Powiat ostrołęcki. Ponad 60 km przebudowanych dróg powiatowych o wartości ponad 12,8 mln zł – to efekt działań władz powiatu ostrołęckiego w 2004 roku. – Nie moglibyśmy zrealizować ich bez pomocy gminnych samorządów – podkreśla Stanisław Kubeł, starosta ostrołęcki.
Na początku ubiegłego roku, kiedy starosta ostrołęcki przedstawiał plan
inwestycji drogowych, sam podchodził do niego z rezerwą. Udało się jednak nawet
lekko przekroczyć te założenia, a to wszystko dzięki imponującemu montażowi
finansowemu z udziałem środków zewnętrznych. Pieniądze pochodziły z programu
SAPARD, rezerwy budżetowej, urzędu marszałkowskiego, środków klęskowych oraz
budżetów gminnym. Tylko jeden samorząd w powiecie ostrołęckim – troszyński – nie
dołożył ani grosza, ale to właśnie na jego drogach powiat w ubiegłym roku
zainwestował najwięcej, bo prawie 2,13 mln zł. Następna w kolejności pod
względem drogowych inwestycji była gmina Baranowa. Ogółem wyremontowano na tym
terenie drogi za prawie 1,96 mln zł. Samorząd ten był najhojniejszym w ubiegłym
roku – dołożył do budowy drogi Przasnysz – Baranowo 440 tys. zł.
–
Na naszym terenie mamy tylko drogi powiatowe i gminne – mówi Henryk
Toryfter, wójt gminy Baranowo. – Przyjęliśmy zasadę, że do ważnych dla nas
dróg będziemy pieniądze dokładać. Z tych inwestycji cieszą się nie tylko radni,
ale przede wszystkim mieszkańcy. Jak na nasze możliwości, wyłożyliśmy ogromną
sumę pieniędzy. Jednak trasa Ostrołęka – Przasnysz jest dla nas strategiczna. W
ubiegłym roku powiat wykonał na naszym terenie 10-kilometrowy odcinek. Pozostało
do zrobienia 2,5 km do granicy z gminą Krasnosielc oraz kilometr w samej
miejscowości Baranowo. W tym roku zamierzamy dołożyć na dokończenie drogi 100
tys. zł.
Wszystkie gminy przekazały powiatowi łącznie ponad 1,68 mln
zł. W poniedziałek starosta uhonorował wójtów symbolicznymi krążkami asfaltu. Im
więcej pieniędzy wyłożył samorząd, tym cięższy otrzymał od powiatu prezent. Wójt
Baranowa dostał ich najwięcej, bo aż pięć.
W tym roku zakusy powiatu są
jeszcze większe – w budżecie zaplanowano przebudowę ponad 100 km dróg. Czy uda
się projekty zrealizować, zależeć będzie od napływu środków z zewnątrz. Wiadomo
już, że pozytywnie rozstrzygnięte zostały pierwsze trzy wnioski złożone do
Zintegrowanego Programu Rozwoju Mazowsza. Powiat jednak zamierza jeszcze złożyć
kolejnych dziewięć.