Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

CEDC, Belvedere: Kurczą się udziały w rynku drogich marek

5 stycznia 2016

– Firma Nielsen podaje, że w ubiegłym roku łączna sprzedaż wódki zmniejszyła się w Polsce o niemal 5 proc. Natomiast popyt na wódki premium zmalał o 12 proc. – mówi Maciej Meyer, rzecznik prasowy polsko-francuskiej grupy Belvedere (na GPW notowanej pod nazwą Sobieski).

Z naszych szacunków wynika, że na koniec roku do wódek z wyższej półki cenowej należało ok. 17 proc. polskiego rynku wódki. Rok wcześniej udział ten był o 2 pkt proc. wyższy.

Ograniczanie zakupów drogich alkoholi odczuła m.in. wódka Sobieski produkowana przez Belvedere. Z danych Nielsena, do których dotarł „Parkiet”, wynika, że w grudniu 2010 r. przypadło na nią ok. 3 proc. rynku wódki. Natomiast na koniec 2009 r. jej udział sięgał 4 proc. Przed zmniejszeniem się udziałów marki nie uchronił nawet amerykański aktor Bruce Willis, który jest jej twarzą od 2009 r. (należy do niego niemal 3 proc. udziałów w Belvedere).

Większe efekty akcja promocyjna z udziałem aktora przynosi za granicą. W 2010 r. w USA sprzedaż Sobieskiego wzrosła o ok. 60 proc. Kraj ten stał się czwartym pod względem udziału w przychodach rynkiem zbytu Belvedere. – Od początku zakładaliśmy, że udział Bruce’a Willisa w reklamie Sobieskiego ma działać na skalę światową, a nie lokalnie – mówi Meyer.

Osłabienie popytu na droższe wódki odczuwa także marka Bols. Produkuje ją CEDC, największy producent wódki na świecie i wicelider w Polsce. Jak ustaliliśmy, w grudniu 2010 roku jej udziały w całym rynku wódki wynosiły 5 proc. Był o 1 pkt proc. niższy niż rok wcześniej. Joanna Bujarska-Ciszek, dyrektor marketingu CEDC, podkreśla, że celem jej firmy jest podnoszenie rentowności. – Nie obniżamy drastycznie cen Bolsa, aby wygenerować określony wolumen – mówi.

W górę idzie sprzedaż wódek ze średniej półki cenowej. Korzysta na tym wódka Krupnik, którą Belvedere wprowadził na rynek w kwietniu 2010 r. Na koniec 2010 r. udziały Krupnika wynosiły ok. 9 proc. Dawały marce drugie miejsce na rynku. Liderem średniej półki cenowej chce zostać CEDC, które pod koniec 2010 r. zaczęło sprzedaż czystej wersji żubrówki.

 


POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę