Wygląda na to, że brazylijski sektor jaj konsumpcyjnych chce „skopiować” sukcesy brazylijskich kurczaków. Podczas kongresu SIAVS – Międzynarodowej Wystawy Drobiu i Wieprzowiny w Sao Paulo reprezentanci przemysłu jajecznego z Brazylii dyskutowali nad strategią dalszego rozwoju produkcji i eksportu jaj.
Brazylia dopiero zaczyna ekspansję eksportową tych produktów. Do tej pory eksport świeżych jaj stanowił 0,4 proc. krajowej produkcji. Padły propozycje, aby wykorzystać doświadczenia i kontakty w świecie arabskim kolegów eksportujących kurczaki.
W dyskusjach spekulowano, że najłatwiej byłoby skorzystać z wypracowanej przez lata potężnej pozycji przedsiębiorstw drobiarskich na Bliskim Wschodzie i dostać się „autostopem” na ten rynek.
Bliski Wschód postrzegany jest, jako największa szansa chociażby z uwagi na fakt, że rynek ten preferuje białe jaja, które dominują w brazylijskiej produkcji.
Co więcej, brazylijski przemysł jajeczny chce podążać za trendami tak zwanych jaj specjalistycznych: jaja ekologiczne, wzbogacane Omega – 3 czy jaja z wolnego wybiegu. Brazylia obawia się, że jeśli nie pójdzie w tym kierunku, może w dłuższej perspektywie znaleźć się na przegranej pozycji w zderzeniu z konkurencją. Ale gdy dołączy „do gry” może zdominować rynek.
Choć plany Brazylijczyków wydają się być w fazie wstępnej, sądzimy, że należy je przyjąć całkiem na poważnie. W nie tak dalekiej przyszłości, może się okazać, że o eksporcie brazylijskich jaj będzie tak samo głośno jak o brazylijskich kurczakach.
Już niejednokrotnie przekonaliśmy się, jak efektywna jest współpraca stowarzyszeń branżowych z Brazylii z administracją rządową na rynkach zagranicznych. Brazylijczycy chcą zdobyć rejon handlowy, który dla wszystkich światowych graczy jest najciekawszym kąskiem (poza Azją). Na Bliskim Wschodzie działa Turcja, Ukraina, Amerykanie i nadal swoich kontaktów bronią europejscy traderzy.
Sytuacja nie wygląda najlepiej i zapowiada się ostra walka cenowa. W zasadzie, zasadniczym kluczem do sukcesu, poza ceną, mogą być bezpośrednie powiązania kapitałowe w krajach arabskich.
Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz