Blisko 400 km długości będzie liczyć dolnośląski odcinek Odrzańskiej Trasy Rowerowej, która ma powstać w ramach projektu realizowanego przez pięć województw Polski Zachodniej. W najbliższy piątek porozumienie w tej sprawie mają podpisać we Wrocławiu przedstawiciele województw.
„Blue Velo – Odrzańska Trasa Rowerowa” będzie liczyła niemal 1000 km i będzie przebiegała przez obszar pięciu województw Polski Zachodniej. Trasa będzie łączyła się z europejską siecią szlaków rowerowych EuroVelo.
Jak poinformował w poniedziałek na konferencji prasowej marszałek województwa dolnośląskiego Cezary Przybylski, samorząd województwa opracował koncepcję przebiegu dolnośląskiego odcinka trasy. Zakłada ona budowę niemal 400-kilometrowej drogi przebiegającej po obu stronach Odry przez teren 25 gmin.
„Konieczność budowania dróg rowerowych jest ewidentna, na co wskazują ostatnie wypadki na polskich drogach. Większość kierowców nie zachowuje odpowiedniej ostrożności i nie traktuje rowerzystów, jak równoprawnych uczestników ruchu drogowego” - mówił marszałek.
Dolnośląski odcinek ma kosztować 70 mln zł. Prace nad odcinkami trasy rozpoczęły się już m.in. w Oławie i we Wrocławiu. Marszałek dodał, że po rozwiązaniu problemów prawnych i zawarciu porozumienia między województwami projekt powinien zostać zrealizowany w ciągu 2,5 roku.
Jak poinformował Przybylski, w piątek przedstawiciele pięciu województw: śląskiego, opolskiego, dolnośląskiego, lubuskiego i zachodniopomorskiego podpiszą porozumienie dotyczące budowy wspólnego szlaku wzdłuż Odry.
„Mamy wzrastający ruch rowerowy i coraz większą modę na jeżdżenie na rowerze, odpowiedzią musi być właściwa infrastruktura transportowa” - powiedział dyrektor Instytutu Rozwoju Terytorialnego Maciej Zathey. Dodał, że trasa rowerowa będzie służyła nie tylko rekreacji, ale będzie także wsparciem dla gospodarki. „Przy okazji turystyki rozwinie się lokalny biznes, m.in. sektor gastronomiczny i hotelarski” - powiedział.
Zathey poinformował także, że w Instytucie Rozwoju Terytorialnego opracowano już standardy dla budowy dróg rowerowych, w których określono m.in. geometrię dróg i ich wyposażenie.
„Rower to dzisiaj często wybór osób świadomych, które zmieniają swoje nawyki i coraz częściej poruszają się właśnie rowerem. (…) Myślę, że taka autostrada rowerowa będzie nie tylko trasą turystyczną, ale znajdzie się też wiele osób, które zostawią swój samochód po to, aby trasą poruszać się do szkoły czy pracy” - dodał Jerzy Michalak, członek zarządu województwa.
Agata Tomczyńska (PAP)