Podajemy za portalem rp.pl - Polska jest potentatem na światowym rynku serów. O ile jednak za granicę sprzedajemy głównie sery dojrzewające, zwane potocznie żółtymi, o tyle twarogi trafiają głównie na rynek krajowy.
Jak podaje serwis Rp.pl, w 2011 r. wydamy 14,3 mld zł na przetwory z mleka, o 600 mln zł więcej niż rok wcześniej. O kilkanaście procent wyższy może być także ich eksport.
Polska jest potentatem na światowym rynku serów. Więcej produkują ich od nas tylko Stany Zjednoczone, Niemcy, Francja, Holandia i Włochy. Sery dają nam także szóste miejsce wśród największych unijnych eksporterów. W 2010 r. wartość ich sprzedaży zagranicznej wyniosła niemal 436 mln euro (ok. 1,7 mld zł), co dało im niemal 40 proc. udziałów w eksporcie produktów mleczarskich z Polski.
W tym roku wpływy z zagranicznej sprzedaży serów powinny być jeszcze większe ze względu na wysokie ceny na światowym rynku. W kwietniu kilogram eksportowanych serów i twarogów kosztował ok. 3,2 euro za kg, wobec ok. 2,8 euro przed rokiem.
Coraz więcej na sery wydają także Polacy. Firma badawcza Euromonitor International szacuje, że w tym roku przeznaczymy łącznie nieco ponad 4,2 mld zł. Do 2015 roku - nie licząc wzrostu cen - wartość polskiego rynku serów przekroczyć ma 5 mld zł.
O ile za granicę sprzedajemy głównie sery dojrzewające, zwane potocznie żółtymi, o tyle twarogi trafiają głównie na rynek krajowy. Żaden inny nie produkuje i nie spożywa tyle serów twarogowych co Polska. I nadal nie mamy ich dosyć. Firma badawcza Nielsen podaje, że od czerwca 2010 r. do maja kupiliśmy o niemal 14 proc. serów białych więcej niż przed rokiem. Wydatki na nie zwiększyły się w tym czasie o 13,4 proc., do ponad 2 mld zł.