Zmiana na stanowisku ministra transportu, zerwanie umowy z chińskim konsorcjum Covec na budowę dwóch odcinków autostrady A2 i dramatyczne lądowanie Boeinga bez podwozia w Warszawie - to najważniejsze wydarzenia 2011 r. w transporcie i infrastrukturze.
STYCZEŃ
5.1. - Sejm odrzucił wniosek o wotum nieufności dla ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka. Wniosek złożył Sojusz Lewicy Demokratycznej, zarzucając Grabarczykowi, że jest winny chaosu na kolei.
15.1. - Straż Graniczna przestała odprawiać pasażerów linii lotniczych na trasach krajowych z warszawskiego lotniska Chopina. Obowiązki te przejęli funkcjonariusze Służby Ochrony Lotniska.
25.1. - Rząd zdecydował, że ok. 4,8 mld zł z funduszy unijnych, oszczędzone na przetargach dotyczących inwestycji kolejowych, zostaną wykorzystane na budowę dróg S3 i S17. Wybór padł właśnie na te dwie drogi, bo inwestycje były najlepiej przygotowane.
25.1. - Rząd przyjął "Program budowy dróg krajowych na lata 2011-2015". Wywołał on protesty władz i społeczności lokalnych, ponieważ ograniczył liczbę planowanych inwestycji drogowych, a realizację części z nich przesunął na lata po 2013 r.
LUTY
3.2. - Polska i Rosja zawarły 3-letnie porozumienie dotyczące zezwoleń na przewozy towarów do Rosji. Przez dwa tygodnie (od 15 stycznia) przewoźnicy byli pozbawieni zezwoleń, więc część polskich samochodów utknęła w Rosji, a rosyjskich - w Polsce.
MARZEC
19.3. - Airbus A380, największy pasażerski samolot świata, należący do Lufthansy, przyleciał na lotnisko Chopina w Warszawie.
31.3. - Komisja Europejska opublikowała opinię, w której napisała, że pieniądze przewidziane w programie Infrastruktura i Środowisko na kolej powinny być w całości wydane na ten sektor. Nie jest to jeszcze ostateczne stanowisko - KE ma wydać decyzję do końca roku.
KWIECIEŃ
21.4 - GDDKiA poinformowała, że wykonawca 21-kilometrowego odcinka autostrady A4 Brzesko - Wierzchosławice, konsorcjum NDI i SB Granit, porzucił plac budowy, nie wywiązując się z kontraktu.
MAJ
19.5. - Podwykonawcy, którzy współpracowali z chińskim konsorcjum Covec, budującym dwa odcinki autostrady A2 między Łodzią a Warszawą, zorganizowali protest i domagali się uregulowania zaległości finansowych, jakie miała wobec nich chińska firma.
19.5. - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że nie ma zagrożenia, że autostrada A2 między Łodzią a Warszawą nie będzie gotowa na mistrzostwa Europy w piłce nożnej w 2012 r. Przyznała jednak, że generalny wykonawca dwóch odcinków, czyli Covec, odnotował "drobne poślizgi" w płatnościach na rzecz podwykonawców. Covec dostał czas na zapłatę do 30 maja.
30.5. - PKP Intercity kupiło od konsorcjum, którego liderem jest włoski Alstom, 20 szybkich pociągów Pendolino, mogących rozwijać prędkość do 250 km/godz. (maksymalna prędkość na polskich torach to na razie 160 km/godz.). Pociągi nie będą miały tzw. wychylnego pudła. Składy mają jeździć na trasie Kraków-Katowice-Warszawa-Gdańsk.
31.5. - Podwykonawcy budujący autostradę A2 na odcinku Stryków-Konotopa, przez kilka godzin blokowali drogę krajową nr 50 w okolicy Żyrardowa. Domagali się zapłaty.
CZERWIEC
2.6. - Premier Donald Tusk zapowiedział, że w sprawie A2 będzie proponował "rozwiązania twarde", czyli rząd będzie szukał sposobu, by ewentualnie budować dwa odcinki drogi między Strykowem a Konotopą bez dotychczasowego generalnego wykonawcy, czyli konsorcjum Covec.
3.6. - Covec zadeklarował, że jest gotów zrezygnować z budowy odcinka autostrady między Strykowem a Konotopą, ale poprosiło GDDKiA o możliwość spotkania i rozmów.
13.6. - GDDKiA odstąpiła od kontraktu z chińskim konsorcjum na budowę dwóch odcinków A2. Oświadczyła, że będzie domagać się ok. 741 mln zł odszkodowania. Eksperci ocenili, że trudno będzie wybudować A2 na Euro 2012. Premier Donald Tusk zapowiedział, że z końcem lipca powinny ruszyć roboty budowlane na autostradzie.
24.6. - Najnowocześniejszy pasażerski samolot świata Boeing 787 Dreamliner wylądował na warszawskim lotnisku Chopina. To pierwszy rejs Dreamlinera do Polski.
LIPIEC
3.7. - Z dwudniowym opóźnieniem zaczął działać E-myto, system elektronicznego poboru opłat za przejazd autostradami i drogami krajowymi. E-myto obejmuje sieć 1560 km dróg.
28.7. - GDDKiA podpisała umowę na dokończenie przez konsorcjum firm Eurovia i Warbud odcinka A autostrady A2 Stryków-Konotopa po chińskim konsorcjum Covec.
SIERPIEŃ
1.8. - GDDKiA podpisała umowę na dokończenie przez konsorcjum firm Boegl & Krysl i Dolnośląskich Surowców Skalnych odcinka C autostrady A2 Stryków-Konotopa po chińskim konsorcjum Covec.
17.8. - 24-godzinny strajk w Przewozach Regionalnych - na trasy nie wyjechały niemal wszystkie z 2,7 tys. pociągów przewoźnika. Związkowcy domagali się m.in. podwyżki.
25.8. - Związki zawodowe porozumiały się z zarządem Przewozów Regionalnych zarówno w kwestii podwyżek, jak i innych postulatów. Strajk został zawieszony.
30.8. - Sejm odrzucił wniosek o wotum nieufności wobec ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka. Wniosek złożyło PiS, zarzucając ministrowi m.in. brak planów budowy dróg i inwestycji na kolei.
31.8. - 35-kilometrowa Autostradowa Obwodnica Wrocławia została w całości oddana do użytku.
WRZESIEŃ
14.9 - Minister infrastruktury zwołał "Szczyt kolejowy", podczas którego przewoźnicy kolejowi oraz przedstawiciele rządu, samorządów i związków rozmawiają w podzespołach o problemach polskiego kolejnictwa.
PAŹDZIERNIK
14.10 - Oddano od użytku 62-kilometrowy odcinek autostrady A1 z Nowych Marz k. Grudziądza do Czerniewic k. Torunia. Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk zapowiedział, że jest to ostatni otwierany przez niego odcinek autostrady.
LISTOPAD
1.11. - Awaryjne lądowanie Boeinga 767 na warszawskim lotnisku Chopina. Maszyna nie mogła wysunąć podwozia i lądowała "na brzuchu". Na pokładzie było 220 pasażerów i 11 członków załogi. Nikt nie został ranny.
16.11. - Polskie Linie Lotnicze LOT otrzymały od rosyjskich władz zgodę na przeloty nad Syberią.
17.11. - Premier Donald Tusk przedstawił skład nowego rządu - tekę ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej otrzymał Sławomir Nowak.
30.11. - Otwarto odcinek autostrady A2 z Nowego Tomyśla (Wielkopolska) do granicznego Świecka (Lubuskie). Trasa ma długość 105,6 km.
GRUDZIEŃ
17.12. - Minister transportu Sławomir Nowak zapowiedział, że linia kolejowa dużej prędkości z Warszawy do Poznania i Wrocławia nie powstanie przed 2030 rokiem.
9086900
1