Walne Zgromadzenie Lubelskiej Izby Rolniczej po zapoznaniu się z pakietem legislacyjnym Komisji Europejskiej dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2014 – 2020 r. uważa , że Projekt Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiający przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników powinien zostać negatywnie zaopiniowany przez Rząd Polski.
W projekcie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego płatności bezpośrednich dla rolników jest mowa o rolniku, jako osobie czynnej zawodowo. Dokument ten w art. 9 określa Rolnika czynnego zawodowo, kiedy roczna kwota płatności bezpośrednich nie przekracza 5% łącznych przychodów uzyskanych z pozostałych działalności oraz powierzchnia ich użytków rolnych obejmuje głównie powierzchnię utrzymywaną naturalnie w stanie odpowiednim do wypasu lub uprawy i nie prowadzą na tej powierzchni działalności minimalnej określonej przez państwa członkowskie.
Ograniczenia wynikające z przepisów nie dotyczą rolników, których płatności bezpośrednie nie przekroczyły w poprzednim roku kwoty 5 tys. euro.
Zdaniem LIR granica, która rozróżnia rolników aktywnych od nieaktywnych została określona nazbyt niskim poziomie i nie przyniesie ona wyłączenia z uprawnień osób spoza rolnictwa. Brak jest też jak podkreślają przedstawiciele samorządu rolniczego z Lubelszczyzny jasno określonych reguł i zasad za pomocą, których będzie można rozróżnić dochody uzyskiwane z działalności rolniczej i pozarolniczej, które uzyskiwane są w ramach gospodarstwa rolnego. Brak jest również organów administracji, która miałaby dokonywać weryfikacji powyższych danych oraz trybu takiej weryfikacji, co może być przyczyną dowolności oceny statusu rolnika, jako aktywnego bądź nieaktywnego zawodowo. Dlatego w ocenie LIR skutkiem powyższych uwag może być błędne przyznanie płatności bezpośrednich lub odmowa ich przyznania.
- Różnicowanie konkurencyjności sektora rolnego w poszczególnych państwach UE na jednolitym rynku może być spowodowane umożliwieniem przesunięć pomiędzy filarami. Projekt zezwala na dokonywanie przesunięć w zakresie do 10% z I filaru do II filaru oraz dla
państw członkowskich o stawce płatności poniżej 90% średniej UE do 5% z filaru II do filaru I i elastyczność od 5% do 10%.Zgodnie z zapisami art. 17 uzupełniającą płatność w roku 2014 – 2015 otrzymają tylko Rumunia i Bułgaria. Naszym zdaniem powinno się wyrównać dopłaty bezpośrednie pomiędzy krajami UE-15, a nowymi krajami UE – 12. Zauważyć należy tutaj, że nowe kraje UE mają najniższe dopłaty bezpośrednie.
Płatności dla młodych rolników wg. założeń będą wynosić 2% koperty narodowej.
Biorąc pod uwagę, że koperty narodowe będą zróżnicowane dla poszczególnych państw członkowskich, płatność będzie różna i spowoduje nierówny start młodym rolnikom - mówi Robert Jakubiec , prezes Lubelskiej Izby Rolniczej - Naszym zdaniem płatność ta powinna być równa dla wszystkich w UE. W tej kwestii, trzeba wypracować inny wariant podzielenia funduszy przeznaczonych dla młodych rolników tak aby każdy z nich miał równe szanse gospodarowania.
8962755
1