Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Czekoladowy powód do dumy

29 listopada 2006

Znany od pokoleń Wedel to nie tylko znakomita czekolada i ptasie mleczko. To także marka, której moc nie ma sobie równych, nie tylko wśród polskich słodyczy

Już po raz trzeci Wedel został liderem rankingu mocy w kategorii produktów spożywczych. Przepis na sukces? - Wedel ma w sobie wszystko to, co powinna mieć marka - mówią specjaliści. Wyróżnia ją wysoka jakość, jest potrzebna, wzbudza szacunek, a z konsumentami łączy ją wielopokoleniowa, emocjonalna więź. Wieloletnia więź łączy też Polaków z drugą w kolejności w naszym rankingu mocy marką Prince Polo. "Słodkie" marki zajęły pierwsze cztery miejsca w tegorocznym zestawieniu, wyprzedzając producentów innych artykułów spożywczych.

Wedel jest nie tylko najmocniejszą marką spożywczą w Polsce, ale i narodowym produktem dla wielu Polaków. Stąd też tak duża popularność czekolady i ptasiego mleczka wśród rodaków mieszkających za granicą. Trafiają one przede wszystkim tam, gdzie Polonia jest najbardziej liczna, m.in. do Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Kanady. Eksport stanowi dziś około 15 procent przychodów producenta czekolad.

Szczególne znaczenie marka Wedel ma dla warszawiaków. W stolicy do dziś działa pijalnia czekolady otwarta w 1894 roku. Takich pijalni jest w Polsce kilkanaście, m.in. w Krakowie, Białymstoku i Sopocie.

Początki firmy sięgają 1851 roku. Marka narodziła się 18 lat później. Syn założyciela czekoladowej fortuny Emil Wedel ogłosił wówczas, że produkty z jego fabryki będą oznakowane nazwiskiem Wedel. Marka Wedel od początku kojarzona była z wysoką jakością. W czasie drugiej wojny światowej słodycze Wedla dawano niemieckim okupantom jako łapówkę po to, aby zdobyć cenne informacje dla walczącego podziemia.

Marka nie zniknęła w czasach PRL, mimo że zakłady Wedla przemianowano na 22 Lipca. Wedlowskie słodycze, które z rzadka pojawiały się na sklepowych półkach (zwykle sprzedawano je spod lady), stały się wówczas symbolem luksusu.

Moc Wedla docenił także jego obecny właściciel, czekoladowy gigant Cadbury Schweppes, który niemal na całym świecie sprzedaje czekoladę pod własną marką. W Polsce stało się inaczej. Kiedy w 1999 roku koncern przejmował od PepsiCo czekoladową część E. Wedla wraz z marką, miał już siedmioletnie doświadczenie na polskim rynku słodyczy.

- Wprawdzie wprowadziliśmy na polski rynek markę Cadbury, ale mieliśmy świadomość, że i tak nigdy nie osiągnie tej siły, jaką ma Wedel. Nie da się pokonać emocjonalnych więzi - mówią dziś w Cadbury Wedel. Dlatego po przejęciu polskiej firmy koncern zdecydował się promować w Polsce wyłącznie markę Wedel.

Cadbury Wedel jest dziś liderem polskiego rynku wyrobów czekoladowych, którego wartość w pierwszym półroczu 2006 sięgnęła 1,2 mld złotych. Firma sprzedaje w Polsce najwięcej czekoladek. Ma w tym segmencie ponad 37 proc. udziałów. Jednak utrzymanie czołowej pozycji na rynku jest bardzo trudne i kosztowne. Na koniec 2005 roku Cadbury Wedel miał 357 tys. złotych straty, a jego przychody były tylko o niecały 1 proc. wyższe niż rok wcześniej.

W Cadbury Wedel zapewniają, że nie pozwolą odebrać marce znanej od lat palmy pierwszeństwa w całym czekoladowym biznesie. Dlatego firma nieustannie urozmaica swą ofertę. Dziś czekoladę wedlowską można kupić w ponad 20 smakach. Na rynku pojawiły się mleczny deser czekoladowy - Duett, który powstał we współpracy z firmą Danone.

PRODUKTY ŻYWNOŚCIOWE
Lp. Nazwa marki Moc marki Moc marki 2004 Siła marki (0 - 100) Postrzegana wartość (0 - 100) Prestiż (0 - 100) Postrzegana jakość (0 - 100) Świadomość marki (0 - 100)
1 Wedel 836 853 76 63 93 91 89
2 Prince Polo 735 735 65 90 81 83 63
3 Princessa 685 - 59 90 77 80 54
4 Goplana 651 657 56 73 74 76 65
5 Bobovita 649 - 70 71 82 84 86
6 Winiary 646 659 70 79 85 86 77
7 Pudliszki 634 619 69 71 84 85 77
8 Koral 633 628 68 76 76 77 72
9 Bakoma 629 644 68 76 82 82 75
10 Hortex - mrożonki 628 625 68 64 88 87 74
11 Sokołów 627 605 67 61 82 82 65
12 Wawel 626 652 53 61 75 77 54
13 Olej Kujawski 623 581 67 66 83 83 67
14 Bebiko 617 - 66 66 78 81 78
15 Sonko 612 562 65 68 74 79 38
16 Solidarność 600 - 50 62 76 78 37
17 Zielona Budka 589 631 62 65 75 77 65
18 Łaciate 587 617 62 69 82 82 65
19 Kamis 586 588 62 65 86 86 62
20 Jutrzenka 580 606 48 70 66 72 43
21 Łowicz 576 560 61 75 78 81 59
22 Morliny 569 596 60 51 81 79 59
23 Sante 562 - 59 63 83 87 12
24 Mieszko 558 590 46 59 69 71 34
25 Terravita 553 556 45 62 66 69 38
26 Flips 544 - 44 95 60 67 17
27 Piątnica 540 534 56 79 76 81 28
28 Lajkonik 540 554 56 77 78 78 49
29 Kaliszanka 532 565 43 60 63 64 21
30 Kasia 531 515 55 66 76 74 55
31 Majonez Kielecki 526 - 54 71 73 77 31
32 Delma 518 491 53 69 66 64 63
33 Turek 514 - 53 64 77 79 41
34 Krasnystaw 513 - 53 80 68 76 21
35 Bebilon 512 - 52 60 80 77 50
36 Masło Roślinne 510 - 52 73 64 69 53
37 Kotlin 508 506 52 66 72 76 40
38 Mlekovita 506 514 52 65 72 74 42
39 Odra 505 537 40 61 62 62 17
40 Indykpol 499 484 51 60 70 74 36
41 Ostrowia 495 - 50 69 72 74 31
42 Mleko Łowickie 485 513 49 67 71 74 26
43 Goliard 483 - 49 73 71 78 12
44 Amino 482 483 49 71 62 65 48
45 Włoszczowa 478 - 48 69 65 76 16
46 Gellwe 477 452 48 71 69 69 30
47 Roleski 476 485 48 70 65 70 33
48 Kościan 467 - 47 79 63 67 13
49 Smakowita 466 - 47 76 57 64 35
50 Milko 460 - 46 64 66 69 20
51 Poldrob 459 - 46 56 64 66 24
52 Pyszny Duet 459 - 46 63 61 65 24
53 Superfish 455 - 45 59 68 74 13
54 Neptun 436 - 43 63 62 70 13
55 Bakalland 436 450 43 57 69 71 11
56 Appetita 431 - 42 64 65 66 20
57 Uczta 393 374 38 50 55 63 3
58 Prime Food 373 - 35 57 52 52 3

POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę