Przez pierwsze 10 miesięcy 2004 roku Polskę odwiedziło prawie 51,8 mln cudzoziemców, o 19,9 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Ogłosił w środę na konferencji prasowej prezes Polskiej Organizacji
Turystycznej (POT) Andrzej Kozłowski.
Największy przyrost dotyczył
przyjazdów Niemców. Przez pierwsze 10 miesięcy 2004 r. Polskę odwiedziło ponad
28,3 mln obywateli tego kraju - o 34,9 proc. więcej niż w tym samym okresie 2003
r.
O 20,6 proc. spadła liczba turystów z Białorusi, Ukrainy i Rosji. W
pierwszych 10 miesiącach 2004 r. Polskę odwiedziło prawie 7,9 mln obywateli tych
krajów. Według prezesa przyczyną nie jest już konieczność uzyskania wizy.
"Problem leży w świadomości. Obywatele tych krajów nie wiedzą, że łatwo dostać
wizę. Kosztuje to tylko 5 USD, a oczekiwanie na otrzymanie dokumentu nie
przekracza 2-3 godzin" - powiedział prezes.
Jednym z ważniejszych motywów
przyjazdu do Polski stały się zakupy. W pierwszych 10 miesiącach 2004 r. turyści
zagraniczni wydawali w Polsce więcej pieniędzy niż w tym samym czasie 2003 r.
(średnio 160 USD dziennie wobec 149 USD przed rokiem). "Uważam, że jest to 5
minut dla Polski, które może potrwać do momentu wprowadzenia euro, czyli 4-5 lat
naprawdę wysokiej koniunktury" - powiedział Kozłowski.
POT otrzyma w 2005
r. mniej pieniędzy z budżetu państwa - 28,071 mln zł wobec 32 mln w 2004 r. "W
rzeczywistości tegoroczny budżet POT był w tym roku większy, bo wyniósł 38 mln
zł. Poza środkami budżetowymi POT pozyskał w 2004 r. także pieniądze z Urzędu
Komitetu Integracji Europejskiej (3,2 mln zł) i od branży turystycznej (według
szacunków - ok. 1,3 mln euro). A to oznacza, że w przyszłym roku stracimy nie 4
mln zł, a 10 mln zł" - powiedział Kozłowski.
Mniej środków z budżetu
państwa oznacza zmianę niektórych planów POT na 2005 rok. "Nie za bardzo wiemy,
z czego rezygnować, bo wiele imprez - np. udział w targach turystycznych -
zostało zabukowanych z półrocznym, a nawet rocznym wyprzedzeniem" - powiedział
prezes POT.
W 2004 r. POT uczestniczyła w 83 targach turystycznych.
Wprowadziła także do obiegu turystyczną kartę rabatową "Karta Polska". Ponadto
otworzyła w Polsce dodatkowe 25 placówek informacji turystycznej (IT).
Organizacja nawiązała również współpracę z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i
Autostrad w sprawie wskazania i oznakowania atrakcji turystycznych przy
autostradach i drogach krajowych.
W 2005 r. Organizacja będzie prowadzić
działania w ramach roku polsko-niemieckiego. Zajmie się też organizacją różnych
kongresów i konferencji oraz rozbudową regionalnych oddziałów (ROT-ów). Chce też
inwestować w szkolenie kadr tych oddziałów.
W 2005 r. POT zajmie się
także prezentacją polskich regionów, również w kraju. Nowością mają być
prezentacje w centrach handlowych. "Od kwietnia rozpoczniemy prezentację w Blue
City (warszawskie centrum handlowe - przyp. PAP). Mieliśmy niedawno analogiczny
pokaz w Niemczech. Naszą ekspozycję w tamtejszym centrum handlowym przez 18 dni
odwiedziło 1 mln osób" - powiedział prezes POT.
Organizacja ma 12
ośrodków zagranicznych (w tym otwarte w tym roku w Japonii i Rosji). "To
najmniej spośród krajów UE. Węgrzy mają 29, Czesi - 19, a Rumunia (która ma
przystąpić do Unii w 2007 r.) - 20, w tym jeden w Chinach" - powiedział
prezes.