MERCOSUR1

Wyższe stawki za usługi melioracyjne

12 lutego 2003

Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie warunków i trybu ustalania wysokości oraz poboru opłaty melioracyjnej.

Wielkość poszczególnych stawek mieści się w przedziale ustalonym w ustawie Prawo wodne (maksymalna stawka nie przekracza 5000 kg żyta/ha) i wzrosła w stosunku do stawek dotychczas obowiązujących około dwukrotnie. Wzrost ma spowodować składanie przez rolników wniosków o wykonanie melioracji w bardziej uzasadnionych sytuacjach oraz większe niż dotychczas zainteresowanie należytym utrzymaniem urządzeń. Zaproponowano również o około 30% krótsze niż dotychczas obowiązujące okresy wnoszenia opłaty melioracyjnej.

Do najistotniejszych skutków regulacji należy zaliczyć:

  1. Około dwukrotny wzrost opłat melioracyjnych za wykonanie na koszt Skarbu Państwa urządzenia melioracji wodnych szczegółowych. Ocenia się, że rolnicy będą zwracać do budżetu państwa około 25-30% kosztów ponoszonych przez Skarb Państwa (dotychczas 12-15%). Wzrost opłat będzie rekompensowany wzrostem produkcji rolnej, wyższym jej poziomem oraz zwiększeniem dochodów w gospodarstwach rolnych.
  2. Mniejszą niż dotychczas liczbą wniosków rolników na wykonywanie melioracji na koszt Skarbu Państwa, spowodowaną wyższym udziałem rolników w finansowaniu inwestycji melioracyjnych. Zapobiegnie to podejmowaniu inwestycji melioracyjnych na gruntach o niskim potencjale produkcyjnym.
  3. Wzrost wielkości środków wpływających do budżetu państwa z tytułu częściowego zwrotu przez rolników kosztów budowy urządzeń melioracji wodnych. Wielkość środków finansowych zwracanych przez rolników z tytułu budowy – na koszt Skarbu Państwa – urządzeń melioracji wodnych szczegółowych zależy od rozmiarów wykonywanych corocznie robót. W 2001 roku zmeliorowano 2,7 tys. ha użytków rolnych. Jeśli w następnych latach prace melioracyjne utrzymają się na dotychczasowym poziomie, to dochód do budżetu można szacować docelowo na 3 mln zł. Zatem przy obecnym poziomie inwestycji melioracyjnych zarówno wydatki Skarbu Państwa na budowę urządzeń melioracji wodnych szczegółowych, jak i wpływy do budżetu państwa z tytułu opłat melioracyjnych nie stanowią znaczących kwot.
  4. Rozwój regionów rolniczych oraz poprawę konkurencyjności polskiej żywności na rynkach krajowych i zagranicznych. Z dotychczasowych doświadczeń wynika, że budowa urządzeń melioracyjnych, pomimo dużych kosztów, jest uzasadniona ekonomicznie. Urządzenia te wyraźnie poprawiają zdolność produkcyjną gleby, uniezależniają w dużym stopniu produkcję rolniczą od opadów atmosferycznych, zapewniają stabilną i na wysokim poziomie produkcję rolną, dobrą jakość płodów rolnych, skuteczność zabiegów agrotechnicznych oraz racjonalne wykorzystanie nawozów. Bez inwestycji z tego zakresu polskie rolnictwo nie sprosta rywalizacji na rynkach krajowych i zagranicznych.

Podstawą do opracowania rozporządzenia jest delegacja zawarta w ustawie z 18 lipca 2001 roku Prawo wodne. Stosownie do tej delegacji w projekcie określono warunki i tryb ustalania opłaty melioracyjnej.


POWIĄZANE

Wczoraj, Tomasz Ognisty, wiceprzewodniczący NSZZ RI Solidarność był przesłuchiwa...

W ostatnich latach mamy coraz częściej do czynienia z nietypową pogodą. Łagodne ...

Brazylijski gigant mięsny JBS inwestuje w rynek jaj konsumpcyjnych poprzez nabyc...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę