W związku z postanowieniami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 listopada 2014 r. poz. 1536 zmieniającymi rozporządzenie w sprawie realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, które wprowadziło pomoc finansową o charakterze de minimis w rolnictwie rolnikowi, który w 2014 r. był producentem cebuli, kapusty lub owoców jabłek. Pomoc ta była przyznawana producentom rolnym decyzją Kierownika Biura Powiatowego w trybie przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego. Agencja do końca 2014 roku wypłaciła ostatecznie z tego tytułu kwotę prawie 110 mln zł dla ponad 41 tysięcy beneficjentów.
Równolegle jesienią 2014 r. Agencja Rynku Rolnego prowadziła pierwszy i drugi nabór wniosków w ramach mechanizmu nadzwyczajnego wsparcia sektora owoców i warzyw wynikającego z wprowadzenia rosyjskiego embarga.
W czasie naboru wniosków i wydawania decyzji przyznających pomoc ARiMR (jesienią 2014 r.) informowała o braku możliwości łączenia pomocy uzyskiwanej na ten sam areał zarówno z ARR jak i ARiMR, ponieważ wynikało to bezpośrednio z przepisów ww. rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Na tej podstawie producent nie mógł równolegle uzyskać pomocy do jabłek lub kapusty z Agencji Rynku Rolnego (przyznawanych z pierwszej i drugiej transzy mechanizmu nadzwyczajnego wsparcia) z tytułu strat poniesionych w związku z embargiem rosyjskim i ubiegać się o pomoc na tę samą powierzchnię sadów jabłoniowych czy kapusty z ARiMR.
Na początku stycznia 2015 r. pojawiła się informacja o planowanym uruchomieniu przez Agencję Rynku Rolnego tzw. trzeciego nadzwyczajnego mechanizmu wsparcia wycofania owoców i warzyw z rynku. Beneficjenci pomocy de minimis ARiMR dokonali dobrowolnego jej zwrotu.
Z dotychczasowego stanowiska MRiRW wynikało bowiem, że beneficjenci krajowej pomocy de minimis nie mogli jednocześnie skorzystać z mechanizmów wsparcia wycofania owoców i warzyw z rynku.
Natomiast Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi w lutym 2015 r. poinformował o stanowisku Komisji Europejskiej, iż producenci jabłek, którzy skorzystali z pomocy de minimis mogą uczestniczyć w trzeciej transzy mechanizmu nadzwyczajnego wsparcia sektora owoców i warzyw wynikającego z wprowadzenia rosyjskiego embarga.
W związku ze zmianą stanowiska w sprawie łączenia obydwu pomocy tj. udzielanej przez ARiMR oraz przez ARR, beneficjenci, którzy zdążyli oddać pomoc de minimis, chcieli ją otrzymać z powrotem.
Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego istniała możliwość wypłaty zwróconych środków przy spełnieniu przesłanek wynikających z jego przepisów.
Określenie warunków wypłaty pomocy finansowej wymagało analizy w zakresie:
1) wzruszenia ostatecznej decyzji administracyjnej, w sytuacji gdy w związku ze zwrotem środków finansowych została wydana decyzja administracyjna uchylająca decyzję przyznającą pomoc i umarzająca postępowanie (przepisy kpa),
2) sposobu postępowania w sytuacji, gdy w związku ze zwrotem środków finansowych nie została wydana decyzja administracyjna uchylająca decyzję przyznającą pomoc i umarzająca postępowanie oraz
3) charakteru pomocy udzielanej producentom rolnym i związanymi z tym obowiązkami podmiotu udzielającego pomoc (przepisy ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej).
Mając na uwadze powyższe, uprzejmie informuję, że ze względu na fakt przyznawania pomocy w drodze indywidualnych decyzji administracyjnych w trybie kpa oraz indywidualny charakter każdej sprawy, nie było możliwości potraktowania wszystkich beneficjentów jednolicie, a każdy przypadek wymagał oddzielnego rozpatrzenia.
Z przeanalizowanych spraw pod względem powyższych możliwości wynikających z kpa, okazało się, że 141 rolników chcących skorzystać z tzw. trzeciej transzy pomocy udzielanej przez ARR zwróciło uzyskaną pomoc de minimis na konto Agencji i kwalifikowało się do odzyskania tej pomocy. Dotychczas 135 z nich otrzymało już zwrot środków finansowych na swoje rachunki bankowe.
W pozostałych przypadkach toczą się jeszcze postępowania, dlatego ewentualna ich wypłata nastąpi niezwłocznie po ich zakończeniu.
Biuro Prasowe ARiMR