Wzmocnienie ochrony konkurencji w całej gospodarce, szczególnie na rynkach lokalnych, przeciwdziałanie występowaniu klauzul niedozwolonych, wprowadzenie oceny projektów legislacyjnych pod względem ich wpływu na ochronę konkurencji i zintensyfikowanie polityki informacyjnej - to najważniejsze kierunki aktywności Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) w ciągu najbliższych trzech lat.
Rządową "Strategię polityki konkurencji na lata 2004-2006" i "Strategię polityki konsumenckiej na lata 2004-2006" przedstawił w środę sejmowej komisji gospodarki prezes UOKiK Cezary Banasiński.
Urząd poprzez realizację tych strategii chcę się włączyć w politykę Unii Europejskiej w dziedzinie ochrony konkurencji i konsumentów - poinformował posłów prezes. W dziedzinie ochrony konkurencji będziemy się uczyć zasad współdziałania z 24 urzędami zajmującymi się tą tematyką w pozostałych państwach UE oraz z Komisją Europejską – powiedział Banasiński.
Dodał, że urząd będzie dążył do wprowadzenia w trakcie prac ustawodawczych konieczności oceny projektu aktu legislacyjnego pod względem jego wpływu na ochronę konkurencji - na podobieństwo obligatoryjnej oceny zgodności aktu z prawem europejskim. Według Banasińskiego, brak takiej oceny skutkuje wydawaniem aktów prawnych, które uderzają w konkurencyjność. Jako przykład wymienił zgodę na prywatyzację dwóch przedsiębiorstw posiadających dominującą pozycję na rynku: Telekomunikację Polską SA oraz STOEN.
W dziedzinie ochrony konsumentów UOKiK chcę się skoncentrować na zwalczaniu stosowania w umowach klauzul niedozwolonych. Wiceprezes urzędu Ewa Kubis powiedziała, że w Polsce mamy do czynienia z "istną plagą takich umów" i urząd będzie dążył do wyeliminowania ich z życia gospodarczego.
Kubis zapowiedziała, że szczególnej kontroli będzie podlegał sektor bankowy i ubezpieczeniowy, telekomunikacyjny oraz rozwijająca się gwałtownie w Polsce sprzedaż za pośrednictwem internetu (e-commerce).
Jeśli starczy nam środków finansowych, to powołamy pełnomocnika urzędu do spraw nadzoru nad handlem elektronicznym – poinformowała posłów Kubis. Jej zdaniem, w tej dziedzinie dochodzi do wielu nadużyć. Kubis dodała, że UOKiK będzie dążył do stworzenia punktów kontaktowych dla konsumentów, w których będą udzielane informacje o trybie reklamacji w przypadku e-commerce i usług transgranicznych.
Zapowiedziała także, iż urząd będzie intensyfikował politykę informacyjną, bowiem niski stopień wiedzy konsumentów doprowadza do sytuacji, w której choć stosowanie systemu argentyńskiego jest w Polsce od niedawna zabronione, to Polacy nadal podpisują umowy oparte na tym systemie.
Dodała, że od 2006 roku urząd nie będzie miał żadnych środków finansowych na prowadzenie polityki informacyjnej. Z budżetu państwa urząd nic nie otrzymujemy, a unijny fundusz PHARE będzie finansował działania urzędu w tej dziedzinie tylko do przyszłego roku – powiedziała Kubis.
Banasiński przedstawił posłom sprawozdanie z działalności urzędu w 2003 roku. W zeszłym roku nałożyliśmy 12 mln zł kar, w tym 1,6 mln zostało wpłacone – poinformował. Dodał, że był to ostatni rok, w którym kary były tak niskie, bowiem od 1 maja br. UOKiK ma możliwość nakładania kar w wysokości nawet do 10 proc. rocznych przychodów ukaranego przedsiębiorstwa. Banasiński zwrócił także uwagę na wzrost liczby przypadków naruszania konkurencji na rynkach lokalnych. Takie przypadki są niebezpieczne, bowiem nie są spektakularne, a są bardzo uciążliwe dla konsumentów i innych uczestników rynku – powiedział. Według niego, szczególnie dotyczy to usług komunalnych.