MERCOSUR1
TSW_XV_2025

Europejski suchy port w Sławkowie

7 kwietnia 2003

Pierwszy w Polsce pociąg przewożący wielkie ciężarówki dotrze dziś rano tzw. szerokim torem z Kijowa na Ukrainie do Sławkowa w woj. śląskim. To część programu promującego ekologiczne, kolejowe przewozy TIR-ów oraz wykorzystanie Linii Hutniczej Szerokotorowej (LHS).

Wiozący ponad 20 ciężarówek pociąg o nazwie "Jarosław" pokona blisko 400 km po tzw. szerokim torze. W Sławkowie spodziewany jest 7 kwietnia br. wczesnym rankiem. Na jego przyjazd będą oczekiwać m.in. wicepremier Marek Pol, przedstawiciele rządu Ukrainy, kierownictwo PKP i spółki LHS.

To pierwszy przejazd w ramach pilotażowej serii promującej tzw. transport kombinowany (kolejowo-drogowy, realizowany w kontenerach) po szerokim torze. Poniedziałkowy pociąg ma składać się z ponad 20 platform z samochodami i wagonu dla kierowców. Wkrótce planowane są dwa kolejne pilotażowe pociągi. Potem okaże się, na jakich zasadach przejazdy będą kontynuowane.

Tego typu połączenie, realizowane po linii szerokotorowej, ma być w przyszłości alternatywą dla połączenia morskiego Władywostok-Europa Zachodnia. Z portów Dalekiego Wschodu statki płyną do Europy przeszło miesiąc. Towar załadowany we Władywostoku na wagony Kolei Transsyberyjskiej może dojechać do Sławkowa, a potem do Europy Zachodniej w niespełna dwa tygodnie.

W grę wchodzą spore zyski, gdyż rocznie z Dalekiego Wschodu na Zachód wysyłanych jest ok. 8-10 mln kontenerów. W 2000 roku z Japonii i Korei Południowej przetransportowano do Europy drogą morską ok. 7,6 mln kontenerów. Wg prognoz, w ciągu najbliższych 20 lat liczba przesyłek ma wzrosnąć nawet trzykrotnie. Przejęcie nawet niewielkiej części przesyłek może oznaczać zyski dla operatorów i miejsca pracy przy obsłudze terminalu w Sławkowie.

Według Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP), która pilotuje projekt, przewozy ładunków z Azji do Europy należą do największych kontraktów transportowych na świecie, a Sławków może się stać jednym z największych "suchych portów" w Europie. Warunkiem jest wybudowanie tam międzynarodowego terminalu logistycznego z prawdziwego zdarzenia.
ARP chce rozpocząć pierwszy etap realizacji tego projektu, obejmujący prace projektowe, organizację finansowania i uzyskanie potrzebnych zezwoleń, jeszcze w tym roku. Na podstawowe prace związane z infrastrukturą i modernizacją istniejącego przy końcu szerokiego toru terminalu Agencja ma przeznaczyć w tym roku ok. 20 mln zł. Kolejne 100 mln zł mają dać inwestorzy i instytucje finansowe.


POWIĄZANE

Ten spór wciąż rozpala emocje Polacy uwielbiają święta, ale równie mocno kochają...

W dzisiejszym świecie innowacje technologiczne są na porządku dziennym. Każdego ...

‘Dlaczego chcesz się przebranżowić?’, to najnowszy konkurs przygotowany przez po...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę