Około 15 mln zł zostanie wydanych przez trzy lata na kampanię promocyjną polskiej wieprzowiny najwyższej jakości. Mięso będzie promowane na krajowych targach spożywczych, w mediach i internecie. Dzięki akcji ma wzrosnąć zainteresowanie konsumentów polską wieprzowiną.
Umowę w sprawie promocji Agencja Rynku Rolnego podpisała ze związkiem "Polskie Mięso". Kampania będzie trwała trzy lata i ma dotyczyć mięsa wieprzowego (świeżego, schłodzonego lub mrożonego) produkowanego zgodnie z krajowym systemem jakości Pork Quality System (PQS). Co ważne, różne działania, jakie będą podejmowane w ramach promocji, nie będą dotyczyć konkretnej marki, firmy mięsnej, ale właśnie wieprzowiny jako gatunku mięsa.
Obok klasycznych form promocji, jak działania public relations, reklama w mediach, internecie, udział w targach, stosowane będą także takie środki jak seminaria, szkolenia czy konkursy. Dzięki temu ma wzrosnąć świadomość konsumentów, którzy powinni docenić walory dobrej polskiej wieprzowiny. W ślad za tym zakłady mięsne zamawiałaby więcej surowca z krajowych hodowli, skoro kupujący preferowaliby produkty z naszego mięsa. Skorzystaliby więc na tym także rolnicy, bo większy popyt na wieprzowinę przełożyłby się na podniesienie cen skupu i ich stabilizację, a przez to wzrosłaby opłacalność hodowli trzody chlewnej.
Całkowity koszt kampanii ma wynieść równowartość ponad 3,7 mln euro, czyli około 15 mln złotych. Połowa pieniędzy - ponad 1,8 mln euro - będzie pochodzić z funduszy unijnych, a druga połowa to środki krajowe: budżet państwa (równowartość 1,1 mln euro) i Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego (ponad 700 tys. euro), na który składają się producenci i przetwórcy mięsa.
System Jakości Wieprzowiny - Pork Quality System (PQS), to kompleksowy system produkowania wysokiej jakości żywności. Opracowany został w Polsce na wzór podobnego systemu funkcjonującego z powodzeniem w innych krajach zachodnich. Jego głównym celem jest produkcja chudego, nieprzetłuszczonego mięsa wieprzowego, ale z zachowaniem jego wszystkich walorów żywnościowych.
Wszystko zaczyna się u rolnika od odpowiedniego doboru ras zwierząt i pasz. Wiążą się z tym również warunki chowu trzody uwzględniające zasady zachowania dobrostanu i zdrowia zwierząt, jak również poszanowanie ochrony środowiska naturalnego (np. zagospodarowanie odchodów i innych odpadów powstałych podczas hodowli). Drugim etapem jest transport zwierząt i ich ubój, a kolejne to przerób mięsa i warunki jego sprzedaży. Bo wszyscy uczestnicy rynku mięsnego mają świadomość, że o jakości wieprzowiny decyduje tak wiele różnych czynników, że zaniedbanie jednego z nich wpływa negatywnie na jakość produktu. Eksperci podkreślają, iż mięso wyprodukowane z zachowaniem PQS jest smaczne i znakomicie nadaje się do przetwórstwa czy też bezpośrednio do gastronomii.
Pork Quality System jest dobrowolny, a konsumenci mają być pewni, że dostają najlepsze mięso, bo jego droga jest monitorowana i kontrolowana - od chlewni do sklepu bądź restauracji - na każdym etapie produkcji i przetwarzania. Jeśli rolnik lub przetwórca spełni wymogi PQS, to otrzyma certyfikat potwierdzający zgodność produkcji ze specyfikacją i będzie mógł posługiwać się odtąd logo systemu jakości. Część wędlin i mięsa, jakie możemy znaleźć na sklepowych półkach, już ma na opakowaniach logo PQS. I można mieć niemal pewność, że po udanej akcji promocyjnej takich produktów będzie znacznie więcej, a może nawet będą stanowiły większość asortymentu.
9537013
1