Ptak_Waw_CTR_2024

Wsparcie działań promocyjnych i informacyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych

5 stycznia 2016

Wsparcie działań promocyjnych i informacyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych


Agencja Rynku Rolnego jako Agencja Płatnicza administruje mechanizmami Wspólnej Polityki Rolnej. Jednym z nich jest „Wsparcie działań promocyjnych i informacyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych”.

Celem mechanizmu jest doprowadzenie do wzrostu popytu na produkty objęte wsparciem, poprzez m.in. zachęcanie do ich konsumpcji, wzmacnianie wizerunku produktów w oczach konsumentów oraz uświadomienie ich, że produkty te mają określone cechy oraz wewnętrzne zalety gwarantujące ich wysoką jakość.

Uczestnikiem mechanizmu mogą być:

    * organizacje branżowe (zrzeszające producentów, wytwórców rolnych),
    * organizacje międzybranżowe (zrzeszające przetwórców, dystrybutorów),

które są reprezentatywne dla danej branży rolnej, posiadają odpowiedni poziom wiedzy o danej branży, w której chcą realizować proponowane działania oraz doświadczenie w jej reprezentowaniu lub realizowaniu podobnych działań.

Charakterystyka działań promocyjnych i informacyjnych:

    * działania te mogą być kierowane na dwa rynki: rynek wewnętrzny Unii Europejskiej oraz rynek krajów trzecich (rynek państw nie należących do UE określona jest przez Komisję Europejską);
      programy promocyjne i informacyjne muszą trwać nie krócej niż rok i nie dłużej niż trzy lata;
    * w działaniach tych należy wskazywać na wysoką jakość produktów, wewnętrzne cechy, zalety produktów, bezpieczeństwo zdrowotne i poszanowanie środowiska, specyficzne metody produkcji;
    * w działaniach tych nie można wskazywać konkretnej marki produktu;
    * jakiekolwiek odwoływanie się do pochodzenia produktu musi być drugorzędne w stosunku do głównego przekazu;
    * pochodzenie produktu można wskazać jedynie w przypadku, gdy jest on oznakowany zgodnie z odrębnymi zasadami wspólnotowymi lub gdy jest to typowa, istotna cecha produktu, potrzebna do zilustrowania kampanii promocyjnej i informacyjnej;


Wykaz produktów, które mogą być objęte działaniami promocyjnymi i informacyjnymi na rynku wewnętrznym UE:

      - świeże owoce i warzywa,
      - przetworzone owoce i warzywa,
      - włókno lniane,
      - żywe rośliny i produkty ogrodnictwa ozdobnego,
      - oliwa z oliwek i oliwki deserowe,
      - oleje z nasion,
      - mleko i produkty mleczne,
      - świeże, schłodzone lub mrożone mięso, wyprodukowane zgodnie ze wspólnotowym lub krajowym systemem jakości,
      - oznakowanie jaj przeznaczonych do konsumpcji,
      - miód i produkty pszczelarskie,
      - wysokiej jakości wina psr, wina stołowe ze wskazaniem regionu ich pochodzenia,
      - znak graficzny dla najbardziej odległych regionów ustanowiony w prawodawstwie rolnym,
      - chroniona nazwa pochodzenia produktu (PDO), chronione oznaczenie geograficzne(PGI) lub gwarantowana tradycyjna
      - specjalność (TSG) zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2081/92 lub z rozporządzeniem (EWG) nr 2082/92 i produkty zarejestrowane w ramach tych systemów,
      - rolnictwo ekologiczne zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2092/91 i produkty zarejestrowane zgodnie z tym rozporządzeniem.


Wykaz produktów, które mogą być objęte działaniami promocyjnymi i informacyjnymi na rynku krajów trzecich:

      - świeża, schłodzona lub mrożona wołowina, cielęcina i wieprzowina oraz przetwory spożywcze z tych produktów,
      - wysokiej jakości mięso drobiowe,
      - przetwory mleczne,
      - oliwa z oliwek i oliwki stołowe,
      - wina jakościowe produkowane w określonym regionie (QWPSR),
      - napoje spirytusowe z oznaczeniami geograficznymi lub o zastrzeżonym, tradycyjnym opisie,
      - świeże owoce i warzywa oraz przetwory owocowo-warzywne,
      - przetwory ze zbóż i ryżu,
      - włókno lniane,
      - żywe rośliny i produkty ogrodnictwa ozdobnego,
      - produkty posiadające chronioną nazwę pochodzenia (PDO), chronione oznaczenie geograficzne (PGI) lub gwarantowaną tradycyjną specjalność (TSG), zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 2081/92 lub (WE) nr 2082/92,
      - produkty rolnictwa ekologicznego, zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 2092/91.


Rodzaje działań podlegających współfinansowaniu (rynek wewnętrzny UE, rynek krajów trzecich):

    * działania z zakresu public relations, promocja i reklama, tj., m.in., organizowanie szkoleń, konferencji z udziałem dziennikarzy i lekarzy, promocja w punktach sprzedaży, organizowanie akcji specjalnych wraz z konkursami, prowadzenie serwisu internetowego, ogłoszenia w prasie specjalistycznej, reklama w TV i radiu, publikacja broszur, ulotek, plakatów, itp.,
    * udział w pokazach, targach i wystawach o znaczeniu krajowym i międzynarodowym, mający na celu wzmocnienie wizerunku produktów unijnych;
    * kampanie informacyjne dotyczące produktów posiadających chronioną nazwę pochodzenia (z ang. PDO), chronione oznaczenie geograficzne (z ang. PGI), świadectwo szczególnego charakteru (z ang. TSG) oraz inne symbole graficzne określone w ustawodawstwie (w szczególności w odniesieniu do odległych regionów geograficznych) oraz kampanie dotyczące produktów ekologicznych;
    * kampanie informacyjne dotyczące win gatunkowych produkowanych w określonych regionach (wina wysokiej jakości, z ang. QWPSR), a także: win oznakowanych nazwami geograficznymi oraz napojów spirytusowych oznakowanych nazwami geograficznymi lub zastrzeżonymi tradycyjnymi oznaczeniami – w przypadku działań na rynku wewnętrznym UE; win stołowych oraz napojów spirytusowych z oznaczeniem geograficznym – w przypadku działań na rynku krajów nie należących do UE.


Korzyści dla organizacji branżowych/międzybranżowych:

    * dofinansowanie przez Unię Europejską i kraj członkowski działań promocyjnych i informacyjnych w wysokości 80% faktycznie poniesionych kosztów netto,
    * wzmocnienie, udoskonalenie wizerunku promowanych produktów,
    * pogłębienie wiedzy konsumentów o promowanych produktach;
    * kształtowanie świadomości konsumentów,
    * rozszerzenie rynków zbytu, poprzez wprowadzenie produktu na nowy rynek, na którym wcześniej produkt ten nie był znany,
    * zwiększenie aktywności na arenie międzynarodowej – rozwój, nawiązywanie kontaktów,
    * nabycie doświadczenia w realizacji projektów międzynarodowych,
    * wzrost popytu na promowane produkty, a w konsekwencji wzrostu sprzedaży tych produktów,
    * poprawa wizerunku i pozycji wśród organizacji działających w danej branży.

 
 


POWIĄZANE

Prezydencka para żegnała się z rolnikami podczas ostatnich, 10-tych już Dożynek ...

15 września 2024 roku, tuż przed uroczystą mszą z okazji Dożynek Prezydenckich, ...

STANOWISKO ORGANIZAJI ROLNICZYCH STANOWIĄCYCH POLSKĄ DELEGACJĘ W COPA-COGECA W S...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę