Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

SKUTKI FINANSOWE DZIAŁAŃ W ADMINISTRACJI I GOSPODARCE

5 listopada 2003

Zaproponowane działania mają charakter jednorazowy – tzn. oszczędności z tytułu wprowadzonych zmian nie będą się zmieniać w czasie. Ze względu na harmonogram proponowanych rozwiązań, pełne efekty będą widoczne w 2005 r., stąd w poniższej tabeli zawarto zestawienie skutków proponowanych zmian w warunkach 2005 r.

Numer zadania
Nazwa zadania
Efekty
(szacunek)
2.1. OGRANICZENIE WYDATKÓW ADMINISTRACYJNYCH
2.1.1. Zmniejszenie liczby państwowych stanowisk kierowniczych oraz liczebności gabinetów politycznych ministerstw i urzędów centralnych.
8,6 mln zł.

(w 2004 r. mniejsze o wymiar 3-miesięcznych odpraw)

2.1.2. Zmniejszenie zatrudnienia w administracji rządowej w województwach.
46 mln zł.
2.1.3. Maksymalne wykorzystanie obecnego stanu zatrudnienia w administracji publicznej w ramach nowych zadań wynikających z integracji europejskiej. Ograniczanie potencjalnych kosztów związanych z proporcjonalnych do nowych zadań zwiększaniem zatrudnienia.
2.1.4. Ograniczenie wykorzystywania osobowych samochodów służbowych w administracji rządowej. 5 mln zł.
2.2. PORZĄDKOWANIE FUNDUSZY CELOWYCH ORAZ AGENCJI SKARBU PAŃSTWA
2.2.1. Obowiązkowy audyt wydatków bieżących innych instytucji publicznych poza administracją rządową. Racjonalizacja wydatków, szacunkowo do 3-5% kosztów administracyjnych, przy czym koszty audytu jednej instytucji wyniosą ok. 100 tys. zł.
2.2.2 Zmiana umocowania prawnego Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Konsolidacja środków i wzmocnienie nadzoru nad wykorzystaniem tych środków.
2.2.3 Likwidacja Funduszu Prywatyzacji. 10,3 mln zł.
2.2.4 Zniesienie Centralnego i Terenowych Funduszy Ochrony Gruntów Rolnych. Dla budżetu efekt zerowy, ponieważ Fundusze nie otrzymują dotacji budżetowej, jednak zwiększeniu ulegną wpływy do budżetów jst, z przeznaczeniem na współfinansowanie inwestycji zrealizowanych z funduszy strukturalnych na obszarach wiejskich.
2.2.5. Ograniczenie zróżnicowania wydatków na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych. 100 mln zł.
2.2.6.
Likwidacja Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. Uzyskanie większego efektu rzeczowego
w ramach tych samych wydatków budżetu.
2.2.7. Likwidacja niektórych zadań ARiMR nie mających bezpośredniego związku z podstawową działalnością agencji. 13 mln zł.
2.3. OGRANICZENIA WYDATKÓW BUDŻETU PAŃSTWA O NISKIEJ EFEKTYWNOŚCI
2.3.1. Racjonalizacja i uporządkowanie wydatków instytucji funkcjonujących w otoczeniu rolnictwa. Konsolidacja środków i wzmocnienie nadzoru nad wykorzystaniem tych środków.
2.3.2. Zmniejszenie kosztów zalesiania. 8 mln zł.
2.3.3. Ograniczenie nieefektywnych i kosztownych systemów dopłat do oprocentowania wybranych rodzajów kredytów oraz do cen skupu. 70 mln zł.
2.4. KONSOLIDACJA NIEKTÓRYCH JEDNOSTEK ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ
2.4.1. Likwidacja Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych 2,5-3,0 mln zł.
2.4.2. Racjonalizacja zakresów kompetencji i redukcja kosztów działania inspekcji 3,5-4,0 mln zł.
2.4.3. Konsolidacja instytucji zajmujących się promocją Polski i polskiej gospodarki za granicą. lepsze wykorzystanie środków przeznaczonych na promocję zagraniczną.
2.5. POZYSKIWANIE DOCHODÓW DO BUDŻETU PAŃSTWA
2.5.1. Likwidacja wybranych środków specjalnych w ministerstwach i urzędach centralnych. Zwiększenie dochodów budżetu w ostatecznym szacunku o około 150 mln zł.
2.5.2.1. Dalsze poszerzenie bazy podatkowej 2-3 mld zł - po 2004 r.
2.6. PORZĄDKOWANIE WYDATKÓW NA OBRONNOŚĆ
2.6.1. Zmiana zasad finansowania potrzeb obronnych RP. Przewidywane oszczędności budżetu z tego tytułu wyniosą około: w 2005 r. – 1.260,0 mln zł.; w 2006 r. – 1.496,0 mln zł.; w 2007 r. – 1.610,0 mln zł.

Razem w latach 2005-2007 – 4.366,0 mln zł.

2.7. RACJONALIZACJA POMOCY PUBLICZNEJ ORAZ ZWIĘKSZANIE DOCHODÓW W WYNIKU ELIMINOWANIA PATOLOGII GOSPODARCZYCH
2.7.1. Zwiększanie dochodów w wyniku restrukturyzacji górnictwa i PKP. Skuteczna restrukturyzacja górnictwa, pozwoli na regularne i pełne opłacanie podatku VAT, a więc przyniesie większe dochody przeciętnie o około 380 mln zł. rocznie. Po 2006 r. znacznie zmniejszy się lub zniknie potrzeba udzielania dalszej pomocy publicznej.

Restrukturyzacja grupy PKP powinna doprowadzić odo płacenia podatków, co oznacza wpływy w wysokości ok. 400 mln zł.

2.7.2.1. Restrukturyzacja finansowa publicznych zakładów opieki zdrowotnej. 250 mln zł.
2.7.2.2. Przekształcenie samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej w spółki użyteczności publicznej Ograniczenie przyszłego zadłużenia zoz
2.8. POZOSTAŁE DZIAŁANIA
2.8.1. Rozszerzenie zasad ogólnych odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na nauczycieli, nauczycieli będących emerytami-rencistami oraz nauczycieli akademickich
65 mln zł.
2.8.2. Modyfikacja systemu awansu zawodowego nauczycieli. 131,5 mln zł.
Razem w wymiarze rocznym (liczonym na 2005 r.) 5.904,4 mln zł. *)

*) bez efektów audytu praktycznie niepoliczalnych przed opracowaniem szczegółowego harmonogramu.

POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę