Opona przyczep wielkogabarytowych i maszyn rolniczych
3 grudnia 2015
MICHELIN CARGOXBIB High Flotation to pierwsza opona z technologią Ultraflex, którą można wykorzystywać do przyczep rolniczych wyposażonych w system regulacji ciśnienia w oponach. Ciśnienie powietrza w nowej oponie może wynosić od 0,8 bara podczas prac polowych, do 4 barów podczas jazdy po drogach publicznych.
W dużych gospodarstwach rolnych stosuje się dziś zaawansowane technologicznie przyczepy przeznaczone do różnych zadań, takich jak transport obornika, kiszonki czy sianokosy. Są one często wyposażone w nowatorskie układy zawieszenia, hamulcowe oraz w systemy pozwalające na dostosowanie ciśnienia powietrza w oponach do obciążenia i warunków użytkowania.
Nowa opona jest przystosowana do współpracy z systemami regulacji ciśnienia, dzięki którym można:
Regulować ciśnienie w zależności od warunków pracy i jakości gleby na polu.
Lepiej chronić glebę i zmniejszać zużycie paliwa.
Zapewnić pojazdom możliwość poruszania się w pełną prędkością.
Wydłużyć okres użytkowania opon.
Opony do przyczep muszą zapewnić:
Odporność na intensywne użytkowanie i obciążenia sięgające do 10 ton na oś.
Możliwość jazdy z prędkością do 60 km/h podczas jazdy na drodze.
Przyczepność w ciężkich warunkach polowych, również na pochyłościach i podjazdach, chroniąc jednocześnie glebę.
Powyższe oczekiwania spełniają przedstawione opony. Zamontowane na przyczepach wyposażonych w system kontroli ciśnienia gwarantują osiągi przy ciśnieniu od 0,8 bara w polu do 4 barów na drodze. W przyczepach nie wyposażonych w systemy regulacji ciśnienia można je zastosować przy ciśnienia 2,5-3 barów. Dla porównania, opony konkurentów pracują z ciśnieniem 4-5 barów.
Najważniejsze cechy prezentowanej opony:
Zaokrąglone barki opon minimalizują ugniatanie gleby i zapewniają większą odporność opon na zużycie oraz zmniejszają ryzyko przemieszczania się ładunku podczas transportu.
Rzeźba bieżnika opony ma rowki z licznymi krawędziami i niekierunkowe klocki, dzięki czemu opona zapewnia dobrą przyczepność na pochyłym terenie i równomiernie się zużywa. Dodatkowa korzyść to możliwość dowolnego rotowania opony na pojeździe, czy odwrócenia opony na obręczy, a tym samym przedłużenie trwałości ogumienia.
Szerokie wzdłużne kanały, odpowiednio dobrany kąt natarcia klocków bieżnika i wzór bieżnika z głębokimi rowkami gwarantują dobre właściwości samoczyszczące opony. Dzięki nowemu samoczyszczącemu bieżnikowi opona oczyszcza się nawet trzykrotnie szybciej od opon poprzedniej generacji.
Opisane opony mają większy obszar kontaktu z podłożem od opon konkurencyjnych producentów ogumienia (średnio o 17% przy 2 barach i 37% przy 4 barach), oferując dzięki temu lepszą trakcję i większą ochronę gleby.
Opona jest już obecnie montowana jako opona na oryginalne wyposażenie. Na rynek wymiany trafi na początku przyszłego roku. Będzie dostępna w następujących rozmiarach:
600/55 R26.5 165D
710/50 R26.5 170D
710/45 R22.5 165D
650/65 R30.5 176D
750/60 R30.5 181D