Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Wyższe stawki za usługi melioracyjne

12 lutego 2003

Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie warunków i trybu ustalania wysokości oraz poboru opłaty melioracyjnej.

Wielkość poszczególnych stawek mieści się w przedziale ustalonym w ustawie Prawo wodne (maksymalna stawka nie przekracza 5000 kg żyta/ha) i wzrosła w stosunku do stawek dotychczas obowiązujących około dwukrotnie. Wzrost ma spowodować składanie przez rolników wniosków o wykonanie melioracji w bardziej uzasadnionych sytuacjach oraz większe niż dotychczas zainteresowanie należytym utrzymaniem urządzeń. Zaproponowano również o około 30% krótsze niż dotychczas obowiązujące okresy wnoszenia opłaty melioracyjnej.

Do najistotniejszych skutków regulacji należy zaliczyć:

  1. Około dwukrotny wzrost opłat melioracyjnych za wykonanie na koszt Skarbu Państwa urządzenia melioracji wodnych szczegółowych. Ocenia się, że rolnicy będą zwracać do budżetu państwa około 25-30% kosztów ponoszonych przez Skarb Państwa (dotychczas 12-15%). Wzrost opłat będzie rekompensowany wzrostem produkcji rolnej, wyższym jej poziomem oraz zwiększeniem dochodów w gospodarstwach rolnych.
  2. Mniejszą niż dotychczas liczbą wniosków rolników na wykonywanie melioracji na koszt Skarbu Państwa, spowodowaną wyższym udziałem rolników w finansowaniu inwestycji melioracyjnych. Zapobiegnie to podejmowaniu inwestycji melioracyjnych na gruntach o niskim potencjale produkcyjnym.
  3. Wzrost wielkości środków wpływających do budżetu państwa z tytułu częściowego zwrotu przez rolników kosztów budowy urządzeń melioracji wodnych. Wielkość środków finansowych zwracanych przez rolników z tytułu budowy – na koszt Skarbu Państwa – urządzeń melioracji wodnych szczegółowych zależy od rozmiarów wykonywanych corocznie robót. W 2001 roku zmeliorowano 2,7 tys. ha użytków rolnych. Jeśli w następnych latach prace melioracyjne utrzymają się na dotychczasowym poziomie, to dochód do budżetu można szacować docelowo na 3 mln zł. Zatem przy obecnym poziomie inwestycji melioracyjnych zarówno wydatki Skarbu Państwa na budowę urządzeń melioracji wodnych szczegółowych, jak i wpływy do budżetu państwa z tytułu opłat melioracyjnych nie stanowią znaczących kwot.
  4. Rozwój regionów rolniczych oraz poprawę konkurencyjności polskiej żywności na rynkach krajowych i zagranicznych. Z dotychczasowych doświadczeń wynika, że budowa urządzeń melioracyjnych, pomimo dużych kosztów, jest uzasadniona ekonomicznie. Urządzenia te wyraźnie poprawiają zdolność produkcyjną gleby, uniezależniają w dużym stopniu produkcję rolniczą od opadów atmosferycznych, zapewniają stabilną i na wysokim poziomie produkcję rolną, dobrą jakość płodów rolnych, skuteczność zabiegów agrotechnicznych oraz racjonalne wykorzystanie nawozów. Bez inwestycji z tego zakresu polskie rolnictwo nie sprosta rywalizacji na rynkach krajowych i zagranicznych.

Podstawą do opracowania rozporządzenia jest delegacja zawarta w ustawie z 18 lipca 2001 roku Prawo wodne. Stosownie do tej delegacji w projekcie określono warunki i tryb ustalania opłaty melioracyjnej.


POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę