Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Oryginalność pod ochroną

19 lipca 2007
Jeszcze niedawno było ich tylko 9, teraz są już 32. Mowa o produktach regionalnych, które ubiegają się o unijną ochronę. Tak w skrócie resort rolnictwa podsumowuje prawie dwuletnią kampanię informacyjną - „Oryginalność pod ochroną”

Na czym polega niepowtarzalność produktów regionalnych? Na to pytanie najlepiej potrafią odpowiedzieć ich producenci:

Krzysztof Maurer, producent jabłek łąckich: - Jabłka łąckie pochodzą z gór i mają tak zwaną „góralską nutę” , specyficzny smak, który zawdzięczają odpowiedniemu mikroklimatowi.

Grzegorz Ślązak, producent miodu Kurpiowskiego: - Oryginalność miodu to jest zapach żywicy, smak dzikich roślin, smak przypominający smak korzeni.

Anatol Filipczuk, producent miodu Lipiec Białowieski: - To musi być w krupie. Nie może być tak jak dzisiaj, że ten zeszłoroczny miód na półkach jest ciekły, tak nie może być, to już jest słodzik.

Dlatego takie przysmaki jak Andruty kaliskie, Kiełbasa Lisiecka , Miód wrzosowy z Borów Dolnośląskich oraz sławny już Oscypek i Bryndza podhalańska znalazły się w systemie rejestracji nazw produktów regionalnych i tradycyjnych.

A ich specjalne oznaczenie jest gwarancją wysokiej jakości. Dlatego zdaniem producentów warto ubiegać się o jeden z trzech unijnych znaków. – Potrzebujemy wymagającego klienta, który doceni to, że ten produkt jest dobry jakościowo, certyfikowany – mówi Łukasz Domińczak producent kiełbasy jałowcowej i kabanosów.

Nadanie produktowi oznaczenia gwarantuje mu ochronę prawną przed próbą fałszowania.

Dariusz Goszczyński, Ministerstwo Rolnictwa: - To logo jest gwarancją dla konsumenta, że mają do czynienia z produktem najwyższej jakości, z produktem specyficznym, w związku z tym wiedzą co kupują, wiedzą dlaczego te produkty są droższe.

Zdaniem resortu rolnictwa tradycyjna żywność to nasz największy atut. A kampania informacyjna przyniosła korzyści nie tylko producentom ale także konsumentom.

- Henryk Kowalczyk wiceminister rolnictwa: - Wzrost eksportu produktów rolnych na rynek europejski. To jest ten efekt, dla którego warto było tę kampanię robić.

O produktach regionalnych nie zapomniano także w nowym Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich. Rolnicy będą mogli skorzystać aż z kilu działań między innymi ubiegać się o zwrot kosztów uczestnictwa w systemie.

POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę