Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Piechociński: Bez sprawnego transportu nie będzie silnej gospodarki

3 grudnia 2015
Bez racjonalnej gospodarki morskiej nie będzie solidnej gospodarki, bez solidnego powiązania Śląska z Wybrzeżem, bez sprawnych kolei, autostrad i energetyki nie będzie silnej gospodarki - powiedział wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński.
Piechociński uczestniczył w czwartek w Gdańsku w Forum Transportu Intermodalnego "Fracht 2013".
"Ważne jest, aby w tym nowym układaniu się korytarzy europejskich i światowych nie zapominać, że ci, którzy będą na boku tych korytarzy, których infrastruktura nie będzie wplatać się w powiązania międzynarodowe choćby na osi Bałtyk-Adriatyk, czy wschód-zachód - będą zmarginalizowani" - tłumaczył wicepremier. "Małe i średnie gospodarki, które odpuszczą korytarze transportowe, zostaną zmarginalizowane" - podkreślił.
Powiedział, że "najważniejsze jest dokończenie wielkiego programu odblokowania transportowego polskich portów". Zwrócił uwagę, że "Polska musi wykorzystać z całą mocą swoje historyczne, dobre posadowienie komunikacyjne (...) mając do dyspozycji duże środki unijne".
Piechociński w imieniu rządu zadeklarował, że "już wkrótce rząd będzie prowadził mądry, racjonalny dialog polityczny, będzie dyskutować i przedstawiać, co jest jeszcze do wykorzystania w obszarze unijnych pieniędzy w tej perspektywie budżetowej oraz dyskutować główne fundamenty programu wydawania środków unijnych na 2014-2020". Zadeklarował, że "będzie integrowany transport, gospodarka, w tym gospodarka morska, poprzez oddolne, wspólne działanie".
"Mamy 6 mld zł do zagospodarowania w tej perspektywie i chcemy zbudować listę superpriorytetów, ponad podziałami politycznymi" - powiedział.
Podsekretarz stanu w ministerstwie transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, Andrzej Massel zwrócił uwagę podczas forum, że w Polsce transport intermodalny jest "na ścieżce wzrostowej i opiera się negatywnym tendencjom kryzysowym".
Obecnie udział transportu intermodalnego stanowi ok. 4 proc. w ogólnym transporcie. W niektórych krajach europejskich ten udział wynosi ponad 20 procent. Uważa, że "Polska nigdy nie osiągnie takiego europejskiego poziomu, bo w naszym kraju przewożone są głównie surowce, kruszywa i węgiel, a w ramach transportu intermodalnego preferowane są ładunki lżejsze, ale droższe". Jest przekonany, że mimo to, łączony transport ładunków będzie się rozwijał.
Massel tłumaczył dziennikarzom, że transport intermodalny to jest przewóz ładunków z wykorzystaniem różnych środków transportu i wiąże się z przeładunkiem po drodze. Uważa, ze taki transport pozwala zmniejszyć koszty przewozu i jest przyjazny dla środowiska. "Z tego względu ta gałąź transportu zasługuje na wsparcie krajowe i unijne" - dodał.
Organizator Forum, Dariusz Kostrzębski, prezes zarządu spółki KOW media&marketing uważa, że "niewyobrażalne są oszczędności, jakie można osiągnąć dzięki wykorzystaniu transportu intermodalnego". Szacuje, że wzrost transportu intermodalnego do 2020 r. może obniżyć koszty transportu o około 3 mld zł.
Radosław Pacewicz z Urzędu Transportu Kolejowego poinformował podczas forum, że w 2012 r. w porównaniu z 2011 r. wielkość transportu intermodalnego wzrosła o ok. 30 procent. W ub. roku przewieziono 639 tys. ton ładunków, wśród których prawie 70 proc. stanowiły kontenery. Poinformował, że "w 2013 r. mamy do czynienia z wyhamowaniem, wręcz spadkiem przewozów".
Czwartkowe Forum Transportu Intermodalnego "Fracht 2013" jest pierwszą konferencją na ten temat. W spotkaniu uczestniczy kilkaset osób, przedstawicieli m.in. portów, przewoźników i spedytorów. Organizatorzy zapowiadają, że forum będzie organizowane cyklicznie.

POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę