Rada Ministrów 17 marca 20115 roku podjęła uchwałę w sprawie polityki morskiej Rzeczypospolitej Polskiej do roku 2020 (z perspektywą do 2030 roku).
Jak zaznacza Kancelaria Premiera Rady Ministrów polska polityka morska ma się opierać na konstytucyjnej zasadzie zrównoważonego rozwoju i powinna przynosić wymierne korzyści obywatelom i gospodarce narodowej, wynikające z nadmorskiego położenia naszego kraju oraz zasobów morskich.
Celem strategicznym polityki morskiej będzie zwiększenie udziału sektora gospodarki morskiej w PKB oraz wzrost zatrudnienia w gospodarce morskiej.
Priorytetowe kierunki rozwoju polityki morskiej obejmują: wzmocnienie pozycji polskich portów morskich, zwiększenie konkurencyjności transportu morskiego i zapewnienie bezpieczeństwa na morzu. Ważna będzie także poprawa stanu środowiska morskiego i ochrona brzegu morskiego, stworzenie warunków do rozwoju gospodarki morskiej opartej na wiedzy, racjonalne korzystanie z zasobów naturalnych środowiska morskiego. Istotne jest także zrównoważone zarządzanie rybołówstwem morskim oraz usprawnienie zarządzania morskiego – informuje KPRM - Porty morskie są istotnym elementem infrastruktury państwa, łączącym transport lądowy z morskim. Portami o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej są porty w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Ich rozwój zakłada realizację przedsięwzięć poprawiających dostęp do nich od strony morza i lądu. Istotna będzie też budowa i modernizacja nabrzeży, połączeń drogowych i kolejowych na ich terenie. W ramach rozwoju porty te mają uzyskać status centrów transportowo-logistycznych w regionie Morza Bałtyckiego, obsługujących również Europę Środowo-Wschodnią. Planowany jest też rozwój funkcji intermodalnych w portach będących elementami sieci TEN-T oraz zielonych korytarzy transportowych. Wszystkie te działania powinny wzmocnić pozycję polskich portów w regionie Bałtyku i transeuropejskiej sieci transportowej.