Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Polscy piwowarzy zacierają ręce przed Euro 2012

23 kwietnia 2007
Za pięć lat piłkarze będą walczyć o mistrzostwo Europy, a browary ruszą do boju o gardła kibiców. Piwowarzy liczą na ogromne zyski, bo do kraju zjadą dziesiątki tysięcy zagranicznych piwoszy

Piwowarzy, podobnie jak budowlańcy, restauratorzy i hotelarze, nie kryją ogromnej radości z decyzji UEFA. Organizacja mistrzostw daje szansę na skokowy wzrost sprzedaży piwa i 100-proc. wykorzystanie mocy produkcyjnych browarów, które dzięki dużym inwestycjom obecnie mają około 5 milionów hektolitrów zapasu.

Czy to wystarczy, skoro i bez mistrzostw sprzedaż piwa dynamicznie rośnie?

W zeszłym roku Polacy wypili rekordowe w historii 33 mln hl piwa, aż o 7 proc. więcej niż przed rokiem. - Prawdopodobnie będzie trzeba rozbudować moce produkcyjne - powiedział nam Krzysztof Rut, dyrektor ds. korporacyjnych Grupy Żywiec, wicelidera branży.

Nikt nie stara się nawet szacować, o ile może skoczyć sprzedaż w 2012 r. , ale wszyscy zgodnie mówią o wyjątkowo tłustym roku, jaki szykuje się dla browarów.

- Już teraz można założyć, że sezon 2012 r. będzie fantastyczny niezależnie od pogody. Spodziewamy się najazdu piwoszy z Europy - powiedział "Gazecie" Paweł Kwiatkowski, rzecznik Kompanii Piwowarskiej, która jest piwnym liderem w Polsce. Jej marka Tyskie jest do 2010 r. oficjalnym sponsorem reprezentacji Polski.

- Mamy w umowie zagwarantowane prawo do jej przedłużenia. Nie wyobrażam sobie, abyśmy z tego nie skorzystali - powiedział Kwiatkowski. Jego zdaniem napływ grubych miliardów euro na inwestycje związane z imprezą napędzi wzrost gospodarczy i podniesie zamożność społeczeństwa, co dodatkowo wywinduje popyt na piwo.

O tym, jak wielki impuls dla browaru może dać piłkarska impreza, przekonał się w 2004 r. duński Carlsberg, który był sponsorem mistrzostw Europy w Portugalii.

- Euro 2004 było największą pojedynczą kampanią w historii Carlsberga. Najbardziej kosztowną, najbardziej ambitną i przyniosła ona jedne z najlepszych wyników dotychczas - powiedział prezes Carlsberga Nils S. Andersen.

Dało się to odczuć również w Polsce. Mimo że nie graliśmy na mistrzostwach Europy w Portugalii, to sprzedaż w czerwcu 2004 r. marki Carlsberg była u nas aż o 60 proc. wyższa niż przed rokiem.

Cały 2004 r. był rekordowy dla marki Carlsberg w Polsce. Sprzedaż wzrosła do ponad ćwierć miliona hektolitrów, co podano jako przykład sukcesu w wynikach rocznych koncernu.

- Jeśli Carlsberg będzie sponsorem mistrzostw w Polsce, da nam to ogromne możliwości marketingowe - mówi Leszek Siwecki, menedżer ds. komunikacji w Carlsberg Polska (d. Okocim).

Zdaniem Carlsberga dzięki Euro 2004 stał się on najbardziej rozpoznawalnym sponsorem piłki nożnej w branży piwowarskiej.

Nie byłoby tego wyniku, gdyby mistrzostwa nie stały się rekordowym wydarzeniem telewizyjnym. Liczba godzin transmisji z Portugalii była znacznie wyższa niż w podczas Euro 2000, w sumie mecze obejrzało ok. 7 mld widzów.

W trzydziestu krajach odnotowano wzrost sprzedaży Carlsberga. W drugim kwartale 2003 r. Carlsberg sprzedał ok. 2,7 mln hektolitrów piwa, a rok później w czasie trwania Euro 2004 piwosze wlali w siebie z grubsza pół miliona hl więcej.

Nie zaniedbano także sprzedaży podczas samej imprezy, którą prowadzono w Portugalii w pięciu tysiącach punktów oraz dwunastu parkach stworzonych z myślą o kibicach.

Na stadionach nie wolno było pić alkoholu, więc Carlsberg zapewnił tam piwo bezalkoholowe, którego sprzedano o blisko połowę więcej niż podczas poprzednich mistrzostw.

W Portugalii byli obecni także piwni rywale Carlsberga, którzy sponsorowali reprezentacje narodowe: Bitburger (Niemcy), Ożujsko (Chorwacja), Peroni (Włochy) i Gambrinus (Czechy).


POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę