W związku z nieuchwaleniem ustawy winietowej prawdopodobnie wiele odcinków autostrad będzie wybudowanych w systemie koncesyjnym, czyli będą to odcinki płatne – uważa szef Głównej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Tadeusz Suwara.
Suwara uczestniczył w środę w Łodzi w wyjazdowym posiedzeniu sejmowej Komisji
Infrastruktury. Jeżeli nie ma winiet, to my musimy teraz inaczej spojrzeć na
budowę autostrad. Najprawdopodobniej wiele odcinków autostrad będzie musiało być
w formule koncesyjnej jako płatne – powiedział Suwara.
Dyrektor
łódzkiego oddziału GDDKiA Małgorzata Jezierska poinformowała, że jest już
przygotowany do realizacji odcinek autostrady A2 z Emilii do Strykowa (18
kilometrów). Obecnie czekamy na pozwolenie na budowę, które ma zostać wydane
przez wojewodę łódzkiego do połowy marca. Na tym odcinku wykupione są już
wszystkie potrzebne grunty, a teren został przygotowany do rozpoczęcia
budowy – powiedziała Jezierska.
Podczas posiedzenia przedstawiono
również szczegóły opracowanego przez firmę Concordia projektu budowy szybkiej
kolei Warszawa - Łódź - Wrocław. Osiągający prędkość powyżej 200 km na godzinę
pociąg ma zapewnić czas przejazdu np. z Łodzi do Warszawy w granicach 60
minut.
Taki pociąg może powstać w przeciągu 5-10 lat. Nasza
propozycja, z którą będziemy chcieli wystąpić do Ministerstwa Infrastruktury,
przewiduje stworzenie funduszu infrastruktury kolejowej. Dzisiaj kolej
potrzebuje pieniędzy, by móc otrzymać dofinansowanie z Brukseli. Pożyczki
potrzebne do realizacji budowy takiej kolei byłyby spłacane z zysków z
eksploatacji linii – powiedział PAP Andrzej Mierzwa z Concordii.
Dodał, że projekt szybkiej kolei spowoduje również rozwój połączeń
regionalnych. Szybki pociąg z Wrocławia do Warszawy spowoduje, że np.
pasażerowie jadący z Wałbrzycha do Warszawy dojadą do Wrocławia również
pociągiem. Według nas, to podniesie o 20-30 procent wykorzystanie połączeń
regionalnych, które są najbardziej deficytowe i potrzebują nowych pasażerów.
Jeśli region zdecyduje się na sfinansowanie szybkiej kolei, to automatycznie mu
się to zwróci przez lepszy ruch na trasach regionalnych – powiedział
Mierzwa.
Członkowie komisji będą w środę wizytować m.in. porty lotnicze w
Łodzi i Łasku oraz łódzkie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. Posłowie
odwiedzą również gminę Stryków, gdzie w planach ma powstać skrzyżowanie
autostrad A1 i A2.