Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

W sprawie pośredniej zmiany użytkowania gruntów

19 października 2012
Prezentujemy  wystąpienie Copa – Cogeca do Komisji Europejskiej w sprawie pośredniej zmiany użytkowania  gruntów  ((iLUC)



Pan Dacian Ciolos
Członek Komisji Europejskiej
200 rue de la Loi
B-1040 Bruxelles
Bruksela, 10 października 2012

Dot.: Pośrednia zmiana użytkowania gruntów (iLUC) związana z unijną polityką promocji
Biopaliw


Szanowny Panie Komisarzu,
Zgodnie z informacjami, które uzyskaliśmy, Komisja Europejska prowadzi właśnie ocenę propozycji dyrektywy zmieniającej dyrektywy w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych oraz jakości paliw. Komisja przewiduje wprowadzenie wskaźników iLUC,
ograniczenie do 5% udziału biopaliw wytworzonych z konkretnych upraw, zniesienie dopłat do biopaliw pierwszej generacji po roku 2020 oraz stworzenie zachęt do produkcji biopaliw z odpadów i pozostałości.
Zdaniem Copa-Cogeca te wstępne propozycje są nie do przyjęcia w obecnym brzmieniu ze względu na negatywne skutki, które wynikłyby z nich dla realizacji celów zintegrowanej polityki klimatycznej i energetycznej oraz produkcji rolnej i łańcucha żywnościowego UE.
Po pierwsze, wprowadzenie wskaźników iLUC, w szczególności 55 g CO2 eq/MJ dla upraw roślin oleistych, takich jak rzepak, unicestwiłoby biodiesel jako rynek zbytu jak równiez obniżenie emisyjności paliw w transporcie. W związku z tym, 2/3 ziaren rzepaku wyprodukowanego w UE (13 milionów ton) nie znalazłyby nabywców na rynku wspólnotowym. Odtąd, wzrósłby deficyt zaopatrzenia w białka o około 15% (czyli 7 milionów ton makuchów rzepakowych), a przeciez już teraz UE pokrywa 80% swego zapotrezbowania z importu. Realne jest ryzyko załamania zaopatrzenia ze względu na nieujednolicone zezwolenia na GMO. W zwiąku z tym, może
wzrastać ryzyko delokalizacji niektórych czynności hodowlanych. W konsekwencji, rolnicy byliby zmuszeni do redukcji powierzchni upraw rzepaku o ponad 50%, czyli 4 miliony hektarów, co miałaoby negatywne skutki dla trwałości systemu rolnego, szczególnie rotacji upraw,
bioróżnorodności i wychwytywania azotanów. Zważywszy na fakt, iż 1,5 do 2 mln hektarów gruntów ornych nie jest uprawianych w UE 27 od roku 2008, Copa-Cogeca uważa że zagrożenie opuszczenia ziemi jest realne. Powiązanie dopłat z produkcją żywności nie jest środkiem branym pod uwagę, by zaradzić temu ryzyku w kontekście kolejnych reform WPR.
Po drugie, proponowane ograniczenia w wysokości 5% dla paliw wytworzonych z konkretnych upraw jest niższe od wartości referencyjnej 5,75% ustanowionej na mocy artykułu 3.1.b.ii Dyrektywy 2003/30/WE. Biorąc pod uwagę fakt, że ograniczenia krajowe w niektórych państwach przekraczają już 5%, wstępna propozycja Komisji byłaby niekorzystna przede wszystkim dla produkcji europejskiej, jako że zahamowałaby gwałtownie rozwój sektora w zainteresowanych państwach członkowskich, spowodowałaby spowolnienie działalności rolniczej i przemysłowej oraz utratę miejsc pracy. Jako przykład można przywołać sektor buraków
cukrowych. Przypominamy, ze w wyniku reformy z roku 2006, UE ograniczyła produkcję cukru kwotowego o prawie 6 milionów ton, czyli 700 000 hektarów i zamknęła 83 cukrownie. Obecnie, opłacalność pewnych instrumentów przemysłowych jest gwarantowana częściowo przez znaczące inwestycje na rzecz produkcji etanolu przeznaczonego do karburacji. Z tego powodu, taka zmiana kierunku polityki europejskiej stwarzałaby ryzyko nowej restrukturyzacji przemysłowej, szczególnie w tym sektorze.
Po trzecie, Komisja proponuje odejście od wsparcia dla biopaliw produkowanych z upraw przeznaczonych na żywność ludzi i zwierząt po roku 2020 i wsparcie jedynie biopaliw zaawansowanych wytwarzanych z surowców, które nie konkurują z gruntami ornymi pod uprawy spożywcze. Ta wstępna propozycja nie bierze w ogóle pod uwagę, że w odróżnieniu od sektora biopaliw o pochodzeniu egzotycznym, sektory biopaliw europejskichsa jednocześnie nieodzownym źródłem białek zwierzęcych przeznaczonych na żywienie zwierząt dzięki
generowanym przez nie współproduktom. Przyczyniają się one przez to znacznej redukcji importu surowców bogatych w białka niezbędnych do wyżywienia zwierząt w UE27. Propozycja ta nie bierze również pod uwagę faktu, że europejska polityka biopaliw jest jedną z konsekwencji zmian europejskiej polityki rolnej, które polegają na zmniejszeniu eksportu europejskich produktów rolnych przy jednoczesnym promowaniu importu tych produktów, szczególnie z krajów mniej rozwiniętych, w celu wzmocneinie lokalnej produkcji rolnej. Ponadto, propozycja ta nie uwzględnia wzrostu produktywności we wskaźnikach produkcji rolnej ani prowadzonej w
innych częściach świata, np. w USA czy Brazylii, polityki wspierającej biopaliwa.
Po czwarte, wprowadzenie zachęt do produkcji biopaliw z odpadów i pozostałości za pomocą naciąganych statystyk opartych na wielokrotnym naliczaniu doprowadzi do ograniczeń zaopatrzenia sektora transportu w źródła energii odnawialnej i wzrostu zależności energetycznej UE.
Dlatego też Copa-Cogeca domaga się, aby Komisja Europejska zrewidowała swoją propozycję dyrektywy w oparciu o poniższe propozycje:
  • Ocena roli biopaliw i ich współproduktów w łańcuchu żywnościowym w tym po roku 2020;
  • Ochrona istniejących i prowadzonych obecnie inwestycji poprzez klauzulę praw nabytych iLUC w obu dyrektywach;
  • usunięcia wskaźników iLUC z obydwu dyrektyw;
  • Ocena rezolucji Parlamentu Europejskiego z 15 marca 2012 w sprawie „Planu działaniaprowadzącego do przejścia na konkurencyjną gospodarkę niskoemisyjną do 2050 roku”wraz z propozycją promowania dostosowanej ochrony środowiska w państwach trzecichdotkniętych zmianą użytkowania gruntów, w sposób dwu- lub wielostronny, tak abyuwzględnić emisje gazów cieplarnianych przypisywane zmianom użytkowania gruntów.
Można by to zrealizować poprzez wprowadzenie dodatkowych wymagań trwałości dla niektórych kategorii biopaliw importowanych z państw trzecich
  • utrzymania celu wykorzystania 10% energii ze źródeł odnawialnych w zużyciu energii w sektorze transportu bez ograniczenia do 5% biopaliw pierwszej generacji;
  • zdefiniowania oddzielnego obowiązkowego celu wykraczającego poza 10% dla biopaliw zaawansowanych; zniesieni wielokrotnego naliczania;
  • zaangażowania w programy badań rolnych ukierunkowanych na produktywności w rolnictwie i wydajność stosowania zasobów w produkcji biopaliw.
Mamy nadzieję, że te uwagi spotkają się z Pana zainteresowaniem. Z wyrazami najwyższego szacunku.
Pekka Pesonen
Sekretarz Generalny


POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę