Opracowano system, który rozpozna celebrytów w sklepach
7 września 2013
Japońsko-brytyjska firma technologiczna NEC IT Solutions opracowała system, umożliwiający rozpoznawanie znanych osobistości w chwili, gdy wchodzą do sklepów, dzięki czemu personel będzie im mógł zapewnić szczególnie uprzejmą i kompetentną obsługę.
Jak podkreśla portal Technology Review, w zasadzie NEC IT Solutions oferuje swój system rozpoznawania twarzy policjom, służbom bezpieczeństwa i agencjom ochroniarskim, aby łatwiej można było wychwycić poszukiwanych przestępców i terrorystów. Zdjęcia z bazy danych są porównywane z obrazem przekazywanym przez kamery monitoringu.
Do bazy danych takiego systemu można też jednak wprowadzić zdjęcia prominentów, a także najlepszych klientów. Sprzedawca, dyskretnie powiadomiony przez komputer, smartfona czy tablet o wejściu takiej szacownej osobistości, otrzymuje też informacje o jej preferencjach, rozmiarze odzieży czy obuwia, poprzednich zakupach. Wychodząc naprzeciw klientowi, jest już przygotowany do zapewnienia mu indywidualnej obsługi.
System rozpoznawania klientów jest obecnie testowany w kilkunastu placówkach handlowych i hotelach na Dalekim Wschodzie, w Wielkiej Brytanii i w USA. NEC IT Solutions nie ujawnia jednak, gdzie konkretnie wprowadzono już to rozwiązanie. Twierdzi jednak, że ma już bardzo pozytywne opinie stałych klientów.
Gdyby system działał już w Szwajcarii, nieprzyjemnej niespodzianki zapewne nie przeżyłaby tam słynna i bardzo bogata amerykańska dziennikarka Oprah Winfrey, której w jednym z luksusowych butików w Zurychu odmówiono niedawno pokazania torebki, kosztującej 35 tys. franków szwajcarskich. Według relacji miliarderki ekspedientka oszacowała ją wzrokiem, nie rozpoznała jednej z najbogatszych na świecie kobiet branży telewizyjnej i zniechęciła do zakupów, mówiąc, że na tak drogie rzeczy na pewno jej nie stać.