Ptak_Waw_CTR_2024

OT Logistics chce zbudować w gdańskim porcie terminal zbożowo-paszowy

23 września 2015
Największy operator portowy w Polsce, OT Logistics, chce zbudować w Porcie Gdańsk terminal do przeładunku zbóż i pasz. W poniedziałek firma podpisała umowę na dzierżawę terenu. Pierwszy etap wartej ok. 300 mln zł inwestycji ma zostać zrealizowany do 2018 r.

W myśl podpisanej w Ratuszu Staromiejskim w Gdańsku umowy, OT Logistics ma przez 30 lat dzierżawić 26 hektarów gruntu położonego w gdańskim porcie zewnętrznym. Na obszarze tym firma chce zbudować terminal do przeładunku i składowania towarów rolnych, przede wszystkim zbóż i pasz.

 
Prezes zarządu OT Logistics SA Zbigniew Nowik poinformował, że inwestycja w gdańskim porcie zostanie podzielona na dwa etapy. Pierwszy z nich obejmuje budowę stanowiska o zdolności przeładunkowej 2,8 mln ton rocznie, a jego realizacja ma zostać zakończona do 2018 roku. "W drugim etapie chcemy podwoić te zdolności dla produktów masowych" – powiedział Nowik. Drugi etap ma zostać zrealizowany do 2020 r.

 
Wiceprezes OT Logistics Ryszard Warzocha wyjaśnił z kolei w rozmowie z PAP, że w ramach pierwszego etapu zostanie rozbudowany istniejący pirs oraz zmodernizowane stojące na dzierżawionym terenie silosy (o pojemności 50 tys. ton) i magazyn (przeznaczony głównie dla śruty, zdolny pomieścić 70 tys. ton). Warzocha dodał, że konieczna będzie też m.in. budowa infrastruktury drogowej i kolejowej (w tym doprowadzenie na teren inwestycji torów kolejowych).

 
Szacunkowa wartość pierwszego etapu, to 130 mln zł, a całość inwestycji może kosztować około 300 mln zł.

 
Przedstawiciele firmy poinformowali, że w tej chwili trwają jeszcze prace związane z przygotowaniem do wykonania projektu inwestycji.

 
OT Logistics poinformowała także, że – zgodnie z umową zawartą z zarządem portu, spółka zapłaci za 30-letnią dzierżawę ok. 152 mln zł opłaty stałej, dodatkowo w skład czynszu wejdzie część zmienna, zależna od ilości ładunku przeładowanego terminalu – poinformowała spółka.

 
Prezes zarządu Morskiego Portu Gdańsk Dorota Raben przypomniała po podpisaniu umowy, że teren, który wydzierżawił OT Logistics był ostatnią wolną przestrzenią w części głębokowodnej portu. Raben podkreśliła, że "planowana inwestycja nie tylko podniesie konkurencyjność OT Logistics w obsłudze towarów agro, ale również zapewni w porcie gdańskim infrastrukturę terminalową dla tego typu ładunków na wielką skalę".

 
"Port Gdańsk od zarania dziejów był portem morskim, który w znakomitej większości obsługiwał właśnie zboża, takie były jego początki. Dziś historia zdaje się zataczać krąg" – powiedziała Raben. Biuro prasowe Portu Gdańsk przypomniało z kolei, że Polska jest czwartym w UE producentem zboża, a „przeładunki via porty polskie stanowią 90 proc. całego handlu zagranicznego zbożami w kraju”.

 
OT Logistics jest największym operatorem portowym w Polsce i jednym z największych na południowym wybrzeżu Morza Bałtyckiego w zakresie obsługi ładunków masowych i suchych oraz drobnicy. Jest największą firmą w transporcie śródlądowym w Niemczech Wschodnich i Polsce. Działa głównie w regionie Morza Bałtyckiego, w Niemczech, Belgii, Holandii, Austrii oraz w krajach Europy Środkowo-Wschodniej (m.in. Polska, Czechy, Słowacja, Węgry). W 2014 r. Grupa OT Logistics osiągnęła obroty ok. 200 mln euro.

 
Port w Gdańsku jest największym polskim portem i jednym z największych węzłów logistycznych Polski. W pierwszym półroczu br. przeładował ponad 17 mln ton ładunków, co w porównaniu z analogicznym okresem ub. roku oznacza wzrost o prawie 12 proc. W 2014 roku w Gdańsku przeładowano rekordową ilość ładunków, ponad 32,3 mln ton, co oznaczało wzrost o 7 procent w porównaniu z 2013 rokiem. Port podaje, że w ostatnich sześciu latach przeładunki wzrosły o ponad 70 procent.

 
Na terenie portu działają m.in. Terminal Kontenerowy DCT, Baza Paliw Płynnych, Terminal Węglowy i Terminal Przeładunku Gazu Płynnego (LPG). Na początku roku firma podała, że planuje wydać łącznie ponad 1 mld złotych na inwestycje do 2020 roku; około 600 mln zł ma pochodzić z europejskich środków pomocowych. Tylko w tym roku firma planuje wydać na inwestycje 94 mln zł.

POWIĄZANE

W odpowiedzi na wniosek Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych z 14 sierpnia 2024 ...

W najnowszym raporcie ESG można znaleźć szczegółowe informacje dotyczące m.in. d...

Komisja Europejska zezwoliła wzeszłym tygodniu, 26 stycznia 2024r. na stosowanie...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę