Jak podała FAMMU/FAPA, eksport serów z Polski wzrósł o 15,1 proc. rok do roku, do 204,4 tys. ton w 2013 r., zaś w ujęciu wartościowym - wskutek wyższych cen - zwiększył się o 23 proc., do 682,3 mln euro. Wywóz do Rosji zwiększył się w ujęciu wartościowym o 51,07 proc.
W 2013 roku sery pozostały najważniejszą pozycją polskiego eksportu mleczarskiego z niemal 41-proc. udziałem w jego łącznej wartości.
Najważniejszym rodzajem eksportowanych serów są sery dojrzewające. Ich wywóz stanowił niespełna 57 proc. wartości (ponad 386,1 mln euro) i 50 proc. wolumenu (czyli 101,8 tys. ton) wszystkich serów, jakie w ubiegłym roku trafiły z Polski za granicę. Oznaczało to 27 proc. wzrost wartości, przy o 15 proc. większej ilości niż w 2012 roku.
Drugą istotną kategorię wciąż stanowią sery świeże i twarogi (przed 2012 rokiem zajmowały one trzecią pozycję pod względem wartości eksportowanych serów). W wywozie z 2013 roku odnotowano 32-proc. wzrost wartości do 1146,9 mln euro (daje to 22 proc. udziału w eksporcie serów ogółem), zaś wolumen sprzedaży wzrósł o 19 proc. rok do roku do 54,4 tys. ton.
Tradycyjnie słabsze wyniki ilościowe niż w przypadku serów dojrzewających odnotowano w wywozie serów przetworzonych, gł. topionych; wolumen wzrósł o 11 proc. do 44,6 tys. ton, a wartość wzrosła zaledwie o 7 proc. do 135, 5 mln euro, co stanowiło około 1/5 wartości eksportu serów ogółem. Z tytułu wywozu 2,5 tys. ton pozostałych typów serów (z przerostami błękitnej pleśni oraz tartych lub proszkowanych) uzyskano łącznie ponad 8 mln euro.
Od lat najważniejszymi odbiorcami serów i twarogów z Polski były państwa UE, jednak w 2013 roku na skutek wzrostu popytu na polskie artykuły mleczarskie z Rosji, to ten kraj stał się głównym odbiorcą serów z Polski. Wywóz w tym kierunku zwiększył się w ujęciu wartościowym o 51,07 proc. do 107,3 mln euro przy ponad 36 proc. zwyżce wolumenu do 28,9 tys. ton.
W związku z tym spadło znaczenie Unii Europejskiej jako odbiorcy serów z Polski: w ub.r. 66 proc. ogółu wywozu serów trafiło do krajów UE - w ujęciu wartościowym było to 452,3 mln euro, czyli o 20,4 proc. więcej niż w 2012 roku). Wzrosło natomiast znaczenie Wspólnoty Państw niepodległych z 16,4 proc. w 2012 roku do 19,9 proc. w 2013 r.
Głównym odbiorcom polskich serów spośród krajów UE są Czechy - w 2013 roku wysłano tam 26,9 tys. ton serów i twarogów, (spadek o 4,8 proc. rok do roku) za 85,6 mln euro (wzrost 0,1 proc.). Zwyżki odnotowano w sprzedaży serów do Niemiec i Włoch, które zajmują kolejno drugie i trzecia miejsce w strukturze odbiorców polskich serów - wolumen wzrósł odpowiednio o 21,3 proc. do 23,3 tys. ton i 14,3 proc. do 15,9 tys. ton, w ujęciu wartościowym odnotowano natomiast zwyżki o 34,5 proc. do 74,7 mln euro w przypadku Niemiec i o 21,6 proc. do 57,7 mln euro do Włoch.
9483111
1