Wsparcie działań promocyjnych i informacyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych
Agencja Rynku Rolnego jako Agencja Płatnicza administruje mechanizmami Wspólnej Polityki Rolnej. Jednym z nich jest „Wsparcie działań promocyjnych i informacyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych”.
Celem mechanizmu jest doprowadzenie do wzrostu popytu na produkty objęte wsparciem, poprzez m.in. zachęcanie do ich konsumpcji, wzmacnianie wizerunku produktów w oczach konsumentów oraz uświadomienie ich, że produkty te mają określone cechy oraz wewnętrzne zalety gwarantujące ich wysoką jakość.
Uczestnikiem mechanizmu mogą być:
* organizacje branżowe (zrzeszające producentów, wytwórców rolnych),
* organizacje międzybranżowe (zrzeszające przetwórców, dystrybutorów),
które są reprezentatywne dla danej branży rolnej, posiadają odpowiedni poziom wiedzy o danej branży, w której chcą realizować proponowane działania oraz doświadczenie w jej reprezentowaniu lub realizowaniu podobnych działań.
Charakterystyka działań promocyjnych i informacyjnych:
* działania te mogą być kierowane na dwa rynki: rynek wewnętrzny Unii Europejskiej oraz rynek krajów trzecich (rynek państw nie należących do UE określona jest przez Komisję Europejską);
programy promocyjne i informacyjne muszą trwać nie krócej niż rok i nie dłużej niż trzy lata;
* w działaniach tych należy wskazywać na wysoką jakość produktów, wewnętrzne cechy, zalety produktów, bezpieczeństwo zdrowotne i poszanowanie środowiska, specyficzne metody produkcji;
* w działaniach tych nie można wskazywać konkretnej marki produktu;
* jakiekolwiek odwoływanie się do pochodzenia produktu musi być drugorzędne w stosunku do głównego przekazu;
* pochodzenie produktu można wskazać jedynie w przypadku, gdy jest on oznakowany zgodnie z odrębnymi zasadami wspólnotowymi lub gdy jest to typowa, istotna cecha produktu, potrzebna do zilustrowania kampanii promocyjnej i informacyjnej;
Wykaz produktów, które mogą być objęte działaniami promocyjnymi i informacyjnymi na rynku wewnętrznym UE:
- świeże owoce i warzywa,
- przetworzone owoce i warzywa,
- włókno lniane,
- żywe rośliny i produkty ogrodnictwa ozdobnego,
- oliwa z oliwek i oliwki deserowe,
- oleje z nasion,
- mleko i produkty mleczne,
- świeże, schłodzone lub mrożone mięso, wyprodukowane zgodnie ze wspólnotowym lub krajowym systemem jakości,
- oznakowanie jaj przeznaczonych do konsumpcji,
- miód i produkty pszczelarskie,
- wysokiej jakości wina psr, wina stołowe ze wskazaniem regionu ich pochodzenia,
- znak graficzny dla najbardziej odległych regionów ustanowiony w prawodawstwie rolnym,
- chroniona nazwa pochodzenia produktu (PDO), chronione oznaczenie geograficzne(PGI) lub gwarantowana tradycyjna
- specjalność (TSG) zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2081/92 lub z rozporządzeniem (EWG) nr 2082/92 i produkty zarejestrowane w ramach tych systemów,
- rolnictwo ekologiczne zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2092/91 i produkty zarejestrowane zgodnie z tym rozporządzeniem.
Wykaz produktów, które mogą być objęte działaniami promocyjnymi i informacyjnymi na rynku krajów trzecich:
- świeża, schłodzona lub mrożona wołowina, cielęcina i wieprzowina oraz przetwory spożywcze z tych produktów,
- wysokiej jakości mięso drobiowe,
- przetwory mleczne,
- oliwa z oliwek i oliwki stołowe,
- wina jakościowe produkowane w określonym regionie (QWPSR),
- napoje spirytusowe z oznaczeniami geograficznymi lub o zastrzeżonym, tradycyjnym opisie,
- świeże owoce i warzywa oraz przetwory owocowo-warzywne,
- przetwory ze zbóż i ryżu,
- włókno lniane,
- żywe rośliny i produkty ogrodnictwa ozdobnego,
- produkty posiadające chronioną nazwę pochodzenia (PDO), chronione oznaczenie geograficzne (PGI) lub gwarantowaną tradycyjną specjalność (TSG), zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 2081/92 lub (WE) nr 2082/92,
- produkty rolnictwa ekologicznego, zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 2092/91.
Rodzaje działań podlegających współfinansowaniu (rynek wewnętrzny UE, rynek krajów trzecich):
* działania z zakresu public relations, promocja i reklama, tj., m.in., organizowanie szkoleń, konferencji z udziałem dziennikarzy i lekarzy, promocja w punktach sprzedaży, organizowanie akcji specjalnych wraz z konkursami, prowadzenie serwisu internetowego, ogłoszenia w prasie specjalistycznej, reklama w TV i radiu, publikacja broszur, ulotek, plakatów, itp.,
* udział w pokazach, targach i wystawach o znaczeniu krajowym i międzynarodowym, mający na celu wzmocnienie wizerunku produktów unijnych;
* kampanie informacyjne dotyczące produktów posiadających chronioną nazwę pochodzenia (z ang. PDO), chronione oznaczenie geograficzne (z ang. PGI), świadectwo szczególnego charakteru (z ang. TSG) oraz inne symbole graficzne określone w ustawodawstwie (w szczególności w odniesieniu do odległych regionów geograficznych) oraz kampanie dotyczące produktów ekologicznych;
* kampanie informacyjne dotyczące win gatunkowych produkowanych w określonych regionach (wina wysokiej jakości, z ang. QWPSR), a także: win oznakowanych nazwami geograficznymi oraz napojów spirytusowych oznakowanych nazwami geograficznymi lub zastrzeżonymi tradycyjnymi oznaczeniami – w przypadku działań na rynku wewnętrznym UE; win stołowych oraz napojów spirytusowych z oznaczeniem geograficznym – w przypadku działań na rynku krajów nie należących do UE.
Korzyści dla organizacji branżowych/międzybranżowych:
* dofinansowanie przez Unię Europejską i kraj członkowski działań promocyjnych i informacyjnych w wysokości 80% faktycznie poniesionych kosztów netto,
* wzmocnienie, udoskonalenie wizerunku promowanych produktów,
* pogłębienie wiedzy konsumentów o promowanych produktach;
* kształtowanie świadomości konsumentów,
* rozszerzenie rynków zbytu, poprzez wprowadzenie produktu na nowy rynek, na którym wcześniej produkt ten nie był znany,
* zwiększenie aktywności na arenie międzynarodowej – rozwój, nawiązywanie kontaktów,
* nabycie doświadczenia w realizacji projektów międzynarodowych,
* wzrost popytu na promowane produkty, a w konsekwencji wzrostu sprzedaży tych produktów,
* poprawa wizerunku i pozycji wśród organizacji działających w danej branży.