Inspekcja Handlowa: Jakość mrożonych warzyw pozostawia wiele do życzenia
5 stycznia 2016
Inspekcja Handlowa w I kwartale 2010 roku przeprowadziła ogólnokrajową kontrolę jakości i prawidłowości oznakowania mrożonych wyrobów kulinarnych, mrożonek owocowych, warzywnych i ich mieszanek. Kontrole przeprowadzono na terenie całego kraju w 123 placówkach handlowych. Różnego rodzaju nieprawidłowości stwierdzono w 69 placówkach (56,1 proc.). Z badań Inspekcji Handlowej wynika, że producenci mrożonek stosują składniki gorszej jakości, by obniżać koszty produkcji
Przeprowadzone kontrole dały podstawę do: nałożenia 17 mandatów karnych na łączną kwotę 2,9 tys. zł, wydania 12 decyzji na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy o Inspekcji Handlowej, zarządzających wycofanie z obrotu towarów o jakości wyraźnie odbiegającej od deklarowanych standardów, pozbawionych oznaczeń handlowych lub oznakowanych w sposób znacząco utrudniający konsumentom dokonanie właściwego wyboru, a także oferowanych po upływie okresów ważności a także do przekazania 76 do wojewódzkich inspektoratów Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.
Po przeprowadzonej kontroli zauważyć można, że jakość, przede wszystkim mrożonych warzyw i mrożonych półproduktów kulinarnych pozostawia wiele do życzenia. Stwierdzone nieprawidłowości mogą świadczyć o braku staranności producentów przy przygotowywaniu tych artykułów spożywczych oraz o stosowaniu do produkcji składników gorszej jakości jak również mogą wskazywać na zamierzone działanie producentów, mające na celu obniżenie kosztów produkcji i wyższy zysk kosztem konsumentów.
Największy w oznakowaniu procent nieprawidłowości dotyczył nieuwidaczniania na opakowaniach informacji wymaganych art. 26 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 10 lipca 2007 r. w sprawie znakowania środków spożywczych tj. produkt głęboko mrożony", nie zamrażać powtórnie" określenia okresu przechowywania przez konsumentów wraz z temperaturą przechowywania lub wymaganym rodzajem wyposażenia do przechowywania, czyli istotnych z punktu widzenia konsumenta informacji dla dalszego postępowania z tego rodzaju produktami po ich zakupie.
Rynek mrożonych środków spożywczych ciągle dynamicznie się rozwija. Przeprowadzone badania wskazują, że statystyczny Polak sięga coraz częściej po gotowe mrożone wyroby kulinarne, w związku z czym, wydatki na tego rodzaju produkty zwiększają się. Dlatego producenci jak i sieci handlowe prześcigają się w ofercie handlowej systematycznie ją zwiększając. Z punktu widzenia konsumenta taka sytuacja jest korzystna, jednak z uwagi na masową produkcję stwarza ona dodatkowe niebezpieczeństwo w postaci możliwego zwiększenia się w obrocie produktów niewłaściwej jakości.