Bank Gospodarki Żywnościowej podaje, że wg danych KE w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2014 r. eksport asortymentu wieprzowego z Unii Europejskiej wyniósł 2,1 mln t w masie produktu - o 7 proc. mniej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.
Mniejszy wolumen sprzedaży zagranicznej jest przed wszystkim wynikiem wprowadzenia przez Rosję embarga na import wieprzowiny z krajów UE, związanego z wykryciem wirusa ASF na Litwie i Polsce na początku br.
W rezultacie eksport do Rosji jest mniejszy o 89% r/r. Utratę rynku rosyjskiego państwa UE częściowo rekompensują zwiększając sprzedaż w innych regionach świata, szczególnie w Azji. W 2014 r. najważniejszym partnerem handlowym UE są Chiny, gdzie w opisywanym okresie trafiło 501 tys. t wieprzowiny, co stanowiło 24% całego eksportu. Do Hongkongu trafiło 295 tys. t (o 4% więcej niż w okresie I-IX 2013 r.) Eksport do Japonii ukształtował się na poziomie 253 tys. t (wzrost o 50% r/r), zaś do Korei Płd. wyniósł 134 tys. t (wzrost o 92%).
Warto też zauważyć znaczny, 94-procentowy, wzrost sprzedaży na Filipiny. Wymienione kraje są szczególnie istotne z uwagi na duży popyt na smalec, tłuszcze i podroby wieprzowe - produkty trudno zbywalne na rynku unijnym, a których znacznym nabywcą w 2013 r. była Rosja.