Dzieci w Polsce wydają miesięcznie ponad 200 milionów złotych kieszonkowego. Co piąty gimnazjalista codziennie robi zakupy do domu. Najmłodsi w sklepach są często oszukiwani.
Z badań Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wynika, ze ponad połowie uczniów w ciągu ostatniego roku sprzedano wadliwą rzecz. Sprzedawcy także nie dają dzieciom paragonu, oferują im towar przeterminowany i po zawyżonej cenie.
Agnieszka Zawartko z UOKiK mówi, że to sprzedawca powinien dzieciom wyjaśniać, co kupują i ile to kosztuje. Rodzic musi mieć prawo do zwrotu nieuczciwe sprzedanego dziecku towaru.
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi w szkołach kampanię edukacyjną " Moje konsumenckie ABC". Na zajęciach uczniowie poznają swoje prawa, zasady funkcjonowania rynku i fałszywej reklamy.