Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Unijne fundusze na inwestycje drogowe

5 marca 2015
Komisja Europejska zatwierdziła przeznaczenie ponad 515 mln euro z unijnego Funduszu Spójności oraz 94 mln euro z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na realizację odpowiednio czterech inwestycji i jednego dużego projektu służących modernizacji transportu drogowego i miejskiego w Polsce. Cztery inwestycje drogowe mają na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa na drogach oraz zwiększenie przepustowości i poprawa jakości korytarzy transportowych w ruchu krajowym i tranzytowym.
Projekt w zakresie transportu miejskiego ma zapewnić mieszkańcom i przyjezdnym lepsze i bardziej komfortowe warunki podróżowania na terenie Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego.
Pierwsza inwestycja polega na budowie ośmiokilometrowego odcinka Trasy Sucharskiego w Gdańsku. Trasa ta połączy port w Gdańsku z siecią TEN-T Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń. Głównym celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa drogowego i dostępności Gdańska oraz Północnej Polski. Unia Europejska, w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, sfinansuje 94 mln euro z całkowitej kwoty inwestycji wynoszącej ponad 118 mln euro. Zakończenie projektu planowane jest na 2015 r.
Drugi projekt związany jest z budową dziesięciokilometrowego odcinka Trasy Słowackiego w Gdańsku, obejmującego tunel pod Martwą Wisłą. Droga będzie jedną z najważniejszych arterii w Gdańsku na osi Wschód-Zachód i usprawni połączenie miasta z  portem morskim oraz portem lotniczym, udrażniając ruch w mieście.
 
Trzeci projekt ma na celu modernizację transportu publicznego na terenie Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego poprzez wymianę taboru na nowoczesne, niskopodłogowe tramwaje o większej pojemności, a także usprawnienie systemu sprzedaży biletów komunikacji miejskiej. Projekt podniesie komfort podróży na większości popularnych linii tramwajowych i zwiększy udział przyjaznego dla środowiska taboru obsługującego mieszkańców Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego. Co równie ważne, uproszczenie systemu sprzedaży biletów będzie miało pozytywny wpływ na gospodarczą i turystyczną aktrakcyjność regionu. Zakończenie projektu jest planowane na grudzień 2015 r.
 
Zarówno czwarta jak i piąta inwestycja obejmują budowę obwodnic, pierwsza w Stargardzie Szczecińskim, druga na Podlasiu. Obydwa projekty, będące częścią sieci TEN-T, mają na celu podniesienie komfortu i szybkości podróżowania w ruchu dalekobieżnym, a także zwiększenie dostępności tych regionów. Projekty przyczynią się również do podniesienia jakości życia okolicznych mieszkańców, gwarantując odpowiedni poziom bezpieczeństwa wszystkim użytkownikom nowych dróg, a także zwiększając konkurencyjność gospodarczą regionu. O ile pierwszy projekt zrealizowano już w 2012 r., o tyle zakończenie drugiego jest planowane na 2016 r.
 
Wszystkie inwestycje są finansowane w ramach polskiego programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko”. Pierwszy projekt objęty jest priorytetem „Bezpieczeństwo transportu i krajowe sieci transportowe”. Drugi i trzeci projekt objęte są priorytetem „Transport przyjazny środowisku”. Czwarty i piąty projekt objęte są priorytetem „Drogowa i lotnicza sieć TEN-T”.

 

POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę