Realizacji 5 z 9 projektów infrastrukturalnych w gospodarce morskiej, dofinansowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), jeszcze nie rozpoczęto - wynika z zaprezentowanego w czwartek sprawozdania Ministerstwa Gospodarski Morskiej.
II etap rozbudowy ul. J.Wiśniewskiego w Gdyni- zrealizowany jest w ok. 36 proc., budowa infrastruktury Zachodniopomorskiego Centrum Logistycznego - w ok. 25 proc., modernizacja wejścia do portu wewnętrznego w Gdańsku - w ok. 10 proc. Czwarty z rozpoczętych projektów, zrealizowany w ok. 0,33 proc., to III etap budowy Trasy Kwiatkowskiego w Gdyni.
Nie rozpoczęto projektów dot.: infrastruktury dostępu do nabrzeża przemysłowego w Gdańsku, infrastruktury Terminalu Promowego Westerplatte w Gdańsku, poprawy dostępu do Wolnego Obszaru Celnego w gdańskim porcie, budowy bazy kontenerowej na Ostrowie Grabowskim w Szczecinie, przebudowy głównego falochronu w Gdyni.
Mimo to, minister gospodarki morskiej Rafał Wiechecki uważa, że unijne środki z Sektorowego Programu Operacyjnego (SPO) Transport 2004-2006 przypadające na gospodarkę morską, zostaną w 100 proc. wykorzystane. Jak podkreśla, budżety umów na realizację tych projektów przekraczają przyznane dofinansowanie z EFRR .
Polska wnioskowała o dofinansowanie z EFRR 9 projektów kwotą 481 mln zł. EFRR "zarezerwowała" dla tych projektów ok. 470,3 mln zł; na ich realizację brakuje więc ok. 10,7 mln zł.
Minister argumentuje, że podczas realizacji niektórych inwestycji możliwe jest uzyskanie pewnych oszczędności, co może rozwiązać problem niedoboru środków.
Zgodnie z tzw. zasadą n+2 unijne pieniądze z programów na lata 2004-2006 powinny zostać wydane (a wydatki udokumentowane i rozliczone) do końca 2008 r. Pytany, czy wykorzystanie w tym czasie środków w ramach tak dużych i długookresowych projektów infrastrukturalnych jest możliwe, minister odpowiada - "zdążymy".
Komisja Europejska przyznała Polsce w SPO Transport 2004-2006 ok. 1 mld 163,4 mln euro. Środki te zostały podzielone na 3 priorytety w następujących proporcjach: koleje i porty morskie - ok. 36,6 proc., drogi - ok. 62,6 proc., tzw. pomoc techniczna (m.in. koszty administracji dla realizacji SPO Transport) - 0,8 proc.
Zgodnie z raportami resortu rozwoju regionalnego, w końcu pierwszego kwartału 2006 r., poziom wydatkowania środków w SPO Transport był bliski zeru - oscylował wokół setnych części procenta. Tym samym jest on programem najgorzej wykorzystującym środki z UE w latach 2004-2006.