Miesiąc luty rozpoczął się sesją plenarną w Strasburgu. Rozpoczęliśmy od debaty z francuskim Prezydentem Francois Holland na temat Wieloletnich Ram Finansowych, gospodarki europejskiej, referendum w Wielkiej Brytanii oraz kryzysu w Mali. Francuski Prezydent poparł pomysły ograniczenia budżetu w następnych latach, ale zastrzegł, że oszczędności nie mogą podciąć kruchych podstaw wzrostu gospodarczego. Gościem PE był także Prezydent Tunezji Moncef Marzouki, który potępił zamach na lidera tunezyjskiej opozycji. Przyjęliśmy sprawozdania na temat Wspólnej Polityki Rybołówstwa oraz limitów hałasu. Omawialiśmy konsolidację fiskalną, która miała duży wpływ na wzrost gospodarczy.
Na ostatnim posiedzeniu Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi wysłuchaliśmy prezentacji na temat badań dotyczących insektycydów z grupy neonikotynoidów, przeprowadzonych przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA). Badania uwzględniały dane pochodzące z państw członkowskich, bazowały na najnowszych opracowaniach i opiniach naukowych. Zbadano wpływ insektycydów na pszczoły miodne pod kątem czynników chorobotwórczych (skutków natychmiastowych i przewlekłych). Niestety, wyniki badań nie są dokładne. Nie dostarczają one pełnych danych na temat potencjalnego ryzyka oraz negatywnego wpływu neonikotynoidów na pszczoły miodne. Co do dalszych działań, zdania członków komisji były podzielone. Niektórzy z moich kolegów stwierdzili, iż nie możemy podejmować żadnych decyzji legislacyjnych odnośnie używania czy też zakazania pewnych środków ochrony roślin bez przeprowadzenia dokładniejszych analiz, z naciskiem na szczegółową ocenę ryzyka ich stosowania. Z drugiej strony padły propozycje, aby kontynuować badania z uwzględnieniem czynników takich jak sezonowość upraw czy podział na strefy klimatyczne. Bezpieczeństwo pszczół jest niezwykle istotne, ich rola w rolnictwie jest nie do przecenienia. Jest to jednak problem bardzo złożony, a środki ochrony roślin są jednym z wielu czynników, jakie należy brać pod uwagę. Zmniejszenie populacji pszczół ma oczywisty wpływ na spadek plonowania niektórych, bardzo ważnych dla gospodarki, roślin (np. rzepaku). We wszelkich działaniach, jakie podejmiemy, musimy kierować się zasadą ostrożności. Środki ochrony roślin mają bowiem bezpośredni wpływ na środowisko naturalne i bezpieczeństwo żywności, a zatem i nasze zdrowie.
W kolejnym punkcie obrad przedyskutowaliśmy temat perspektyw i wyzwań w zakresie wykorzystania energii odnawialnej na wewnętrznym rynku Unii. Najważniejszą kwestią jest konieczność ciągłego zwiększania efektywności wykorzystania energii oraz zwiększania udziału odnawialnych źródeł energii w całkowitym bilansie energetycznym. Konieczność prowadzenia dalszych badań naukowych i ciągłego poszukiwania nowych źródeł czystej energii z uwzględnieniem narastających niepokojów społecznych jest kluczową sprawą w dążeniu do osiągnięcia celów zaplanowanych na rok 2020.
Mieliśmy również okazję porozmawiać z Komisarzem ds. zdrowia i polityki konsumenckiej Tonio Borgiem. Przedmiotem dyskusji były inicjatywy planowane do końca obecnej kadencji Parlametu Europejskiego oraz bieżące tematy i wydarzenia. Poruszyliśmy aktualną sprawę wykrycia końskiego mięsa w wyrobach z mięsa wołowego, w niektórych państwach członkowskich. Wg Komisarza końskie mięso nie jest zagrożeniem dla zdrowia ludzi. Zostały natomiast złamane przepisy dotyczące etykietowania i te regulujące wprowadzanie produktów spożywczych do obrotu, a konsumenci zostali wprowadzeni w błąd w zakresie informowania o składzie produktów. Organy Unii Europejskiej posiadają szczegółowe przepisy oraz instrumenty pozwalające na szybką identyfikację kraju pochodzenia produktów spożywczych, a także system wczesnego ostrzegania, który sprawnie zadziałał w tym przypadku. W ciągu kilku dni KE poczyniła odpowiednie kroki - informacje trafiły do przedstawicieli państw członkowskich, a Komisja zleciła szereg badań (np. testy DNA wołowiny, testy na obecność fenylobutazonu). W dniu 15 kwietnia powinny pojawić się wyniki, które trafią do opinii publicznej. Komisarz Borg omówił również zagadnienia związane z bezpieczeństwem i wydatkami w sektorze żywności oraz pasz. Ramy prawne dotyczące tych zagadnień, KE ocenia pozytywnie, jednocześnie wskazując konieczność dalszej ich racjonalizacji. Komisarz odniósł się również do poruszanej wcześniej kwestii środków ochrony roślin oświadczając, że począwszy od lipca bieżącego roku Komisja Europejska wprowadzi dwuletni zakaz stosowania 3 z 6 neonikotynoidów. Celem takiego działania jest umożliwienie przeprowadzenia bardziej precyzyjnych badań, a jednocześnie umożliwienie stosowania niektórych środków ochrony roślin tam, gdzie jest to niezbędne.
Następnego dnia omówiliśmy sprawy związane z Europejskim Funduszem Pomocy Najbardziej Potrzebującym. Obniżenie budżetu niewątpliwie dotknie najuboższych, dlatego rozważaliśmy zawężenie systemu pomocy dla potrzebujących głównie do żywności. Musimy lepiej wykorzystywać żywność niesprzedaną, np. w supermarketach, oraz wprowadzić rozwiązania wspomagające ograniczanie marnotrawienia żywności, która jest wycofywana z rynku ze względu na brak zgodności z normami.
Komisja przedstawiła również ustalenia przejściowe na rok 2014 w związku z reformą WPR, deklarując intensywne prace, które umożliwią wejście ustaleń w życie wraz z dniem 1 stycznia 2014 r. Porozumienie dotyczące rozwoju obszarów wiejskich ma być zawarte do końca 2014 roku, prace w niektórych państwach członkowskich w tym zakresie, są już bardzo zaawansowane. Dopłaty bezpośrednie w tym okresie mają zależeć od państw członkowskich oraz od transferów pomiędzy filarami. KE wskazała też konieczność uwzględnienia zasad tzw. "ekologizacji" w pracach nad obecnymi i przyszłymi rozwiązaniami.
Jarosław Kalinowski,
poseł do Parlamentu Europejskiego
8840960
1