Globalny rynek żywności czeka jedna z największych transformacji w historii. Przyspieszające zmiany klimatyczne, wyczerpywane złoża naturalne, trwająca pandemia COVID-19 oraz stale rosnąca liczba ludności sprawiają, że produkcja pożywienia musi się zmienić. Oto pięć trendów, które w najbliższych latach wpłyną na wytyczenie drogi dla producentów żywności oraz utorują zmieniające się potrzeby konsumentów.
W ciągu ostatniej dekady bardzo zmieniło się postrzeganie jaja, a dzięki przeprowadzaniu dużej ilości badań pogłębiła się nasza wiedza na jego temat. Jajo zaliczane jest do żywności funkcjonalnej, prozdrowotnej, co oznacza, że konsument, który spożywa je codziennie, może zapobiegać rozwojowi wielu chorób cywilizacyjnych, m.in. nadciśnieniu, otyłości, cukrzycy czy chorobom serca. W jednym jaju znajdziemy witaminy A, E, D i K, witaminy z grupy B, zwłaszcza B12, której brak w ludzkim organizmie może przyczyniać się do wielu schorzeń neurodegeneracyjnych. W jaju skrywa się także bogactwo składników mineralnych: fosfor, potas, sód, wapń, żelazo, magnez, miedź, cynk czy selen
– mówi Barbara Woźniak, Pełnomocnik Zarządu Ferm Drobiu Woźniak i Prezes firmy Ovotek.
W Grupie Woźniak stosujemy zintegrowany proces produkcji. Z jednej strony wpływa to na utrzymanie wysokiej jakości, a z drugiej każdy etap jest nadzorowany, dzięki czemu ograniczamy straty zarówno w produktach, jak i energii. Zależy nam, aby produkcja, która nie jest obojętna dla środowiska, była zrównoważona i prowadzona zgodnie z najnowszymi wytycznymi. Odpowiadamy za każdy element produkcji – od przygotowywania paszy, przez stada rodzicielskie kur niosek, wylęgarnie oraz odchowalnie, po jaja konsumpcyjne i do przemysłu, kończąc na logistyce. Każdy produkt uboczny tej produkcji jest dalej wykorzystywany np. pomiot, czy skorupki jaj
– podkreśla Barbara Woźniak.
Najbliższe lata pokażą, jak będzie się zmieniała branża spożywcza i czy przywołane megatrendy faktycznie zmienią jej oblicze na kolejne dekady. Już dziś widać znaczące zmiany w wyborach i decyzjach zakupowych konsumentów, jednak na ten moment nie są to tendencje dominujące.
Biuro prasowe Ferm Drobiu Woźniak