Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Wsparcie działań promocyjnych i informacyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych

5 stycznia 2016

Wsparcie działań promocyjnych i informacyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych


Agencja Rynku Rolnego jako Agencja Płatnicza administruje mechanizmami Wspólnej Polityki Rolnej. Jednym z nich jest „Wsparcie działań promocyjnych i informacyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych”.

Celem mechanizmu jest doprowadzenie do wzrostu popytu na produkty objęte wsparciem, poprzez m.in. zachęcanie do ich konsumpcji, wzmacnianie wizerunku produktów w oczach konsumentów oraz uświadomienie ich, że produkty te mają określone cechy oraz wewnętrzne zalety gwarantujące ich wysoką jakość.

Uczestnikiem mechanizmu mogą być:

    * organizacje branżowe (zrzeszające producentów, wytwórców rolnych),
    * organizacje międzybranżowe (zrzeszające przetwórców, dystrybutorów),

które są reprezentatywne dla danej branży rolnej, posiadają odpowiedni poziom wiedzy o danej branży, w której chcą realizować proponowane działania oraz doświadczenie w jej reprezentowaniu lub realizowaniu podobnych działań.

Charakterystyka działań promocyjnych i informacyjnych:

    * działania te mogą być kierowane na dwa rynki: rynek wewnętrzny Unii Europejskiej oraz rynek krajów trzecich (rynek państw nie należących do UE określona jest przez Komisję Europejską);
      programy promocyjne i informacyjne muszą trwać nie krócej niż rok i nie dłużej niż trzy lata;
    * w działaniach tych należy wskazywać na wysoką jakość produktów, wewnętrzne cechy, zalety produktów, bezpieczeństwo zdrowotne i poszanowanie środowiska, specyficzne metody produkcji;
    * w działaniach tych nie można wskazywać konkretnej marki produktu;
    * jakiekolwiek odwoływanie się do pochodzenia produktu musi być drugorzędne w stosunku do głównego przekazu;
    * pochodzenie produktu można wskazać jedynie w przypadku, gdy jest on oznakowany zgodnie z odrębnymi zasadami wspólnotowymi lub gdy jest to typowa, istotna cecha produktu, potrzebna do zilustrowania kampanii promocyjnej i informacyjnej;


Wykaz produktów, które mogą być objęte działaniami promocyjnymi i informacyjnymi na rynku wewnętrznym UE:

      - świeże owoce i warzywa,
      - przetworzone owoce i warzywa,
      - włókno lniane,
      - żywe rośliny i produkty ogrodnictwa ozdobnego,
      - oliwa z oliwek i oliwki deserowe,
      - oleje z nasion,
      - mleko i produkty mleczne,
      - świeże, schłodzone lub mrożone mięso, wyprodukowane zgodnie ze wspólnotowym lub krajowym systemem jakości,
      - oznakowanie jaj przeznaczonych do konsumpcji,
      - miód i produkty pszczelarskie,
      - wysokiej jakości wina psr, wina stołowe ze wskazaniem regionu ich pochodzenia,
      - znak graficzny dla najbardziej odległych regionów ustanowiony w prawodawstwie rolnym,
      - chroniona nazwa pochodzenia produktu (PDO), chronione oznaczenie geograficzne(PGI) lub gwarantowana tradycyjna
      - specjalność (TSG) zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2081/92 lub z rozporządzeniem (EWG) nr 2082/92 i produkty zarejestrowane w ramach tych systemów,
      - rolnictwo ekologiczne zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2092/91 i produkty zarejestrowane zgodnie z tym rozporządzeniem.


Wykaz produktów, które mogą być objęte działaniami promocyjnymi i informacyjnymi na rynku krajów trzecich:

      - świeża, schłodzona lub mrożona wołowina, cielęcina i wieprzowina oraz przetwory spożywcze z tych produktów,
      - wysokiej jakości mięso drobiowe,
      - przetwory mleczne,
      - oliwa z oliwek i oliwki stołowe,
      - wina jakościowe produkowane w określonym regionie (QWPSR),
      - napoje spirytusowe z oznaczeniami geograficznymi lub o zastrzeżonym, tradycyjnym opisie,
      - świeże owoce i warzywa oraz przetwory owocowo-warzywne,
      - przetwory ze zbóż i ryżu,
      - włókno lniane,
      - żywe rośliny i produkty ogrodnictwa ozdobnego,
      - produkty posiadające chronioną nazwę pochodzenia (PDO), chronione oznaczenie geograficzne (PGI) lub gwarantowaną tradycyjną specjalność (TSG), zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 2081/92 lub (WE) nr 2082/92,
      - produkty rolnictwa ekologicznego, zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 2092/91.


Rodzaje działań podlegających współfinansowaniu (rynek wewnętrzny UE, rynek krajów trzecich):

    * działania z zakresu public relations, promocja i reklama, tj., m.in., organizowanie szkoleń, konferencji z udziałem dziennikarzy i lekarzy, promocja w punktach sprzedaży, organizowanie akcji specjalnych wraz z konkursami, prowadzenie serwisu internetowego, ogłoszenia w prasie specjalistycznej, reklama w TV i radiu, publikacja broszur, ulotek, plakatów, itp.,
    * udział w pokazach, targach i wystawach o znaczeniu krajowym i międzynarodowym, mający na celu wzmocnienie wizerunku produktów unijnych;
    * kampanie informacyjne dotyczące produktów posiadających chronioną nazwę pochodzenia (z ang. PDO), chronione oznaczenie geograficzne (z ang. PGI), świadectwo szczególnego charakteru (z ang. TSG) oraz inne symbole graficzne określone w ustawodawstwie (w szczególności w odniesieniu do odległych regionów geograficznych) oraz kampanie dotyczące produktów ekologicznych;
    * kampanie informacyjne dotyczące win gatunkowych produkowanych w określonych regionach (wina wysokiej jakości, z ang. QWPSR), a także: win oznakowanych nazwami geograficznymi oraz napojów spirytusowych oznakowanych nazwami geograficznymi lub zastrzeżonymi tradycyjnymi oznaczeniami – w przypadku działań na rynku wewnętrznym UE; win stołowych oraz napojów spirytusowych z oznaczeniem geograficznym – w przypadku działań na rynku krajów nie należących do UE.


Korzyści dla organizacji branżowych/międzybranżowych:

    * dofinansowanie przez Unię Europejską i kraj członkowski działań promocyjnych i informacyjnych w wysokości 80% faktycznie poniesionych kosztów netto,
    * wzmocnienie, udoskonalenie wizerunku promowanych produktów,
    * pogłębienie wiedzy konsumentów o promowanych produktach;
    * kształtowanie świadomości konsumentów,
    * rozszerzenie rynków zbytu, poprzez wprowadzenie produktu na nowy rynek, na którym wcześniej produkt ten nie był znany,
    * zwiększenie aktywności na arenie międzynarodowej – rozwój, nawiązywanie kontaktów,
    * nabycie doświadczenia w realizacji projektów międzynarodowych,
    * wzrost popytu na promowane produkty, a w konsekwencji wzrostu sprzedaży tych produktów,
    * poprawa wizerunku i pozycji wśród organizacji działających w danej branży.

 
 


POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę