biogaz_09_2025

Gospodarka Morska - realizacja wiekszości projektów infrastrukturalnych jeszcze się nie zaczęła

26 czerwca 2006

Realizacji 5 z 9 projektów infrastrukturalnych w gospodarce morskiej, dofinansowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), jeszcze nie rozpoczęto - wynika z zaprezentowanego w czwartek sprawozdania Ministerstwa Gospodarski Morskiej.

II etap rozbudowy ul. J.Wiśniewskiego w Gdyni- zrealizowany jest w ok. 36 proc., budowa infrastruktury Zachodniopomorskiego Centrum Logistycznego - w ok. 25 proc., modernizacja wejścia do portu wewnętrznego w Gdańsku - w ok. 10 proc. Czwarty z rozpoczętych projektów, zrealizowany w ok. 0,33 proc., to III etap budowy Trasy Kwiatkowskiego w Gdyni.

Nie rozpoczęto projektów dot.: infrastruktury dostępu do nabrzeża przemysłowego w Gdańsku, infrastruktury Terminalu Promowego Westerplatte w Gdańsku, poprawy dostępu do Wolnego Obszaru Celnego w gdańskim porcie, budowy bazy kontenerowej na Ostrowie Grabowskim w Szczecinie, przebudowy głównego falochronu w Gdyni.

Mimo to, minister gospodarki morskiej Rafał Wiechecki uważa, że unijne środki z Sektorowego Programu Operacyjnego (SPO) Transport 2004-2006 przypadające na gospodarkę morską, zostaną w 100 proc. wykorzystane. Jak podkreśla, budżety umów na realizację tych projektów przekraczają przyznane dofinansowanie z EFRR .

Polska wnioskowała o dofinansowanie z EFRR 9 projektów kwotą 481 mln zł. EFRR "zarezerwowała" dla tych projektów ok. 470,3 mln zł; na ich realizację brakuje więc ok. 10,7 mln zł.

Minister argumentuje, że podczas realizacji niektórych inwestycji możliwe jest uzyskanie pewnych oszczędności, co może rozwiązać problem niedoboru środków.

Zgodnie z tzw. zasadą n+2 unijne pieniądze z programów na lata 2004-2006 powinny zostać wydane (a wydatki udokumentowane i rozliczone) do końca 2008 r. Pytany, czy wykorzystanie w tym czasie środków w ramach tak dużych i długookresowych projektów infrastrukturalnych jest możliwe, minister odpowiada - "zdążymy".

Komisja Europejska przyznała Polsce w SPO Transport 2004-2006 ok. 1 mld 163,4 mln euro. Środki te zostały podzielone na 3 priorytety w następujących proporcjach: koleje i porty morskie - ok. 36,6 proc., drogi - ok. 62,6 proc., tzw. pomoc techniczna (m.in. koszty administracji dla realizacji SPO Transport) - 0,8 proc.

Zgodnie z raportami resortu rozwoju regionalnego, w końcu pierwszego kwartału 2006 r., poziom wydatkowania środków w SPO Transport był bliski zeru - oscylował wokół setnych części procenta. Tym samym jest on programem najgorzej wykorzystującym środki z UE w latach 2004-2006.


POWIĄZANE

Prawie 1,6 mld euro – tyle mają wynieść roczne oszczędności dla rolników po upro...

Podczas Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Członków została wybrana nowa Rada Nadz...

Coraz większą popularność zyskują nowoczesne produkty na bazie naturalnych skład...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę