Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Do jakich aut wlewać biopaliwo?

18 września 2006

Na polskich stacjach paliw pojawi się wkrótce 20-procentowy biodiesel oraz benzyna z ponad 5 procentami spirytusu. Dystrybutory będą oznaczone, a kierowcom pozostanie dylemat: wlewać czy nie.

Pierwsze pozytywne doświadczenia z biodieslem ma już za sobą wrocławskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, które rocznie zużywa 9 mln litrów ropy. Postanowiło skorzystać z wzorców francuskich, gdzie autobusy jeżdżą na mieszance tradycyjnego diesla (70 proc.) i spirytusu (30 proc.).

Badania nadzorowały m.in. Wojskowa Akademia Techniczna, Uniwersytet Wrocławski i Politechnika Wrocławska. Wstępne wyniki okazały się pozytywne. Stwierdzono, że autobusy mogą korzystać z nowego paliwa bez konieczności zmian konstrukcyjnych. Podobnie jest z ciężarówkami, których silniki są podobne do autobusowych. Jeszcze łatwiej przystosowują się maszyny rolnicze. Tu wymagania są znacznie niższe i umożliwiają jazdę nawet na 100-procentowym oleju roślinnym.

Co z samochodami osobowymi? Nowe prawo zezwala w tym przypadku na dodanie nawet 20 proc. biokomponetntów - spirytusu lub olejów. Należąca do Orlenu rafineria w Trzebini, która takie paliwo z powodzeniem, choć nielegalnie, sprzedaje już od wielu miesięcy, została wczoraj ukarana przez Urząd Regulacji Energetyki karą miliona złotych. Co robić, by biodiesel nie zaszkodził samochodom osobowym? Andrzej Szczęśniak, kiedyś prezes Polskiej Izby Paliw Płynnych, a dziś zwolennik biopaliw na forum internetowym radzi, by ich właściciele przed pierwszym tankowaniem sprawdzili przede wszystkim, czy producent wydał gwarancję bezpieczeństwa stosowania biodiesla. - Ma to znaczenie zwłaszcza dla posiadaczy nowych aut, gdyż pozwala zachować gwarancje producenta i sprzedawcy, a jednocześnie rękojmię pogwarancyjną - tłumaczy.

Jednym z entuzjastów biodiesla jest koncern Volkswagen, którego auta Polacy chętnie kupują. Okazuje się, że do wszystkich diesli począwszy od rocznika 1996 można wlewać nowe paliwo. I to mimo sprzeciwu dostawcy pomp wtryskowych - firmy Bosch, która odcięła się od honorowania warunków gwarancji dla swoich wyrobów. - Bo odpowiedzialność za dopuszczenie do stosowania biodiesla bierze na siebie koncern Volkswagen jako końcowy producent - podkreśla Jens Haupt z branżowej organizacji producentów i dystrybutorów biodiesla AGQM.

Bioetanol lub biometanol, czyli odwodniony surowy spirytus, w niewielkich ilościach dodaje do swoich paliw już od ośmiu lat Rafineria Gdańska!

W polskim bioetanolu po 1 stycznia 2007 r. stężenie spirytusu może znacznie przekroczyć 5 proc. Wynika to z założeń tzw. Narodowego Celu Wskaźnikowego zgodnego z unijnymi wytycznymi. By Polska mogła dojść do 5,75-proc. udziału biopaliw w rynku transportowym w 2010 r., już teraz musi dodawać więcej spirytusu. Czy silniki samochodów obecnie jeżdżących po polskich drogach to wytrzymają?

- Osiem procent jest absolutnie bezpieczne dla silników benzynowych - zapewnia Włodzimierz Sel, przewodniczący zespołu rzeczoznawców samochodowych PZMotu. - Prowadzę badania w tej dziedzinie razem z Politechniką Warszawską od lat 80. Jeździliśmy autami nawet z 15-procentowym udziałem bioetanolu i biometanolu i nic się nie działo. Te starsze nawet lepiej jeżdżą, bo nie ma tam wrażliwych na zanieczyszczenia wtryskiwaczy - zapewnia.

Inni fachowcy twierdzą, że spirytusowa mieszanka szkodzi wówczas, gdy na stacji benzynowej do paliwa została dolana woda. Bo wtedy alkohol wytrąca wodę z paliwa, a to może doprowadzić do zniszczenia silnika.

By nadrobić utratę mocy w nowoczesnych silnikach, można dodatkowo zastosować tzw. chip-tuning. Chodzi o montaż urządzeń poprawiających moc silnika. Modyfikują one dane wychodzące z głównego komputera samochodu. Weryfikują dostarczanie ilości paliwa do cylindra w zależności od ilości powietrza, temperatury silnika i powietrza, obrotów oraz przyspieszenia. Koszt zakupu i montażu w wyspecjalizowanych serwisach tuningowych waha się od 1,5 do 2 tys. zł.


POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę