Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Więcej niż wino, czyli nowa rosnąca kategoria alkoholi

11 sierpnia 2015
Rynek wina gronowego wciąż rośnie. Polacy piją go coraz więcej, najczęściej wybierając wina czerwone, słodkie i półsłodkie. Preferencji tej towarzyszy wyraźny trend alkoholi smakowych, które również spotykają się u nas z dużym zainteresowaniem. Połączeniem tych tendencji są coraz liczniej pojawiające się w Polsce wina gronowe z dodatkiem soków z innych owoców.

Produkty te zaliczane są do kategorii aromatyzowanych koktajli i napojów na bazie wina. Boom na tego rodzaju wyroby daje się zaobserwować zwłaszcza na dojrzałych rynkach – we Francji, Niemczech i Wielkiej Brytanii – oraz wśród konsumentów win słodkich – w Czechach i Polsce. Produkty te wpisują się w wyraźny u nas trend poszukiwania nowych smaków i lżejszych alkoholi, stanowiąc bardziej elegancką alternatywę dla piw smakowych, takich jak radler, gotowych drinków czy coraz bardziej popularnych cydrów. Co więcej, wyroby aromatyzowane w kategorii wódek i piw stworzyły doskonałą bazę dla rozwoju win smakowych.

Wina gronowe z dodatkiem soku z innych owoców są dedykowane głównie młodemu pokoleniu (20–35 lat), w tym przede wszystkim kobietom. Będąc połączeniem wysokiej jakości wina z sokami, świetnie orzeźwiają latem, a ich uniwersalność sprawia, że sprawdzają się zarówno podczas swobodnych spotkań w plenerze, jak i jako element celebracji wyjątkowych okazji. Można je pić do posiłku, deseru, ale nie tylko – wspaniale smakują jako aperitif czy solo. Kolejnym atutem win aromatyzowanych jest ich dostępność cenowa.

Na polski rynek wina aromatyzowane są wprowadzane przez renomowane firmy zrzeszone w Polskiej Radzie Winiarstwa. Produkty te świetnie wpisują się w oczekiwania konsumentów. Polacy lubią wina słodkie i półsłodkie oraz wszelkie nowości z nimi związane. Szyty na miarę ich potrzeb jest Castello di Miracolo – kompozycja włoskiego wina oraz soczystego owocu granatu- mówi Hanna Hausman, Manager produktu, z-ca Dyrektora ds. Marketingu i Exportu z firmy Henkell&CO. Vinpol Polska.
Jednym z pierwszy w tej kategorii na rynku było Fiore firmy Ambra, będące unikatową kompozycją wina musującego i naturalnego soku z truskawek. Fiore to produkt prezentowany jako idealny kobiecy RTD.
Fiore to zupełnie unikatowy koncept, który wyróżnia się subtelną lekkością – tylko 7% alkoholu, wyraźnie owocowym smakiem z odpowiednią dozą słodyczy oraz swobodną elegancją – podkreśla Tomasz Pawlicki, Brand Manager z firmy Ambra.



Kolejnymi produktami są wina Monte Santi, które firma Jantoń promuje hasłem: „Mam ochotę na chwileczkę zapomnienia… Mam ochotę na Monte Santi”.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów stworzyliśmy wino Monte Santi w trzech wariantach smakowych: „original”, jeżyna i poziomka. Wprowadzenie tego produktu poprzedziliśmy badaniem sensorycznym na bardzo licznej grupie docelowych klientów. Z kilkunastu próbek smakowych respondenci wybrali najlepsze. Również wygląd produktu nie jest przypadkowy, bo poprzedzony badaniem marketingowym FGI. Respondenci jednoznacznie wskazali i wybrali markę, design etykiety, które ich zdaniem najbardziej oddają charakter produktu i wyróżniają wśród produktów konkurencyjnych – tłumaczy Monika Kania kierownik ds. marketingu z firmy Jantoń.

Wywodzącym się z Francji i opartym na francuskiej tradycji winiarskiej wyrobem są koktajle aromatyzowane VeRy by Famille Castel  międzynarodowej firmy Castel Freres – „marka przede wszystkim dla kobiet, zrodzona z perfekcyjnej równowagi wina i owoców”.
Wina VeRy to wariacja na temat zwyczaju łączenia wina z sokiem grejpfrutowym, popularnego na Południu Francji. Nasze lekkie, wspaniale zrównoważone i odświeżające wina powstały, aby umilać chwile relaksu i budować poczucie wspólnoty.

Na polskim rynku proponujemy  cztery warianty smakowe  starannie dobranych jakościowych win połączonych z naturalnym sokiem z limonki, brzoskwini, owocu granatu i grejpfruta. Ten ostatni zrobił furorę we Francji, stając się liderem rynkowym z 14,3% udziałem. Obecnie wina VeRy firmy Castel Freres są sprzedawane w ponad 40 krajach na całym świecie. Dedykujemy je głównie młodemu pokoleniu, w tym przede wszystkim kobietom – mówi Marcin Bednarczyk, prezes firmy Castel Freres.
Dla wielbicieli hiszpańskich trunków niezwykłą propozycję w postaci wina Fanaberi ma firma TiM. Produkt oferowany jest w 3 wersjach: czerwonej, różowej i białej.

Mało kto zdaje sobie sprawę, że Hiszpania to nie tylko piękne winnice, a również największy areał upraw granatów w Europie. Z połączenia dwóch dominujących w kraju owoców powstał kuszący mariaż temperamentnego wina gronowego z aromatycznym granatem. Wina Fanaberi zniewalają smakiem, stanowią odpowiedź na wszelkie nasze kaprysy –mówi Ewa Pustoszki Brand&PR Manager firmy TiM.

Jaki jest potencjał nowej kategorii? Biorąc pod uwagę silny trend picia wina nie tylko do posiłku oraz rosnące zainteresowanie konsumentów alkoholami o niższej zawartości alkoholu, można prognozować, że jeszcze długo będziemy świadkami tendencji wzrostowej.


***

Polska Rada Winiarstwa jest ekspertem i największa organizacją w branży winiarskiej. Zrzesza czołowych producentów, importerów i dystrybutorów win i miodów pitnych oraz innych przedsiębiorców związanych z rynkiem winiarskim w Polsce. PRW działa w ramach Stowarzyszenia Naukowo-Technicznego Inżynierów i Techników Przemysłu Spożywczego.

W skład PRW wchodzi 12 członków:
AMBRA S.A., BARTEX Bartol Sp. z o.o. Sp. K.,  Henkell&Co VINPOL Polska  Sp. z o.o., TiM S.A., Jantoń S.A. Sp. K., Bacardi- Martini Polska Sp. z o.o., CASTEL FRERES Sp. z o.o., Warwin  S.A., AWE-BIS  Sp. z o.o., MAZURSKIE MIODY Bogdan Piasecki, „LeMag” Zdzisław L. Wojtkowski, Dom Wina Sp. z o.o.

Więcej informacji znajduje się na: www.prw.sitspoz.pl

Pięć głównych celów PRW:

1. Reprezentowanie i dbanie o interesy członków wobec władz ustawodawczych, wykonawczych i instytucji kontrolnych oraz innych organizacji krajowych i zagranicznych.

2. Umacnianie świadomości tradycji napojów winiarskich w połączeniu z promowaniem nowoczesnych technologii produkcji.

3. Podnoszenie świadomości i edukacja społeczeństwa na temat kultury odpowiedzialnego spożywania alkoholu i przeciwdziałanie alkoholizmowi.

4. Wyrażanie opinii i postulowanie zmian w istniejących oraz tworzonych aktach prawnych. Inicjowanie pro rozwojowych rozwiązań fiskalnych, celnych, jakościowych i zdrowotnych. Prowadzenie banku informacji na temat aktów prawnych związanych z branżą winiarską.

5. Podnoszenie jakości wyrobów winiarskich oraz doskonalenie kwalifikacji zawodowych i integracja pracowników branży winiarskiej.

POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę