Rosną zatory płatnicze w branży spożywczej. Winne sieci handlowe?
30 sierpnia 2011
Jak podaje Rzeczpospolita, według danych firmy D&B Poland z czerwca br. dla producentów żywności wartość zaległych płatności wzrosła (r/r) o 3 proc. do 220,5 mln zł. Zdaniem ekspertów odpowiadają za to firmy handlowe notujące w większości gorsze wyniki sprzedaży niż rok temu.
Zdaniem cytowanego przez „Rz" Grzegorza Łaptasia z firmy Roland Berger Strategy Consultants kwota 220 mln zł wydaje się duża, ale należy pamiętać, że sklepy detaliczne obracają w Polsce w ciągu roku towarami FMCG o wartości netto przekraczającej 100 mld zł w cenach zakupu (czyli prawie 300 mln dziennie). W tym kontekście poziom zobowiązań przeterminowanych można oszacować na 0,6 - 0,7 dnia, i jest to według eksperta poziom normalny w każdym biznesie.
Rosnące zatory płatnicze mogłyby być symptomem osłabienia popytu konsumentów, czyli sytuacji, w której mniejsze wpływy detalistów muszą być kompensowane opóźnianiem płatności dla dostawców. Jednak na koniec II kw. 2011 r. nie były jednak widoczne inne symptomy potwierdzające taką hipotezę, więc na razie nie ma powodu do obaw.