Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi 9 maja wysłuchała informacji Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na temat decyzji Komisji Europejskiej w sprawie zwrotu 79,9 mln euro z funduszy na rozwój obszarów wiejskich za niewystarczające kontrole wniosków z lat 2004-2006 w ramach działania „Wspieranie gospodarstw niskotowarowych”.
Informację przedstawiła podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi - Zofia Szalczyk.
Agencja płatnicza uzyskała akredytację dla tego działania w dniu 9 września 2005 r. i po tym terminie rozpoczęła wydawanie decyzji o przyznaniu pomocy w równowartości 1250 euro rocznie przez okres maksymalnie 5 lat. Warunkiem przyznania pomocy było przedstawienie i realizacja planu rozwoju gospodarstwa niskotowarowego, którego roczny dochód nie przekraczał 4800 euro. Realizacja celów kontrolowana była po trzech latach. Ogółem ok. 157 tys. beneficjentów otrzymało pomoc, z czego ok. 122 tys. otrzymało 5 płatności, a ok. 35 tys. - 3 płatności. Łącznie wypłacono 880.285 tys. euro w tym 201 tys. euro z budżetu krajowego. Komisja Europejska wyłączyła z finansowania część wydatków poniesionych przez Polskę z powodu zatwierdzania w tym działaniu „mało ambitnych biznesplanów”.
Polska odwoła się od decyzji KE do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, gdyż naszym zdaniem pomoc dla gospodarstw niskotowarowych miała postać premii, której zadaniem była poprawa sytuacji dochodowej gospodarstwa i przygotowanie ich do restrukturyzacji. Zdaniem Polski, kontrole po trzecim roku wypłat środków przeprowadzone były na wymaganym przez przepisy KE poziomie, a korekta finansowa jest niewspółmierna do zastrzeżeń.
W dyskusji zgodnie oceniono, że działanie to było na etapie po przystąpieniu polski do UE bardzo pożądane i przyniosło pozytywne efekty oraz podnoszono konieczność wsparcia przez wszystkie organy administracji i organizacje oraz polskich europarlamentarzystów odwołania Polski od decyzji KE.
Komisja rozpatrzyła też informację Ministrów: Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Finansów o podatkach w rolnictwie i planowanych zmianach, w tym: podatku VAT, podatku dochodowego, możliwości zwiększenia limitu zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej, zasad kwalifikowalności podatku VAT w inwestycjach agroturystycznych.
Informację przedstawiła dyrektor Departamentu Finansowego MRiRW - Aleksandra Szelągowska.
Podatkowi dochodowemu nie podlegają dochody z działalności rolniczej z wyjątkiem przychodem z działów specjalnych produkcji rolnej, które są opodatkowane według skali podatkowej lub stawką 19% według prowadzonych ksiąg.
Prezes Rady Ministrów w exposé z 2011 r. zapowiedział wprowadzenie podatku dochodowego w rolnictwie, jednak zdaniem przedstawicielki Ministerstwa Finansów - Marii Kalinowskiej, nie zostały jeszcze przygotowane założenia do tych zmian, które mogłyby być zaakceptowane przez zainteresowane strony.
Jeśli chodzi o podatek VAT, producenci rolni mogą korzystać ze zwolnienia z podatku VAT jako rolnicy ryczałtowi lub rozliczać VAT na zasadach ogólnych.
W dyskusji postulowano zwiększenie limitu zwrotu akcyzy zawartej w oleju napędowym z obecnych 86 l/ha do 112- 120 l/ha.
Komisja rozpatrzyła informację Ministrów: Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Zdrowia o ubezpieczeniu zdrowotnym rolników.
Sekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia - Sławomir Neumann poinformował, że obecne przepisy ustawy regulujące kwestie opłacania i wysokości składek na ubezpieczenie zdrowotne przez rolników za lata 2012 i 2013 stanowią rozwiązania przejściowe. Docelowa wersja przepisów wymaga przebudowy systemu podatkowego w rolnictwie dla ustalenia rzeczywistych dochodów rolników i tym samym realnej podstawy składek.
Komisja dysponowała również informacją przygotowaną przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi w przedmiotowej sprawie.
W ramach spraw bieżących poruszono sprawy:
- aktualnego stanu prac nad programami operacyjnymi,
- możliwości wykorzystania środków z polityki spójności na budowę dróg lokalnych,
- problemów z przyjazdem i zatrudnianiem pracowników sezonowych w pracach ogrodniczych (szczególnie z Ukrainy i Białorusi),
- wstrzymania przez Ministra Skarbu Państwa prywatyzacji Krajowej Spółki Cukrowej S.A.,
- stanu prac nad Funduszem Gwarantowanych Świadczeń za Sprzedane Produkty Rolne.
Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła informacje Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi:
- o realizacji ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych oraz innych działaniach promocyjnych;
- w sprawie możliwych programów wsparcia i promocji rozwoju uprawy lnu i konopi włóknistych.
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi - Zofia Szalczyk poinformowała, że od dnia wejścia w życie ustawy, tj. od 1 lipca 2009 r. do dnia 15 marca 2013 r., wpływy na poszczególne rachunki funduszy promocji, które są gromadzone na wyodrębnionym dla każdego z funduszy promocji rachunku Agencji Rynku Rolnego, wyniosły łącznie ponad 148 mln zł. Realizując cel ustawy ze środków funduszy, sfinansowano udział w wystawach i targach, prowadzenie badań rynkowych dotyczących poszczególnych produktów, wspieranie badań naukowych i prac rozwojowych, a także szereg kampanii w mediach.
W ramach funkcjonowania Funduszu Promocji Mleka znacząca część jego środków jest przeznaczona na dofinansowanie programu pt. „Szklanka mleka”. W ramach mechanizmu wspierania produktów rolnych najwięcej środków przeznaczono na programy dotyczące promocji mięsa wołowego, wieprzowego, drobiowego, mleka i przetworów mlecznych, owoców i warzyw, a także produktów regionalnych, tradycyjnych i ekologicznych. Całkowity budżet kampanii informacyjno-promocyjnych wyniósł ponad 62 mln euro. W ramach działań służących budowaniu jakości, tradycji i marki polskich produktów żywnościowych ministerstwo realizuje program promocji żywności wysokiej jakości Poznaj Dobrą Żywność.
Uprawy lnu i konopi zajmują niewielki areał zarówno w skali Polski, jak i całej Unii Europejskiej. Udział Polski we wspólnotowej powierzchni uprawy lnu nie przekracza 1%, konopi od 2% do 12%. W 2012 r. uprawy te zajmowały na terenie Polski powierzchnię ok. 576 ha w przypadku konopi i ok.600 ha w przypadku lnu. Mając na uwadze zwiększenie konkurencyjności krajowych producentów lnu i konopi, od wstąpienia do UE oprócz jednolitej płatności obszarowej jest im przyznawane również dodatkowe wsparcie w postaci uzupełniającej płatności podstawowej (UPO) do powierzchni uprawy lnu włóknistego i oleistego oraz konopi uprawianych na włókno. Poza wsparciem bezpośrednim polscy rolnicy mogą również korzystać ze wsparcia do produkcji w ramach PROW na lata 2007-2013.
W trakcie dyskusji posłowie i przedstawiciele producentów apelowali o przejrzystość i racjonalność wydatków w ramach funduszy promocji, a także o wsparcie finansowe w PROW na lata 2014-2020 programu służącego rewitalizacji polskiego lnu i konopi w Polsce.
Komisja rozpatrzyła informację Ministrów: Gospodarki oraz Spraw Zagranicznych o działaniach promocyjnych i informacyjnych oraz o wsparciu polskich eksporterów i importerów produktów rolno-spożywczych przez ambasady.
Informację przedstawili: dyrektor Departamentu Promocji i Współpracy Dwustronnej Ministerstwa Gospodarki - Tomasz Ostaszewicz, dyrektor Departamentu Instrumentów Wsparcia MG - Agnieszka Buła-Kopańska oraz zastępca Dyrektora Departamentu Współpracy Ekonomicznej Ministerstwa Spraw Zagranicznych - Grzegorz Gawin.
MSZ poinformowało o dwóch podstawowych działaniach realizowanych w ramach wspierania polskich producentów - prawno-traktatowym, którego zadaniem jest otwarcie rynku światowego dla polskich producentów, oraz o działaniu polegającym na łączeniu promocji wizerunkowej z gospodarczą.
W ramach działań promocyjno-informacyjnych realizowanych przez Ministerstwo Gospodarki zostały wymienione trzy głównie działania: intensyfikacja bilateralnych kontaktów (interwencje, misje handlowe, komisje); działania realizowane przez wydziały promocji handlu i inwestycji ambasad i konsulatów RP, które funkcjonują w 43 krajach na świecie, oraz realizacja Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.
8898651
1