Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Copa i Cogeca odrzucają plany obcięcia o prawie połowę celów dla konwencjonalnych biopaliw w sektorze transportu do 2030 r.

2 grudnia 2016
Copa i Cogeca odrzucają plany obcięcia o prawie połowę celów dla konwencjonalnych biopaliw w sektorze transportu do 2030 r.

Copa i Cogeca odrzuciły w środę plany Komisji Europejskiej dotyczące obcięcia o prawie połowę celów dla konwencjonalnych biopaliw w sektorze transportu do 2030 r., ostrzegając, że ograniczy to możliwości Unii związane z osiągnięciem celów w zakresie klimatu, energii i ograniczeniem emisyjności transportu.

Przewodniczący grupy roboczej Copa-Cogeca, pan Klein, powiedział „Plany Komisji dotyczące znacznego ograniczenia udziału biopaliw w transporcie z 7% w 2021 r. do 3,8% w 2030 r. i umożliwienia państwom członkowskim przyjęcia własnych, niższych celów, są absolutnie nie do przyjęcia. Plany te znalazły się we wniosku w sprawie promocji energii ze źródeł odnawialnych. Są jednak niewykonalne, gdyż tego typu paliwa stanowią jedyną prawdziwą długoterminową alternatywę dla paliw kopalnych, które są dużo bardziej szkodliwe dla środowiska niż biopaliwa konwencjonalne. Bez nich UE nie będzie w stanie osiągnąć swoich celów w zakresie energii i klimatu.”

„Decyzja ta wpłynie również negatywnie na unijne rynki rolne, głównie w branży roślin oleistych, a także uderzy we wspólnotową produkcję wysokobiałkowych współproduktów wykorzystywanych w paszach. Jedynie część rzepaku, pszenicy, kukurydzy i buraka cukrowego używana jest do produkcji biodiesela lub bioetanolu. Reszta jest przetwarzana na pasze. Biopaliwa stanowią dodatkowy rynek zbytu dla rolników oraz alternatywne źródło dochodów, co ma szczególne znaczenie, zwłaszcza wobec nadwyżki zbóż na rynku” - dodał Pekka Pesonen, sekretarz generalny Copa i Cogeca.

„Popieramy plany związane ze stopniowym wdrażaniem biopaliw zaawansowanych, których produkcja jeszcze raczkuje. Należy je promować, by mogły zastąpić paliwa kopalne. Sprzeciwiamy się jednak planom Komisji dotyczącym zastąpienia biopaliw konwencjonalnych biopaliwami zaawansowanymi. Zarówno konwencjonalne jak i zaawansowane biopaliwa stanowią część rozwiązania i pozwolą stworzyć bardziej przyjazny klimatowi sektor transportu, a także zrównoważony sektor rolny oraz pobudzą wzrost i tworzenie miejsc pracy na obszarach wiejskich w UE” - powiedział pan Pesonen.

Pan Klein zwrócił uwagę na fakt, że branża transportowa w przyszłości będzie nadal potrzebować paliw płynnych. „Pojazdy napędzane energią elektryczną znajdują się dopiero w początkowym stadium rozwoju, a rozwiązania te nie są opłacalne w perspektywie długoterminowej dla pojazdów ciężarowych, maszyn rolniczych czy transportu morskiego i powietrznego. Dlatego też apelujemy do ministrów UE i posłów do PE o doprowadzenie do utrzymania przynajmniej siedmioprocentowego pułapu do 2030 r. dla biopaliw konwencjonalnych, przy wprowadzeniu klauzuli przeglądowej w 2025 r., by wziąć pod uwagę udział zaawansowanych biopaliw w rynku”- powiedział pan Klein.

Pan Pesonen następnie odniósł się do paliw wytwarzanych ze zrównoważonej biomasy pochodzącej z lasów, która również pojawiła się we wniosku, mówiąc, że należy podjąć odpowiednie wysiłki, by właściciele lasów postrzegali zrównoważoną gospodarkę leśną w sposób holistyczny. „Nowe wymagania w ramach podejścia opartego na ryzyku powinny być realizowane na szczeblu krajowym. Powinny również uwzględnić istniejące już przepisy i systemy gwarantujące zrównoważoność produkcji biomasy leśnej. Ich wdrażanie nie powinno doprowadzić do spotęgowania obciążeń biurokratycznych ani dla państw członkowskich ani dla beneficjentów. Musimy upewnić się, że sektor lasów będzie nadal w stanie uczestniczyć w dalszym rozwoju biogospodarki w UE, by walczyć ze zmianami klimatu i zapewnić opłacalną i zrównoważoną przyszłość obszarom wiejskim” - powiedział.

Copa - Cogeca


POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Wielu z nas zastanawia się nad tym, co mogą zrobić w swoim wolnym czasie, by móc...

Współczesny, dynamiczny świat z jednej strony ma wiele zalet, bo z roku na rok k...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę