biogaz_09_2025
biogaz, biometan, biopaliwa_ptak 2025

Czy zarzuty UOKiK są bezzasadne?

25 lutego 2009
Krajowa Spółka Cukrowa S.A. wystąpiła do bydgoskiej Delegatury Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o umorzenie postępowania antymonopolowego dotyczącego części zapisów w umowach kontraktacyjnych. Zdaniem Spółki stawiane jej zarzuty są bezzasadne, a samo postępowanie – bezprzedmiotowe.

- Postępowanie zostało wszczęte w styczniu 2009 r., a jako jego przyczynę Urząd podał ogólny zarzut „podejrzenia nadużywania przez KSC S.A. z siedzibą w Toruniu pozycji dominującej na lokalnym rynku skupu buraka cukrowego z podległego jej obszaru kontraktacyjnego przez narzucenie plantatorom buraka cukrowego warunków skupu wprowadzających nierówne zasady odpowiedzialności stron umowy w przypadku niezgodnego z harmonogramem dostarczenia/odbioru buraków cukrowych….” - informuje Łukasz Wróblewski, rzecznik presowy KSC. - W uzasadnieniu UOKiK powołał się na unijne Rozporządzenie Rady (WE) nr 1184/2006, dotyczące stosowania niektórych reguł konkurencji w odniesieniu do produkcji rolnej i handlu niektórymi produktami rolnymi.

Jak informuje Łukasz Wróblewski, w przesłanej odpowiedzi Zarząd KSC wskazał szereg argumentów prawnych i merytorycznych przemawiających za bezzasadnością zarzutów pod adresem Spółki:

- Przywołanego Rozporządzenia Rady (WE) nr 1184/2006 nie stosuje się w odniesieniu do cukru, który zgodnie z art. 1 Rozporządzenia należy do produktów wyłączonych z unijnych reguł konkurencji. Rynek cukru w UE nie jest bowiem rynkiem wolnym lecz w całości regulowanym, a jego funkcjonowanie określają odrębne przepisy wspólnotowe

 - zakresem podmiotowym ustawy antymonopolowej objęci są przedsiębiorcy (uczestnicy rynku) oraz konsumenci. Tymi ostatnimi nie są plantatorzy buraków, będący nie konsumentami, a dostawcami.

 - Krajowa Spółka Cukrowa S.A. nie posiada pozycji dominującej na rynku skupu surowca. Zgodnie z przepisami unijnymi każdy z producentów cukru współpracuje z określoną grupą dostawców buraków, przydzieloną mu w sposób administracyjny i tylko w odniesieniu do tej grupy może podejmować działania ściśle limitowane przez unijne rozporządzenia i akty wykonawcze dotyczące rynku cukru. W związku z tym żaden producent cukru nie może posiadać pozycji dominującej. Poza tym w przypadku buraka cukrowego nie ma rynków lokalnych lecz jeden rynek krajowy, gdyż cena i warunki skupu są takie same w całej Polsce.

- badana przez UOKiK tzw. nierówność stron w umowach kontraktacyjnych między KSC, a plantatorami jest tylko pozorna, a zróżnicowanie kar umownych dla rolników i producenta cukru jest uzasadnione gospodarczo i wynika z odmiennych skutków naruszenia terminów dla każdej ze stron. Zgodnie z §17 Załącznika nr 1 do umowy kontraktacyjnej na kampanię 2007/2008 plantator płaci karę umowną za dostarczenie buraków niezgodnie z harmonogramem w kwocie 10 zł za tonę, ale jest to kara jednorazowa, niezależna od dni zwłoki. Natomiast producent cukru zgodnie z § 18 powyższego Załącznika musi zapłacić karę umowną za tonę buraków w wysokości 2 zł, ale jest to kara za każdy dzień zwłoki począwszy od siódmego dnia po terminie odbioru określonym w harmonogramie. W związku z tym nie można mówić o surowszej odpowiedzialności plantatorów, ponieważ w wypadku dłuższego opóźnienia to producent poniesie karę wielokrotnie wyższą. Zróżnicowanie kar umownych jest uzasadnione ekonomicznie i występuje także na niekorzyść KSC np. w przypadku niedostarczenia/nieodebrania buraków umowa na kampanię 2008/2009 ustala karę dla producenta w wysokości 27,83 euro za tonę, a dla plantatora tylko 10 euro za tonę.

W uzasadnieniu do wniosku o umorzenie postępowania Zarząd KSC podkreślił ponadto, że Spółka stara się uwzględniać problemy rolników i nie egzekwuje rygorystycznie kar umownych. Świadczy o tym fakt, że choć w kampanii 2008/2009 ponad 10 tysięcy rolników nie zrealizowało umów kontraktacyjnych na 450 tys. ton buraków, to jednak KSC nie skorzystała z przysługujących jej uprawnień i nie naliczyła żadnemu z nich kary.  Wskazano również, że corocznie w umowach kontraktacyjnych przewidziane są liczne dodatkowe korzyści dla plantatorów m.in. premie za pielęgnację pryzm buraków, nieodpłatne wydanie za każdą tonę czystych buraków 0,5 tony wysłodków prasowanych i zaopatrzenie rolników przez Spółkę w materiał siewny.

POWIĄZANE

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu...

Rynek handlu zmienia formułę. Sieci convenience i hipermarkety coraz bardziej og...

Rolnik, który chce mieć dobrze działający sprzęt, musi zawczasu zaopatrzyć się w...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę