Dla prawie połowy młodych konsumentów ogromne znaczenie ma marka używanych przez nich przedmiotów i produktów. Tylko co czwarty nastoletni respondent nie potrafi powiedzieć, czy woli produkty znanych firm – wynika z badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia wspólnie ze SFeRa modern media solutions i Fox Kids Polska.
Prawie 60 proc. nastolatków biorących udział w ankiecie wskazała na ubrania i buty. Ponad 57 proc. dzieci lubi wybierać przekąski znanych producentów. Niewiele mniej (56,3 proc.) respondentów szuka znanych marek wśród sprzętu grającego. Liczą się także markowe napoje, kosmetyki, rowery i szkolne przybory. – Naszym badaniem objęliśmy grupę dzieci w wieku 10–14 lat, czyli w okresie, w którym podejmuje się już świadome decyzje na temat wyboru takiej a nie innej marki produktów – mówi Piotr Czyżewski, dyrektor do spraw badań w ARC Rynek i Opinia.
Ta grupa wiekowa od dłuższego czasu jest uważnie obserwowana przez producentów, którzy wiedzą, że stosunek do marki wyrobiony właśnie w tym czasie ma wpływ na decyzje konsumenckie podejmowane w dorosłym życiu. Dzieci z łatwością zauważają różnice między produktami znanych i mało znanych producentów. Grupa 59 proc. ankietowanych, która potrafi je określić, najczęściej mówi o lepszej jakości markowych produktów, ale także wymienia takie różnice, jak ładniejszy wygląd, moda, a także wyższa cena. Dla ponad 26 proc. młodych respondentów istotną kwestią jest także możliwość pochwalenia się przed rówieśnikami.
Dzieci dobrze wiedzą, co jest na topie i preferują produkty markowe, w których cenią przede wszystkim dobrą jakość. Pewnym zaskoczeniem może być fakt, że młodzi konsumenci zwracają dużą uwagę na pragmatyczne cechy produktów markowych, takie jak właśnie dobra jakość i wysoka cena. Badanie przyniosło ciekawe wnioski na temat wpływu reklamy na zachowania konsumenckie dzieci. Zdecydowana większość młodych respondentów, bo blisko 63 proc., jest zdania, że reklamowane produkty nie są ani lepsze, ani gorsze od niereklamowanych.
Tylko niespełna 16 proc. ankietowanych dzieci stwierdziło, że reklama świadczy o wyższości danego produktu nad innymi. Co ważniejsze, dzieci częściej czerpią swoją wiedzę na temat produktów i marek od swoich rówieśników bądź rodziców. Zdaniem wielu specjalistów dzieci często wpływają na decyzje zakupowe opiekunów, stąd są dla producentów coraz poważniej traktowaną klientelą. Z czerwcowego badania Ipsos wynika, że średnie miesięczne kieszonkowe polskich dzieci wynosi 38 złotych, najstarsze dzieci (16-18 lat) otrzymują średnio 57 zł miesięcznie.