Ptak_Waw_CTR_2024

Polscy piwowarzy zacierają ręce przed Euro 2012

23 kwietnia 2007
Za pięć lat piłkarze będą walczyć o mistrzostwo Europy, a browary ruszą do boju o gardła kibiców. Piwowarzy liczą na ogromne zyski, bo do kraju zjadą dziesiątki tysięcy zagranicznych piwoszy

Piwowarzy, podobnie jak budowlańcy, restauratorzy i hotelarze, nie kryją ogromnej radości z decyzji UEFA. Organizacja mistrzostw daje szansę na skokowy wzrost sprzedaży piwa i 100-proc. wykorzystanie mocy produkcyjnych browarów, które dzięki dużym inwestycjom obecnie mają około 5 milionów hektolitrów zapasu.

Czy to wystarczy, skoro i bez mistrzostw sprzedaż piwa dynamicznie rośnie?

W zeszłym roku Polacy wypili rekordowe w historii 33 mln hl piwa, aż o 7 proc. więcej niż przed rokiem. - Prawdopodobnie będzie trzeba rozbudować moce produkcyjne - powiedział nam Krzysztof Rut, dyrektor ds. korporacyjnych Grupy Żywiec, wicelidera branży.

Nikt nie stara się nawet szacować, o ile może skoczyć sprzedaż w 2012 r. , ale wszyscy zgodnie mówią o wyjątkowo tłustym roku, jaki szykuje się dla browarów.

- Już teraz można założyć, że sezon 2012 r. będzie fantastyczny niezależnie od pogody. Spodziewamy się najazdu piwoszy z Europy - powiedział "Gazecie" Paweł Kwiatkowski, rzecznik Kompanii Piwowarskiej, która jest piwnym liderem w Polsce. Jej marka Tyskie jest do 2010 r. oficjalnym sponsorem reprezentacji Polski.

- Mamy w umowie zagwarantowane prawo do jej przedłużenia. Nie wyobrażam sobie, abyśmy z tego nie skorzystali - powiedział Kwiatkowski. Jego zdaniem napływ grubych miliardów euro na inwestycje związane z imprezą napędzi wzrost gospodarczy i podniesie zamożność społeczeństwa, co dodatkowo wywinduje popyt na piwo.

O tym, jak wielki impuls dla browaru może dać piłkarska impreza, przekonał się w 2004 r. duński Carlsberg, który był sponsorem mistrzostw Europy w Portugalii.

- Euro 2004 było największą pojedynczą kampanią w historii Carlsberga. Najbardziej kosztowną, najbardziej ambitną i przyniosła ona jedne z najlepszych wyników dotychczas - powiedział prezes Carlsberga Nils S. Andersen.

Dało się to odczuć również w Polsce. Mimo że nie graliśmy na mistrzostwach Europy w Portugalii, to sprzedaż w czerwcu 2004 r. marki Carlsberg była u nas aż o 60 proc. wyższa niż przed rokiem.

Cały 2004 r. był rekordowy dla marki Carlsberg w Polsce. Sprzedaż wzrosła do ponad ćwierć miliona hektolitrów, co podano jako przykład sukcesu w wynikach rocznych koncernu.

- Jeśli Carlsberg będzie sponsorem mistrzostw w Polsce, da nam to ogromne możliwości marketingowe - mówi Leszek Siwecki, menedżer ds. komunikacji w Carlsberg Polska (d. Okocim).

Zdaniem Carlsberga dzięki Euro 2004 stał się on najbardziej rozpoznawalnym sponsorem piłki nożnej w branży piwowarskiej.

Nie byłoby tego wyniku, gdyby mistrzostwa nie stały się rekordowym wydarzeniem telewizyjnym. Liczba godzin transmisji z Portugalii była znacznie wyższa niż w podczas Euro 2000, w sumie mecze obejrzało ok. 7 mld widzów.

W trzydziestu krajach odnotowano wzrost sprzedaży Carlsberga. W drugim kwartale 2003 r. Carlsberg sprzedał ok. 2,7 mln hektolitrów piwa, a rok później w czasie trwania Euro 2004 piwosze wlali w siebie z grubsza pół miliona hl więcej.

Nie zaniedbano także sprzedaży podczas samej imprezy, którą prowadzono w Portugalii w pięciu tysiącach punktów oraz dwunastu parkach stworzonych z myślą o kibicach.

Na stadionach nie wolno było pić alkoholu, więc Carlsberg zapewnił tam piwo bezalkoholowe, którego sprzedano o blisko połowę więcej niż podczas poprzednich mistrzostw.

W Portugalii byli obecni także piwni rywale Carlsberga, którzy sponsorowali reprezentacje narodowe: Bitburger (Niemcy), Ożujsko (Chorwacja), Peroni (Włochy) i Gambrinus (Czechy).


POWIĄZANE

Decyzja o zainstalowaniu kotła na ekogroszek może znacząco wpłynąć na komfort i ...

W minionym roku na polskich drogach w czasie Wszystkich Świętych doszło do 118 w...

Przechowywanie warzyw w odpowiednich warunkach to klucz do zachowania ich świeżo...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę