Chociaż codziennie docierają do nas informacje o nadciągającym spowolnieniu gospodarczym, Polacy jednak na świętach nie zamierzają oszczędzać. Z badań przeprowadzonych przez firmę Deloitte wynika, że przeciętna polska rodzina wyda na święta 463 euro, czyli przeszło 2 tys. zł. Z tego około połowa zostanie przeznaczona na świąteczne prezenty.
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez TNS OBOP na zlecenie Douglas Polska, zaledwie 4 proc. naszych rodaków nie zamierza kupować bożonarodzeniowych prezentów.
Listę podarunkowych bestsellerów otwierają kosmetyki, które w tym roku kupi ponad 50 proc. badanych. W dalszej kolejności zdecydujemy się na: książki (33 proc.), słodycze (29 proc.), odzież (24 proc.) i perfumy (20 proc.). Ogromny wzrost zainteresowania kosmetykami kupowanymi na prezent to tzw. efekt czerwonej szminki - dają poczucie luksusu w momencie, kiedy nie mamy za dużo pieniędzy.
A to, że Polacy obawiają się w najbliższym czasie znacznego pogorszenia swojej sytuacji finansowej, widać już właśnie w produktach, które zamierzają kupić na prezenty. Z badania TNS OBOP wynika, że w tym roku kosmetyki z przeznaczeniem na świąteczne upominki będą pochodziły ze średniej półki perfumeryjnej - ponad 3/4 Polaków wyda na ten cel od 51 do 300 zł.
Mieszkańcy Polski centralnej, pomimo dużej dostępności rozmaitych sieci sprzedaży, chętniej niż mieszkańcy innych regionów wybiorą, z roku na rok coraz mniej popularny, prezent w postaci gotówki. Jeśli już zdecydują się iść po prezenty do sklepu, częściej niż przeciętnie istotnym czynnikiem decydującym o wyborze produktu jest estetyka opakowania. Mieszkańcy środkowej części Polski, jeśli już zdecydują się na zakup kosmetyków, wybiorą raczej perfumy niż kosmetyki do kąpieli i pielęgnacji ciała.
Z kolei osoby zamieszkujące południową część Polski dużo chętniej niż reszta Polaków wybiorą się po kosmetyczny prezent do sklepów dyskontowych. Dla nich, znacznie częściej niż dla mieszkańców innych regionów, przy wyborze produktu decydująca okazuje się renoma marki.
Polacy zamieszkujący region wschodni wykazują odmienne podejście do kwestii wydatków. Planują oni wydać na kosmetyczne prezenty świąteczne mniej niż mieszkańcy innych regionów. Jednocześnie przy niższych nakładach zadbają o wysoką jakość i atrakcyjny wygląd produktów, gdyż zamierzają kupić je w miejscach, gdzie ich prezenty zostaną od razu ładnie zapakowane.
Z deklaracji respondentów mieszkających na zachodzie Polski wynika, że zwracają oni szczególną uwagę na wygląd zewnętrzny - częściej niż mieszkańcy innych regionów wybiorą na prezent upiększające kosmetyki kolorowe, takie jak tusz, róż do policzków czy szminka. Lubią obdarowywać się także prezentami, które są raczej piękne niż praktyczne, a tym samym rzadziej kupują na prezent takie produkty jak odzież czy obuwie.
Na Pomorzu święta zapowiadają się pod znakiem łakoci. Z badania wynika, że respondenci mieszkający w północnej części Polski częściej niż pozostali Polacy na świąteczny prezent wybiorą słodycze, a także drobne akcesoria kosmetyczne. Podczas wyboru prezentu w mniejszym stopniu niż dla innych Polaków liczy się dla nich wysoka jakość produktu, większą natomiast wagę przykładają do życzenia obdarowywanej osoby, które starają się spełniać.
W trosce o domowe budżety Polacy zamierzają także podejść do świątecznych zakupów w sposób przemyślany i zorganizowany. I co dość nietypowe - planują świąteczne prezenty zgromadzić na długo przed świętami. Co piąta osoba deklaruje, że prezenty kupi jeszcze w listopadzie, prawie połowa w pierwszej połowie grudnia, a 19 proc. - tydzień przed świętami. Tylko 9 proc. zakupy odłoży na ostatnią chwilę.
7322850
1