Zaproponowane działania mają charakter jednorazowy – tzn. oszczędności z tytułu wprowadzonych zmian nie będą się zmieniać w czasie. Ze względu na harmonogram proponowanych rozwiązań, pełne efekty będą widoczne w 2005 r., stąd w poniższej tabeli zawarto zestawienie skutków proponowanych zmian w warunkach 2005 r.
Numer
zadania |
Nazwa
zadania |
Efekty (szacunek) |
2.1. OGRANICZENIE WYDATKÓW ADMINISTRACYJNYCH | ||
2.1.1. | Zmniejszenie
liczby państwowych stanowisk kierowniczych oraz liczebności gabinetów
politycznych ministerstw i urzędów centralnych. |
8,6
mln zł.
(w 2004 r. mniejsze o wymiar 3-miesięcznych
odpraw) |
2.1.2. | Zmniejszenie
zatrudnienia w administracji rządowej w województwach. |
46 mln zł. |
2.1.3. | Maksymalne wykorzystanie obecnego stanu zatrudnienia w administracji publicznej w ramach nowych zadań wynikających z integracji europejskiej. | Ograniczanie potencjalnych kosztów związanych z proporcjonalnych do nowych zadań zwiększaniem zatrudnienia. |
2.1.4. | Ograniczenie wykorzystywania osobowych samochodów służbowych w administracji rządowej. | 5 mln zł. |
2.2. PORZĄDKOWANIE FUNDUSZY CELOWYCH ORAZ AGENCJI SKARBU PAŃSTWA | ||
2.2.1. | Obowiązkowy audyt wydatków bieżących innych instytucji publicznych poza administracją rządową. | Racjonalizacja wydatków, szacunkowo do 3-5% kosztów administracyjnych, przy czym koszty audytu jednej instytucji wyniosą ok. 100 tys. zł. |
2.2.2 | Zmiana umocowania prawnego Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. | Konsolidacja środków i wzmocnienie nadzoru nad wykorzystaniem tych środków. |
2.2.3 | Likwidacja Funduszu Prywatyzacji. | 10,3 mln zł. |
2.2.4 | Zniesienie Centralnego i Terenowych Funduszy Ochrony Gruntów Rolnych. | Dla budżetu efekt zerowy, ponieważ Fundusze nie otrzymują dotacji budżetowej, jednak zwiększeniu ulegną wpływy do budżetów jst, z przeznaczeniem na współfinansowanie inwestycji zrealizowanych z funduszy strukturalnych na obszarach wiejskich. |
2.2.5. | Ograniczenie zróżnicowania wydatków na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych. | 100 mln zł. |
2.2.6. |
Likwidacja Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. | Uzyskanie
większego efektu rzeczowego w ramach tych samych wydatków budżetu. |
2.2.7. | Likwidacja niektórych zadań ARiMR nie mających bezpośredniego związku z podstawową działalnością agencji. | 13 mln zł. |
2.3. OGRANICZENIA WYDATKÓW BUDŻETU PAŃSTWA O NISKIEJ EFEKTYWNOŚCI | ||
2.3.1. | Racjonalizacja i uporządkowanie wydatków instytucji funkcjonujących w otoczeniu rolnictwa. | Konsolidacja środków i wzmocnienie nadzoru nad wykorzystaniem tych środków. |
2.3.2. | Zmniejszenie kosztów zalesiania. | 8 mln zł. |
2.3.3. | Ograniczenie nieefektywnych i kosztownych systemów dopłat do oprocentowania wybranych rodzajów kredytów oraz do cen skupu. | 70 mln zł. |
2.4. KONSOLIDACJA NIEKTÓRYCH JEDNOSTEK ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ | ||
2.4.1. | Likwidacja Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych | 2,5-3,0 mln zł. |
2.4.2. | Racjonalizacja zakresów kompetencji i redukcja kosztów działania inspekcji | 3,5-4,0 mln zł. |
2.4.3. | Konsolidacja instytucji zajmujących się promocją Polski i polskiej gospodarki za granicą. | lepsze wykorzystanie środków przeznaczonych na promocję zagraniczną. |
2.5. POZYSKIWANIE DOCHODÓW DO BUDŻETU PAŃSTWA | ||
2.5.1. | Likwidacja wybranych środków specjalnych w ministerstwach i urzędach centralnych. | Zwiększenie dochodów budżetu w ostatecznym szacunku o około 150 mln zł. |
2.5.2.1. | Dalsze poszerzenie bazy podatkowej | 2-3 mld zł - po 2004 r. |
2.6. PORZĄDKOWANIE WYDATKÓW NA OBRONNOŚĆ | ||
2.6.1. | Zmiana zasad finansowania potrzeb obronnych RP. | Przewidywane
oszczędności budżetu z tego tytułu wyniosą około: w 2005 r. – 1.260,0 mln
zł.; w 2006 r. – 1.496,0 mln zł.; w 2007 r. – 1.610,0 mln zł.
Razem w latach 2005-2007 – 4.366,0 mln zł. |
2.7. RACJONALIZACJA POMOCY PUBLICZNEJ ORAZ ZWIĘKSZANIE DOCHODÓW W WYNIKU ELIMINOWANIA PATOLOGII GOSPODARCZYCH | ||
2.7.1. | Zwiększanie dochodów w wyniku restrukturyzacji górnictwa i PKP. | Skuteczna
restrukturyzacja górnictwa, pozwoli na regularne i pełne opłacanie podatku
VAT, a więc przyniesie większe dochody przeciętnie o około 380 mln zł.
rocznie. Po 2006 r. znacznie zmniejszy się lub zniknie potrzeba udzielania
dalszej pomocy publicznej.
Restrukturyzacja grupy PKP powinna doprowadzić odo płacenia podatków, co oznacza wpływy w wysokości ok. 400 mln zł. |
2.7.2.1. | Restrukturyzacja finansowa publicznych zakładów opieki zdrowotnej. | 250
mln zł. |
2.7.2.2. | Przekształcenie samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej w spółki użyteczności publicznej | Ograniczenie przyszłego zadłużenia zoz |
2.8. POZOSTAŁE DZIAŁANIA | ||
2.8.1. | Rozszerzenie
zasad ogólnych odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na
nauczycieli, nauczycieli będących emerytami-rencistami oraz nauczycieli
akademickich |
65 mln zł. |
2.8.2. | Modyfikacja systemu awansu zawodowego nauczycieli. | 131,5 mln zł. |
Razem w wymiarze rocznym (liczonym na 2005 r.) | 5.904,4 mln zł. *) |