Wstęp
Procesy reform społeczno-gospodarczych zapoczątkowane w Polsce w 1989 roku wymusiły konieczność dokonania zmian w systemie gospodarczym i prawnym państwowych przedsiębiorstw rolnych. Gospodarstwa te przez wiele lat korzystały ze szczególnych preferencji ze strony państwa. W 1990 roku stanęły wobec poważnych trudności ekonomiczno-finansowych spowodowanych odejściem państwa od preferencyjnej polityki finansowej w stosunku do państwowego sektora rolnego. Trudna sytuacja PGR wynikała oczywiście nie tylko z wycofania się państwa z dotacji podmiotowych, lecz spowodowana została również:
W rezultacie procesu przemian własnościowych w rolnictwie, zapoczątkowanym
likwidacją przedsiębiorstw rolnych i utworzeniem Zasobu Własności Rolnej
Skarbu Państwa (ZWRSP), został aktywowany rynek ziemi o dużej skali, obejmujący
ponad 4,5 min ha gruntów.
Przejmowanie mienia do Zasobu
Realizacja przekształceń własnościowych i strukturalnych w rolnictwie państwowym
na terenie Dolnego Śląska została powierzona powołanemu w marcu 1992 roku
Terenowemu Oddziałowi AWRSP we Wrocławiu. Obejmuje on swoim zasięgiem dawne
województwa: wrocławskie, wałbrzyskie, jeleniogórskie i legnickie. Oddział
został zobowiązany do przejęcia 141 PGR. Powierzchnia gruntów będących w
zarządzie tych przedsiębiorstw wynosiła 353 628 ha. Oddział przejął również
grunty Państwowego Funduszu Ziemi. Powierzchnia gruntów znajdujących się w
dyspozycji PFZ podlegająca przejęciu wynosiła 93 879 ha.
Do 31 grudnia 1997 roku Oddział Terenowy AWRSP przejął do Zasobu mienie
Skarbu Państwa o ogólnej powierzchni 432 114 ha, co stanowiło 10,7% ogółu
gruntów przejętych przez Agencję w kraju (tab. l).
Tabela l
Grunty przejęte przez OT AWRSP we Wrocławiu (do 31 grudnia 1997 r.)
ha | % | |
Ogółem | 432 114 | 100,0 |
Po państwowych przedsiębiorstwach gospodarki rolnej | 353 628 | 81,8 |
Z Państwowego Funduszu Ziemi | 56 472 | 13,1 |
Z państwowych jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej | 1 605 | 0,4 |
Z innych tytułów | 20 409 | 4,7 |
Źródło: Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa.
Przejmowanie mienia po zlikwidowanych PGR praktycznie zakończyło się w
1995 roku. Zlikwidowano 141 przedsiębiorstw, z tego 68 PGR zostało przejętych
do Zasobu na podstawie wniosku organu założycielskiego, 53 – na
podstawie wniosku organu przedsiębiorstwa, a 20 – na podstawie wniosku
Agencji.
Trudniej przebiegało przejmowanie gruntów z PFZ. Do końca grudnia 1997 roku z
tego źródła przekazano 56 472 ha, czyli 62% ich powierzchni (Rocznik
statystyczny 1997 1998). Przyczynami opóźniającymi przejmowanie nieruchomości
z tego tytułu były w szczególności:
Do Zasobu przejęto także grunty z innych tytułów, w tym m. in. od państwowych
jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, od państwowych
osób prawnych, a także od innych podmiotów. Ogółem Oddział przejął z
tych źródeł 22 014 ha gruntów (tab. l).
W ogólnej powierzchni przejętych gruntów 396 380 ha stanowią użytki rolne
(w tym 305 442 ha – grunty orne), 7702 ha – lasy i zadrzewienia,
9199 ha – grunty pod wodami (tab. 2).
Tabela 2
Struktura gruntów przejętych przez OT AWRSP we Wrocławiu (do 31 grudnia
1997 r.)
ha | % | |
Użytki rolne - grunty orne - TUZ - sady |
396 380 305 442 89 356 1 582 |
91,7 - - - |
Lasy i zadrzewienia | 7 702 | 1,8 |
Grunty pod wodami | 9 199 | 2,1 |
Inne grunty | 15 810 | 3,7 |
Nieużytki | 3 023 | 0,7 |
Ogółem | 432 114 | 100,0 |
Źródło: Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa,
Rozdysponowanie mienia przejętego do Zasobu
Zagospodarowanie mienia Skarbu Państwa przejętego przez Oddział mogło nastąpić
w formie:
Najdalej idącą formą prywatyzacji jest sprzedaż ziemi. W praktyce okazało
się jednak, że sprzedaż nieruchomości rolnych i majątku nie stała się głównym
sposobem zagospodarowania. Wynikało to przede wszystkim z braku kapitału u
potencjalnych nabywców. Ponadto przyjęta w latach 1992-1994 polityka kredytowa
zakładała, że sam zakup ziemi jako cel przekształcenia strukturalnego
gospodarstwa nie może być finansowany kredytem preferencyjnym. Wprowadzenie
przez Agencję ratalnej sprzedaży gruntów również nie zwiększyło popytu na
to dobro.
W okresie 1992-1997 Oddział przeprowadził ogółem 6 262 przetargi,
pozostawiając do dyspozycji nabywców 49 514 ha gruntów. Do końca grudnia
1997 roku Oddział sprzedał nieruchomości o powierzchni 46 220 ha (tj. 10,7%
gruntów pozostających w dyspozycji), z tego 37 962 ha gruntów przejętych z
PGR i 6451 ha z PFZ. Zawarto 6090 umów sprzedaży. Nieruchomości sprzedawane
były zarówno osobom fizycznym, jak i prawnym. Przeciętnie powierzchnia
nieruchomości zakupionych przez osoby fizyczne w całym okresie wynosiła 6 ha
na umowę, a przez osoby prawne – 78 ha na umowę. Przeciętna cena l ha
gruntów sprzedawanych w 1997 roku wynosiła 2 825 zł, średnia zaś cena
uzyskana w całym 1996 roku – 1 974 zł.
Zgodnie z ustawą z 19 października 1991 roku oraz innymi ustawami, część
gruntów (4 164 ha) została nieodpłatnie przekazana gminom. Lasom Państwowym,
na rzecz osób prawnych, kościołów i innych.
Według stanu na 31 grudnia 1997 roku w Zasobie pozostało 381 730 ha gruntów,
z których przez cały okres działalności Oddział zagospodarował w drodze:
Tabela 3
Zagospodarowanie gruntów Zasobu OT AWRSP we Wrocławiu (do 31 grudnia 1997
r.)
ha | % | |
Grunty przejęte do Zasobu | 432 114 | - |
Grunty sprzedane | 46 220 | 10,7 |
Grunty przekazane nieodpłatnie | 4 164 | 1,0 |
Grunty Zasobu AWRSP - dzierżawa - administrowanie - zarząd i wieczyste użytkowanie - do rozdysponowania |
381 730 305 393 10 656 16 980 48 701 |
88,3 70,7 2,5 3,9 11,2 |
Źródło: Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa.
Według stanu na dzień 31 XII 1997 roku do rozdysponowania pozostało 48 701
ha gruntów.
Dane zawarte w tabeli 3 wskazują jednoznacznie, że podstawowym instrumentem
prawnym przekształceń własnościowych i strukturalnych w rolnictwie na
terenie Dolnego Śląska jest dzierżawa rolnicza. Od momentu utworzenia Oddziału
Terenowego AWRSP we Wrocławiu (marzec 1992 r.) najwięcej gruntów wydzierżawiono
w województwie wrocławskim – 136 695 ha, następnie legnickim
– 100 366 ha, dalej jeleniogórskim – 58 995 ha i wałbrzyskim
– 51 889 ha (tab. 4).
Tabela 4
Powierzchnia gruntów wydzierżawionych z Zasobu według grup obszarowych i
województw (ha) (do 30 czerwca 1997 r.)
Województwo | Razem | <= 1,00 ha | 1,01-9,99 ha | 10,00-99,99 ha | >=100 ha |
Wrocławskie | 136 695 | 1 586 | 6 544 | 20 770 | 107 796 |
Wałbrzyskie | 51 889 | 49 | 1 228 | 7 052 | 43 519 |
Jeleniogórskie | 58 995 | 1 769 | 6 871 | 17 298 | 33 056 |
Legnickie | 100 366 | 2 214 | 5 164 | 14 553 | 78 436 |
Razem | 347 945 | 5 618 | 19 807 | 59 713 | 262 807 |
Źródło: Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa.
Do końca grudnia 1997 roku Oddział zawarł 22 621 umów. Dzierżawcami są
głównie osoby fizyczne – 96% zawartych umów, osoby prawne podpisały 4%
umów (w tym dominują spółki z o.o.). Najwięcej umów dzierżawy zawarto na
grunty do 50 ha (92%). Większość gruntów została objęta umowami dotyczącymi
powierzchni ponad 100 ha (tab. 4).
Przeciętny okres, na jaki zostały podpisane umowy dzierżawy, wynosi 7 lat, z
tym że dla nieruchomości do 100 ha – 6 lat, a dla nieruchomości o
powierzchni 100 ha i większych – 11 lat.
Czynsze płacone przez dzierżawców są zróżnicowane. Jak wykazuje analiza
danych z Oddziału Terenowego AWRSP we Wrocławiu, w 1996 roku w województwie
wrocławskim czynsz dzierżawny za grunty był największy i wynosił średnio
3, l dt pszenicy z l ha, natomiast najmniejszy był w województwie jeleniogórskim
– średnio 1,6 dt pszenicy z l ha. Z kolei w 1997 roku województwem o
relatywnie dużym czynszu było województwo wałbrzyskie – 3,1 dt/ha
(tab. 5).
Tabela 5
Czynsz za grunty wydzierżawione z Zasobu OT AWRSP we Wrocławiu według grup
obszarowych i województw (dt pszenicy/ha)
Województwo | 1996 | do 30.06.1997 | ||||||||
średnio |
w tym | średnio | w tym | |||||||
<=1,00 ha | 1,01- 9,99ha |
10,0- 99,99ha |
>=100,00 ha | <=1,00 ha | 1,01- 9,99ha |
10,0- 99,99ha |
>=100,00 ha |
|||
Wrocławskie | 3,1 | 2,3 | 1,3 | 2,1 | 4,2 | 1,8 | 1,3 | 2,4 | 1,7 | 0,8 |
Wałbrzyskie | 1,8 | 3,7 | 2,8 | 2,3 | 1,7 | 3,1 | 1,5 | 1,2 | 0,8 | 3,4 |
Jeleniogórskie | 1,6 | 1,1 | 1,2 | 1,3 | 2,1 | 1,2 | 1,3 | 1,4 | 1,5 | 0,6 |
Legnickie | 2,9 | 1,3 | 1,8 | 2,0 | 3,2 | 3,8 | 1,2 | 2,1 | 2,3 | 9,9 |
Źródło: Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa.
Dzierżawa jako podstawowy instrument prawny przekształceń własnościowych
i strukturalnych w rolnictwie
Dzierżawa jest znanym i powszechnie spotykanym – szczególnie w
rolnictwie – sposobem użytkowania gruntów, przyczyniającym się do
zmian w strukturze agrarnej, prowadzącym do powstania nowych lub powiększania
istniejących gospodarstw rolnych. Instytucja dzierżawy występuje zarówno w
krajach, w których dominują małe i średnie gospodarstwa rodzinne, np. w
krajach Unii Europejskiej, jak i w tych, gdzie przeważa rolnictwo
wielkoobszarowe. Dzierżawa gruntów w Polsce ma także długą tradycję, ale
ta forma użytkowania ziemi do początków lat dziewięćdziesiątych nie była
zbyt powszechna i była głównie wykorzystywana lokalnie, dla powiększania już
istniejących indywidualnych gospodarstw rolnych.
Dzierżawa gruntów jest starą instytucją prawa rzymskiego, a wśród różnych
jej postaci największe znaczenie zyskała emfiteuza. Była to dziedziczna i
zbywalna dzierżawa cudzych gruntów, prawo rzeczowe o treści zbliżonej do
prawa w jasności. W Polsce również emfiteuza była znana. O emfiteuzie jest
mowa w przywileju króla Zygmunta III z 1597 roku. Na mocy prawa z 1768 roku
mogli stosować emfiteuzę: król w dobrach stołowych, starostowie w królewszczyznach,
duchowni i szlachta w swoich posiadłościach.
W 1775 roku Stany Rzeczpospolitej wypuściły w emfiteuzę wszystkie królewszczyzny
obu prowincji. Była to emfiteuza pięćdziesięcioletnia. W wieczną emfiteuzę
zostały oddane w tym roku dobra pojezuickie. Emfiteuza przetrwała na ziemiach
polskich aż do 1946 roku, kiedy to ustawodawca polski ją zniósł (Bojarski
1970).
Na tle przemian historycznych i rozwoju rolnictwa w Polsce zmieniał się
charakter i zasięg dzierżawy rolniczej. W okresie zaborów gospodarka Polski
charakteryzowała się brakiem przemysłu, przeludnieniem, brakiem kapitałów i
głodem ziemi, co sprzyjało raczej rozwojowi dzierżawy "głodowej"
niż "folwarcznej" czy kapitalistycznej. W okresie międzywojennym,
według danych spisu gospodarstw rolnych z 1921 roku, dzierżawą objętych było
1873,9 tys. ha, co stanowiło około 6,2% własności rolnej. Co dziesiąte
gospodarstwo rolne dzierżawiło ziemię. Największe rozmiary osiągała dzierżawa
w województwie poznańskim (ok. 14% ogólnej liczby gospodarstw). Na Śląsku,
według spisu tylko wiejskiej własności, tj. gospodarstw o obszarze powyżej
50 ha, 30,3% ogółu gruntów rolniczych wielkiej własności było przedmiotem
dzierżawy. Dzierżawcy Polski międzywojennej w zdecydowanej większości
wywodzili się spośród drobnych rolników (Pańko 1975).
Realizacja reformy rolnej i osadnictwa w pierwszych latach Polski Ludowej w
istotnym stopniu rozwiązała problem niedostatku ziemi, wpływając jednocześnie
na spadek liczby dzierżaw.
W okresie od 1947 roku do początku lat pięćdziesiątych nastąpił ponowny
wzrost obrotu ziemi w drodze dzierżaw, szczególnie na terenach środkowo- i południowo-wschodniej
Polski, gdzie liczba dzierżawców wśród ogółu gospodarstw zwiększyła się
o ponad 50%.
W latach 1952-1956 nastąpił spadek ilości ziemi dzierżawionej oraz liczby
dzierżaw. Dotyczył on nawet tych rejonów kraju, gdzie dotychczas dzierżawa
była najbardziej upowszechniona.
Zapoczątkowane w 1956 roku zmiany w polityce rolnej i późniejszy wzrost opłacalności
gospodarowania w sferze rolnictwa indywidualnego wpłynęły na ożywienie
obrotu ziemią w drodze dzierżawy. Źródłem wydzierżawianych gruntów z
jednej strony stały się zasoby PFZ, z drugiej – ziemia indywidualnych właścicieli.
Obecnie przemiany ustrojowe i gospodarcze zmieniły układ stosunków rolnych
i wpływają nie tylko na zmianę źródeł dzisiejszej dzierżawy, lecz także
na dynamikę rozwoju tej instytucji prawnej. Dzierżawa rolnicza stanowi obecnie
podstawowy instrument prawny przekształceń własnościowych i poprawy
struktury obszarowej rolnictwa. Popularność dzierżawy wynika z kilku powodów.
Przede wszystkim wymaga ona mniejszego zaangażowania środków finansowych niż
zakup gruntów. Przy powszechnym braku kapitału w rolnictwie dzierżawa stała
się dla szerokiego kręgu rolników, przedsiębiorców, spółek pracowniczych
– dogodnym i stosunkowo łatwo dostępnym sposobem objęcia w użytkowanie
nieruchomości rolnych. Zaletą jej jest również to, że posiadany kapitał własny
może być od razu angażowany w proces produkcji, zakup niezbędnych maszyn i
urządzeń oraz środków obrotowych.
Na tle tych rozważań ważna jest kwestia obowiązujących rozwiązań prawnych
w zakresie dzierżawy rolniczej i czy obowiązująca regulacja pozwala na trwały,
efektywny sposób zagospodarowania Zasobu w tej formie. Otóż okazuje się, że
nie. Regulacja dzierżawy zawarta w tytule XVII księgi III kodeksu cywilnego
(art. 659-710 k.c.) zbyt ogólnie i mało precyzyjnie określa poszczególne
cechy dzierżawy, a zwłaszcza treść praw i obowiązków stron umowy dzierżawy.
Przepisy kodeksu cywilnego regulujące stosunek dzierżawy nie są zbyt
rozbudowane; w sprawach nie unormowanych odsyła się do przepisów o najmie
(659-692 k.c.). Ponadto regulacja ma charakter uniwersalny w tym sensie, że
dotyczy stosunku dzierżawy różnorodnych rodzajów rzeczy mogących przynosić
pożytki. W praktyce najczęściej przedmiotem dzierżawy są grunty rolne,
jednakże tylko trzy artykuły spośród 17 przepisów o dzierżawie odnoszą się
wprost do gruntów rolnych. Jest to model tradycyjny, anachroniczny (Pańko
1974), który został wprawdzie zmodyfikowany ustawą z dnia 19 października
1991 roku o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa i zmianie
niektórych ustaw, jednak regulacja ta jest niewystarczająca i świadczy o
pasywnym stosunku ustawodawcy do tej kwestii.
Brak jest odpowiednich uregulowań w kwestii trwałości dzierżawy. Nowelizacja
kodeksu cywilnego z 1990 roku przywróciła wprawdzie trzydziestoletni
maksymalny czas trwania umowy dzierżawy, jednak nie została określona dolna
granica czasu jej trwania a to stanowi istotny instrument trwałości dzierżawy.
Utrzymano również w mocy instytucję umowy dzierżawy na czas nieoznaczony, która
ze względu na łatwość rozwiązywania nie służy ochronie trwałości. W
kwestii czynszu dzierżawnego kodeksowy stan regulacji prawnej jest również skąpy.
Ustawodawca wysokość, sposób i terminy zapłaty czynszu pozostawia stronom do
określenia w umowie. Przyjęte przez AWRSP wielkości czynszu stanowią jedynie
pomoc w ocenie poziomu czynszu zaoferowanego przez dzierżawców. Kodeks cywilny
określając bardzo ogólnie ramy stosunku dzierżawy rolniczej, nie reguluje w
ogóle problemu form prawnych dzierżawy rolniczej. W państwach członkowskich
UE, w których dzierżawa rolnicza stanowi również jeden z głównych
instrumentów poprawy struktury obszarowej, obok form klasycznych, powszechnych,
o tradycji tysiącletniej, występują różnorodne formy relatywnie współczesne,
odpowiadające w pełni wymogom nowoczesnej produkcji rolnej. Są to tylko niektóre
uwagi dotyczące obowiązujących rozwiązań prawnych w zakresie dzierżawy
rolniczej, które powinny być zmodyfikowane.
Prowadzone w latach 1995-1997 wśród dzierżawców Dolnego Śląska badania
ankietowe potwierdzają konieczność dokonania zmian (Tańska-Hus 1997, 1998).
Dzierżawcy uważają, że czas, na jaki AWRSP zawiera umowy, jest zbyt krótki
i nie gwarantuje im poczucia pewności, trwałości i stabilizacji, hamuje
jednocześnie rozwój działalności inwestycyjnej. Ankietowani mają zastrzeżenia
co do wysokości płaconego czynszu, obowiązujących terminów jego płatności
oraz zasad spłat za wykupiony majątek około-dzierżawny.
Wnioski
Oddział Terenowy AWRSP we Wrocławiu od początku działalności, tj. od 1992 roku do końca grudnia 1997 roku, realizując przekształcenia własnościowe i strukturalne w rolnictwie państwowym, przejął 432 114 ha gruntów. Grunty te pochodzą przede wszystkim ze zlikwidowanych 141 PGR oraz Państwowego Funduszu Ziemi. Z gruntów znajdujących się w Zasobie Oddziału trwale rozdysponowano w formie sprzedaży tylko 46 220 ha, natomiast wydzierżawiono 305 393 ha, co jednoznacznie wskazuje, że podstawową formą zagospodarowania przejętego mienia jest dzierżawa rolnicza. Głównymi dzierżawcami nieruchomości rolnych są osoby fizyczne – 96%, a prawne, wśród których dominują spółki z o.o., zawarły 4% umów. Najwięcej umów dzierżawy dotyczy gruntów do 50 ha, a przeważająca część areału objęta jest umowami zawartymi na 100 ha i więcej. Dzierżawa będzie stanowiła formę skutecznego i efektywnego zagospodarowania Zasobu, pod warunkiem że zostaną zmodyfikowane obowiązujące zasady dzierżawy.
Literatura
Bojarski W. (1970): Emfiteuza według prawa rzymskiego. Toruń.
Informacje o działalności oddziałów terenowych AWRSP za okres do 31 grudnia 1997 r. (1998)
Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa, Zespół Ewidencji i Analiz, Warszawa.
Pańko W. (l 975): Dzierżawa gruntów rolnych. PWN, Warszawa.
Pańko W. (1974): Przemiany własnościowe ziemi w rolnictwie polskim.
Wrocław. Rocznik statystyczny 1997. (1998) GUS, Warszawa.
Tańska-Hus B. (1997): Próba oceny warunków umów dzierżawy na Dolnym
Śląsku. Post. Nauk Roln. l: 13-18.
Tańska-Hus B. (1998); Analiza warunków zawieranych umów dzierżawy w
woj. wrocławskim. Post. Nauk Roln. 2: 65-77.