Ptak_Waw_CTR_2024
Green Gas Poland

Restauratorzy liczą na naszą niewiedzę

5 stycznia 2016
Drinki alkoholowe niemalże bez alkoholu, pierogi z kapustą bez kapusty i gigantyczny rachunek z cenami, o których nie mieliśmy zielonego pojęcia. Restauracje coraz częściej oszukują klientów - czytamy na portalu Interia.pl. Najgorzej jest w lokalach działających w kurortach turystycznych.

O tym, że źle się dzieje w restauracjach mówiło się od dawna, ale dopiero w 2011 roku okazało się, na jak wielką skalę jesteśmy oszukiwani. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował raport, w którym wziął "pod lupę" lokale gastronomiczne. Sprawdzał rzetelność obsługi, prawidłowość uwidaczniania cen, jakość surowców, przestrzeganie warunków magazynowania żywności oraz okres jej trwałości.

W 2010 roku skontrolowano łącznie 424 placówki o różnym profilu działalności: zlokalizowane na dworcach kolejowych i autobusowych, restauracje i kluby nocne, placówki w miejscach o nasilonym ruchu turystycznym, bary mleczne i restauracje typu fast food. Nieprawidłowości wykryto w 80 proc. badanych lokali. Okazało się, że wiele z nich oferuje potrawy i napoje niewłaściwej jakości, sprzedaje towary przeterminowane, wydaje zbyt małe porcje posiłków lub podmienia produkty i składniki na tańsze.

Ponadto, klienci padali ofiarami nierzetelnej obsługi, która zawyżała rachunki (niekiedy nawet o 17 zł), poprzez doliczanie niezamówionego dania bądź naliczania kwot wyższych, niż podawano w cenniku.

Ser wędzony zamiast oscypka

Najgorzej w raporcie wypadły placówki zlokalizowane w kurortach zimowych. Na 52 skontrolowanych lokali aż w 46 wykryto nieprawidłowości. Najczęstszym oszustwem okazało się oferowanie produktów tańszych, niż te podawane w karcie dań. W jednej z górskich restauracji, zamiast oscypka serwowano zwykły ser wędzony; w jadłospisach deklarowano ryby: dorsza i solę, natomiast na stanie placówek nie stwierdzono takich produktów, a jedynie tańsze substytuty: czarniaka i limandę żółtopłetwą. Oszczędzano także na oleju - i tu cytat z raportu: "Tłuszcz posiadał ciemnobrązową barwę, był zanieczyszczony pozostałościami surowców wcześniej na nim smażonych, a na jego powierzchni stwierdzono obecność kożucha". Wszystko w myśl zasady, że klient i tak się nie zorientuje.


Tańsze substytuty

Choć oszustwa najczęściej zdarzają się w lokalach gastronomicznych zlokalizowanych w miejscowościach turystycznych, nie oznacza to, że pozostałe placówki są od nich wolne. Najczęściej oszukiwani jesteśmy na porcjach posiłków. Wiele lokali nie podaje w menu wagi potraw, posiłki serwuje "na oko", za każdy jednak licząc taką samą cenę. Bardzo często podmienia się składniki dań na tańsze. Zamiast dorsza dostajemy czarniaka, zamiast masła - tłuszcz mleczny, zamiast sera - wyrób seropodobny, a soku - napój lub nektar.

Grzechem lokali gastronomicznych jest także oferowanie produktów przeterminowanych. W jednej z restauracji Inspekcja Handlowa odkryła w chłodni mrożone pierogi z truskawkami przeterminowane o 2 lata i 10 miesięcy, w innej - mrożoną pizzę, która do spożycia nadawała się ponad 2 lata temu.

Problemem jest także "odświeżanie" produktów i stosowanie ich do dań, w których ciężko wykryć oszustwo, np. bigos czy gulasz.

Dodatkowo, duże zastrzeżenia budzą warunki sanitarne w których przygotowywane są posiłki. Dotyczy to zwłaszcza lokali nadmorskich: brudne, tłuste podłogi i blaty produkcyjne, zanieczyszczony sprzęt kuchenny.

Nie daj się oszustom

Jak nie dać się oszukać? Po pierwsze - należy sprawdzić, czy w menu podane są nie tylko ceny, ale i gramatura dań. Zaniżanie masy potraw i zawyżanie cen, poprzez na przykład doliczanie do rachunku serwisu kelnerskiego bez naszej zgody i wiedzy, to jedne z najczęstszych oszustw.

Wykryć oszustwo może nam pomóc zmysł smaku. Jeśli wyczujemy w daniu cokolwiek nieprawidłowego, zawsze możemy zgłosić jego reklamację.

Wiele o samym lokalu może powiedzieć nam jego wystrój, zaangażowanie obsługi oraz wygląd toalet.

Przy wyborze restauracji dobrze sprawdza się też poczta pantoflowa. Warto przed wybraniem się do konkretnego lokalu zapytać o zdanie na jego temat znajomych lub sprawdzić opinie w sieci. Pomogą dokonać wstępnej selekcji.



POWIĄZANE

W Warszawie odbyła się pierwsza edycja Blue Deal Congress, podczas którego najwa...

- W badaniu przeprowadzonym wśród 11 tys. dorosłych aż 90% uczestników zadeklaro...

Dorośli często wychodzą z założenia, że skoro dziecko niemal od urodzenia ma do ...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę