W ramach realizacji przyjętej strategii Spółka Ursus SA zamierza intensyfikować swoje procesy inwestycyjne dotyczące utworzenia silnego ośrodka produkcji i rozwoju autobusów (głównie elektrycznych i niskoemisyjnych). W kwietniu br. spółka otrzymała homologację na autobus elektryczny o nazwie Ursus Ekovolt, dzięki czemu może go produkować i sprzedawać do krajów Unii Europejskiej.
W Polsce zarejestrowanych jest łącznie ponad 100 tys. autobusów. Ich struktura wiekowa jest bardzo niekorzystna. Ponad 75% z nich to pojazdy jest starsze niż 10 lat. Najstarszy tabor funkcjonuje w komunikacji podmiejskiej i międzymiastowej. Struktura taboru, wielkość populacji oraz środki finansowe uzyskiwane z UE decydują o tym, że Polska jest dziś jednym z najpoważniejszych rynków autobusowych w Europie.
Według raportu PZPM, Polska jest trzecim największym producentem autobusów w UE (prognoza na 2015 r.: 5,3 tys. szt.) i nasz udział rynkowy stale rośnie. Zdecydowana większość (ponad 80%) autobusów produkowanych w Polsce jest sprzedawana na rynkach zagranicznych (głównie Niemcy, Francja, Skandynawia). Normy unijne jednoznacznie wspierają rozwój transportu miejskiego o obniżonym poziomie hałasu i emisji spalin, czyli m.in. autobusy elektryczne.
Dzięki uzyskanej homologacji spółka Ursus jest już obecna na tym rynku. Nasze trolejbusy jeżdżą już po ulicach Lublina, jednakże mamy „apetyt” na powalczenie z największymi graczami tego rynku i zajęcie na nim istotnej pozycji.
Według naszych analiz w perspektywie najbliższych 3 lat, tylko w polskich miastach odbędą się przetargi na zakup 500-600 nowych autobusów elektrycznych. Poza granicami polski w najbliższym czasie Ursus weźmie udział w przetargach organizowanych w Szwecji, Anglii, Izraelu, Republice Czeskiej i Meksyku na łączną ilość ponad 500 szt. autobusów elektrycznych.
Minimalny koszt takiego pojazdu to 1,6 mln zł i mimo, że jest on ok. 2-krotnie wyższy od autobusu tradycyjnego to późniejsze koszty eksploatacyjne są niższe aż o 75%. Nasz autobus Ekovolt posiada istotne z punktu widzenia zamawiającego przewagi konkurencyjne. Dlatego planujemy ponieść nakłady na dalszy rozwój naszej oferty produktowej w tym obszarze, ponadto spodziewany się istotnego wzrostu naszych udziałów w tym rynku, co będzie wymagało zaangażowania znacząco większej ilości kapitału obrotowego.