Ponad 5 mln ton buraków, z których wytworzono ponad 798 tys. ton
cukru, przerobiły w kampanii 2004/2005 zakłady Krajowej Spółki Cukrowej (KSC),
największego producenta na polskim rynku - poinformował w czwartek zarząd
spółki.Zakończona przed miesiącem kampania cukrownicza 2004/2005 była trzecią w
historii KSC, a jednocześnie pierwszą prowadzoną według zasad obowiązujących w
Unii Europejskiej. W tym roku uczestniczyło w niej 20 z 27 cukrowni spółki, co
wiązało się z trwającą restrukturyzacją i stopniowym koncentrowaniem produkcji w
największych zakładach.
Umowy na dostawy 5,1 mln ton buraków podpisano z
ponad 37 tys. plantatorów, gospodarujących na ponad 123 tys. hektarów. Kampania
rozpoczęła się na przełomie września i października. Najwcześniej, bo pod koniec
listopada zakończyła ją cukrownia "Częstocice" w woj. świętokrzyskim. Znacznie
dłużej - aż 81 i 79 dni - pracowały "Nakło" i "Malbork", które przerabiały
buraki jeszcze kilka dni przed Świętami Bożego Narodzenia.
"Wyniki,
które podsumowano w drugiej połowie stycznia, okazały się zbliżone do
ubiegłorocznych, uznawanych za jedne z najlepszych w ciągu ostatnich lat. Ilość
surowca przerobionego w KSC wyniosła ponad 5 mln ton (w kampanii 2003/2004 było
to 4,9 mln ton), średnia polaryzacja 17,7 proc., a wydatek cukru przekroczył
15,7 proc." - powiedział prezes KSC Krzysztof Kowa.
W porównaniu do
poprzedniej kampanii, KSC poprawiła także większość swoich wskaźników
produkcyjnych, co jest efektem wdrażanej restrukturyzacji. Czas trwania kampanii
w spółce wyniósł prawie 68 dni, co w stosunku do ubiegłego roku oznaczało jej
wydłużenie o 10 dni (poprzednie kampanie trwały średnio 58 dni). Wzrósł także
średni dobowy przerób buraków, który zbliżył się do 4 tys. ton (w kampanii
2003/2004 przekraczał nieco 3 tys. ton).
"Korzystne zmiany
odnotowano nie tylko w produkcji. W tym roku już połowa z cukrowni KSC odbierała
buraki z określeniem indywidualnej zawartości cukru. Rozszerzono system odbioru
pole- cukrownia, w ramach którego KSC skupiła ponad 60 proc. zakontraktowanego
surowca" - dodał prezes Kowa.
Zauważalną oznaką wzmocnienia kondycji
i poprawy sytuacji KSC były, według władz spółki, także terminowe wypłaty
wynagrodzeń dla rolników, które realizowano do grudnia w rekordowo krótkim
czasie. Zgodnie z aneksem do umowy kontraktacyjnej plantatorzy otrzymywali
pieniądze w ciągu 14 dni od zgłoszenia daty zakończenia dostawy lub wystawienia
faktury VAT. Ogółem w tegorocznej kampanii spółka plantatorom ponad 800 mln
zł.
Koncern KSC Polski Cukier SA z siedzibą w Toruniu jest największą
polską firmą branży rolno-spożywczej, mieszczącą się w pierwszej setce firm pod
względem wysokości kapitału (ponad 900 mln zł) i wysokości przychodów ze
sprzedaży. Koncern dysponuje prawie 40- proc. udziałem w rynku krajowym i
4-proc. udziałem w całym rynku UE (jest dziewiątym co do wielkości producentem
cukru w UE).
Na koniec roku obrotowego 2003/2004 spółka zanotowała zysk
netto w wysokości ponad 52 mln zł. W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy
spłaciła także większość z blisko 300 mln zł starego zadłużenia, które wniosły
do niej inkorporowane cukrownie.
19 stycznia tego roku do KSC przyłączono
kolejne trzy zakłady: Kluczewo, Gryfice i Pruszcz - wcześniej odrębne spółki
akcyjne, które teraz stały się oddziałami KSC.