Odstępstwo od RENURE: Bez działania UE ryzykuje utratę zrównoważonego rozwiązania w zakresie nawożenia
Copa i Cogeca, EBA i CEMA wysłały list do komisarzy Roswalla
i Hansena, wzywając do szybkiego podjęcia działań w sprawie długo oczekiwanej zmiany dyrektywy azotanowej w celu wyjaśnienia odstępstwa dotyczącego technologii RENURE (odzyskany azot z obornika). Apel ten pojawia się pośród rosnącej presji na rolników z UE, w szczególności z powodu nadchodzących sankcji na rosyjskie i białoruskie nawozy.
RENURE, jak pierwotnie zaproponowano w badaniu Wspólnego Centrum Badawczego, oferuje lokalne, zrównoważone rozwiązanie, które może znacznie zwiększyć niezależność UE w zakresie nawozów w nadchodzących latach.
Technologie RENURE, w tym niektóre produkty pofermentacyjne, są przykładami innowacji na poziomie gospodarstw rolnych, które przynoszą wiele korzyści środowiskowych i ekonomicznych — od redukcji emisji z hodowli zwierząt gospodarskich po produkcję wysokiej jakości nawozów i substratów — i zasługują na większe uznanie. Jednak rolnicy potrzebują jasnych i stabilnych ram regulacyjnych, aby inwestować i rozwijać te rozwiązania.
Pomimo uznania przez Komisję Europejską potencjału RENURE w jej Wizji
dla Rolnictwa i Żywności oraz Czystego Ładu Przemysłowego, a także w sprawozdaniu z inicjatywy własnej Parlamentu Europejskiego, obecne ramy regulacyjne nie uwolniły tego potencjału. RENURE nadal jest ograniczone dyrektywą azotanową.
Poprawka zaproponowana przez Komisję Europejską nie jest w pełni zgodna z
kryteriami RENURE opracowanymi przez Wspólne Centrum Badawcze ani z zasadą neutralności technologicznej, którą przewiduje. Neutralność technologiczna powinna być kamieniem węgielnym ustawodawstwa, gdy tylko jest to możliwe, aby uniknąć faworyzowania lub dyskryminowania jakiejkolwiek technologii lub jej producentów, deweloperów, dostawców i dystrybutorów.
Zasada ta również zapobiega szybkiemu przestarzałości przepisów i konieczności dalszych zmian.
Ustanawiając ograniczającą listę zatwierdzonych metod produkcji („zabiegi przetwarzania”), projekt poprawki całkowicie tłumi innowację ukierunkowaną na nowe, ulepszone metody produkcji – w bezpośredniej sprzeczności z ambicjami Komisji dotyczącymi konkurencyjności.
Ponadto w poprawce zaproponowano nowe ograniczenie 100 kg N/ha/rok dla RENURE. Ponieważ kluczową cechą RENURE jest to, że produkty są lub zachowują się identycznie jak nawóz syntetyczny, nie należy uwzględniać takiego ograniczenia.
Niezbędne zmiany w ustawodawstwie wtórnym za pośrednictwem Komitetu ds. Azotanów pozostają w toku, a obecne podejście jest zbyt restrykcyjne. Jest głęboko niepokojące, że Komitet ds. Azotanów nie poprawił i nie posunął naprzód tej poprawki podczas ostatnich czterech posiedzeń.
W czasie, gdy rolnicy są wzywani do przyjęcia praktyk nawożenia o obiegu zamkniętym i zrównoważonego oraz w obliczu rosnących ceł na importowane nawozy z Rosji i Białorusi, brak jasności regulacyjnej jest naszym zdaniem doskonałym przykładem sprzecznych nakazów, które Komisja mogłaby rozwiązać.
To dlatego Copa i Cogeca, wraz z Europejskim Stowarzyszeniem Biogazu (EBA) i Europejskim Stowarzyszeniem Przemysłu Maszyn Rolniczych (CEMA), wzywają Komisję do szybkiego i konsekwentnego działania. Jeśli poważnie traktujemy strategiczną autonomię, Europa nie może pozwolić sobie na zignorowanie RENURE.
oprac, e-red, ppr.pl
21414481
1