W Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu podpisano porozumienie o współpracy pomiędzy ministerstwem a Business Centre Club na rzecz poprawy kształcenia zawodowego uczniów. Celem porozumienia jest zmniejszenie bezrobocia wśród absolwentów szkół.
W dobie nieustannych zmian społecznych, gospodarczych, technicznych, technologicznych i ekonomicznych zmieniają się wymagania pracodawców pod względem kwalifikacji zawodowych i innych umiejętności absolwentów szkół. Obecnie niezbędne jest ciągłe zdobywanie nowej wiedzy i nowych umiejętności, aby móc efektywnie funkcjonować. W związku z tym szkoła powinna umożliwić absolwentowi zdobycie kwalifikacji podstawowych dla danego zawodu, aby mógł odnaleźć się na rynku pracy, a następnie, już najczęściej w toku pracy zawodowej, kształtować, rozwijać i doskonalić inne kwalifikacje, wynikające z potrzeb przedsiębiorstwa, w którym jest zatrudniony.
Priorytetowym działaniem w zakresie dobrego przygotowania młodzieży do wejścia na rynek pracy jest więc prowadzenie kształcenia zawodowego, a w szczególności kształcenia praktycznego, w powiązaniu z pracodawcami. Bowiem szkoła i zakład pracy są miejscami zdobywania wiedzy nawzajem się uzupełniającymi. Dzięki praktyce młodzi ludzie mogą zdobywać umiejętności i doświadczenie potrzebne do funkcjonowania w przedsiębiorstwie. Dając im pierwszy kontakt ze światem produkcji na etapie nauki, daje im się zarazem ważne atuty udanego wejścia na rynek pracy. Takie działania wymagają jednak wsparcia wielu sił społecznych, które zainteresowane są pracownikiem dobrze przygotowanym do samodzielnego wykonywania zadań zawodowych i jednocześnie chciałyby uczestniczyć we wspieraniu edukacji. Może się to odbywać poprzez realizację zadań edukacyjnych lub zachęcanie pracodawców do współpracy ze szkołami.
Mając na uwadze szczególną rolę pracodawców w procesie kształcenia zawodowego, Krystyna Łybacka minister edukacji narodowej i sportu podjęła inicjatywę zawierania porozumień z organizacjami pracodawców, samorządami gospodarczymi oraz innymi organizacjami pozarządowymi, o współpracy na rzecz poprawy kształcenia zawodowego, w szczególności kształcenia praktycznego. Porozumienia te niebawem zostaną usankcjonowane prawnie w nowelizowanej aktualnie ustawie o systemie oświaty.
Proponowany zakres współpracy obejmuje m. in.:
tworzenie sieci zakładów pracy, w których uczniowie i słuchacze ponadgimnazjalnych szkół prowadzących kształcenie zawodowe będą odbywać kształcenie praktyczne;
podniesienie poziomu praktyk zawodowych poprzez wypracowanie, we współpracy szkół z pracodawcami, lub zrzeszeniami branżowymi pracodawców, standardów praktyk w poszczególnych zawodach;
wspieranie szkół w zakresie wyposażenia bazy dydaktycznej, w tym w nowoczesne środki dydaktyczne i materiały;
udział pracodawców w organizowaniu dodatkowych zajęć w formach pozaszkolnych dla uczniów ostatnich klas w szkołach ponadgimnazjalnych prowadzących kształcenie zawodowe, zwiększających szansę ich zatrudnienia po ukończeniu szkoły;
prowadzenie przez pracodawców doskonalenia zawodowego kadry pedagogicznej szkół.
Wśród efektów współpracy oczekuje się, że wyłoniona zostanie sieć przedsiębiorstw o najwyższych walorach edukacyjnych, w których uczniowie będą mieli możliwość praktycznego zapoznania się z nowoczesnymi metodami zarządzania, organizacji pracy, stosowaniem i wykorzystaniem nowoczesnych technologii, a ich nauczyciele możliwość aktualizacji wiedzy teoretycznej i praktycznej. Pracodawcy będą wzbogacać środki dydaktyczne szkół, np. poprzez przesyłanie im materiałów dotyczących wprowadzanych innowacji oraz oferowanych produktów, a także udostępnianie swoich produktów szkołom oraz placówkom kształcenia praktycznego do wykorzystania podczas zajęć praktycznych. Zarówno pracodawcy, jak i organizacje pracodawców oraz inne organizacje pozarządowe włączą się w pozaszkolne formy kształcenia prowadzone dla uczniów ostatnich klas szkół kształcących zawodowo, przygotowujące do poszukiwania i podjęcia pracy.
Podjęcie współpracy przez wymienione wyżej podmioty na rzecz poprawy jakości kształcenia zawodowego powinno dać młodzieży takie przygotowanie do pracy, które znajdzie uznanie u wszystkich pracodawców i jednocześnie sprosta wyzwaniom stawianym przez europejski rynek pracy.