Komisja Europejska zezwoliła wzeszłym tygodniu, 26 stycznia 2024r. na stosowanie genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy i odnowiła zezwolenie na stosowanie dwóch genetycznie zmodyfikowanych rzepaku jako żywności i paszy dla zwierząt. Zezwolenia te są zgodne z kompleksowymi i rygorystycznymi unijnymi procedurami bezpieczeństwa żywności, które zapewniają wysoki poziom ochrony zdrowia ludzi, zwierząt i środowiska. Opierają się one na pozytywnej ocenie naukowej Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA), który stwierdził, że uprawy te są tak samo bezpieczne jak ich konwencjonalne odpowiedniki.
Komisja była prawnie zobowiązana do podjęcia decyzji w sprawie tych upraw, ponieważ państwa członkowskie nie osiągnęły kwalifikowanej większości (za lub przeciw zatwierdzeniu) w Stałym Komitecie i w późniejszym Komitecie Odwoławczym.
Decyzje Komisji nie zezwalają na uprawę tych roślin w UE, a jedynie na ich przywóz do UE z państw trzecich wyłącznie w celu wykorzystania ich jako żywność i pasza dla zwierząt. Zezwolenia są ważne przez 10 lat, a każdy produkt wyprodukowany na bazie tych upraw będzie podlegał surowym unijnym przepisom dotyczącym etykietowania i identyfikowalności.
Więcej informacji na temat GMO w UE można znaleźć tutaj.
(Dodatkowe informacje: Stefan De Keersmaecker – tel.: +32 2 298 46 80; Ana Apse-Paese – tel.: +32 2 298 73 48)
Ze sprawozdania Komisji wynika, że aktywne egzekwowanie zasad konkurencji nadal przyczynia się do rozwoju przystępnych cenowo i innowacyjnych leków
Komisja Europejska opublikowała sprawozdanie zawierające przegląd egzekwowania unijnych przepisów antymonopolowych i przepisów dotyczących łączenia przedsiębiorstw przez Komisję i krajowe organy ochrony konkurencji w sektorze farmaceutycznym w latach 2018–2022. Dzisiejsze sprawozdanie pokazuje, że aktywne egzekwowanie przepisów antymonopolowych i przepisów dotyczących łączenia przedsiębiorstw nadal odgrywa ważną rolę w zapewnianiu europejskim pacjentom dostępu do szerszego wyboru przystępnych cenowo i innowacyjnych leków. W szczególności przyczynił się do osiągnięcia tego celu w trudnym okresie pandemii koronawirusa.
Komisja sporządziła sprawozdanie dotyczące leków i niektórych produktów leczniczych we współpracy z krajowymi organami ochrony konkurencji 27 państw członkowskich UE, z którymi Komisja współpracuje w ramach Europejskiej Sieci Konkurencji. Jest to kontynuacja poprzedniego raportu obejmującego lata 2009-2017, który został opublikowany w styczniu 2019 r.
Władze będą kontynuować działania w zakresie egzekwowania przepisów w sektorze farmaceutycznym jako kwestię o wysokim priorytecie ze względu na jego znaczenie gospodarcze oraz wpływ na dobrobyt i życie ludzi.
Wiceprzewodnicząca wykonawcza Margrethe Vestager, odpowiedzialna za politykę konkurencji, powiedziała: Dzisiejsze sprawozdanie podkreśla nieustanne wysiłki organów ds. konkurencji w całej Europie w zakresie egzekwowania przepisów w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania rynków farmaceutycznych. Ich sprawne funkcjonowanie ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia pacjentom i systemom opieki zdrowotnej bardziej przystępnych cenowo leków i większego wyboru, zwłaszcza w kontekście kryzysów w opiece zdrowotnej. Będziemy kontynuować naszą pracę w tym kluczowym sektorze w pierwszej kolejności, upewniając się, że nadążamy za stale zmieniającymi się sposobami, w jakie firmy starają się nadmiernie chronić przed konkurencją".
Komunikat prasowy jest dostępny online.
(Dodatkowe informacje: Daniel Ferrie – tel.: +32 2 298 65 00; Sara Simonini - tel.: +32 2 298 33 67)
Pomoc państwa: praktyczne wskazówki dotyczące sposobu oceny istnienia pomocy na środki finansowania ryzyka
Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji Komisji Europejskiej wydała dziś praktyczne wytyczne dla państw członkowskich, aby mogły ocenić, czy środki publiczne mające na celu ułatwienie niektórym przedsiębiorstwom dostępu do finansowania stanowią pomoc państwa.
Risk finance is important for the financing of the economy, in particular for start-ups, small and medium-sized enterprises (‘SMEs') and middle-capitalisation firms (‘mid-caps').
In its Notice on the notion of State aid (‘Notice'), the Commission clarifies that, if a Member State intervenes as a private investor would do, and is remunerated for the risk assumed in a way a private investor would accept under market conditions, such an intervention can be considered free of State aid. This is the so-called market economy operator principle (‘MEOP'), which has been developed by the Court of Justice of the European Union.
Member States can design risk finance measures that do not entail aid within the meaning of EU State aid rules. The document issued today aims at providing non-binding practical guidance for Member States on when and how the MEOP can apply to risk finance measures. In particular, it (i) describes how to assess the existence of aid at the level of investors, target companies, and financial intermediaries or managers; (ii) clarifies which investors can be considered private investors for the purpose of the MEOP; and (iii) sets out how the MEOP can be met in different circumstances, such as where public authorities co-invest alongside private investors.
Risk finance aid is also an important instrument that Member States can use to support in particular innovative and growth-oriented start-ups, SMEs and certain types of mid-caps in the early stages of their development. Such risk finance aid can be deemed compatible with the internal market, notably under: (i) the General Block Exemption Regulation, which exempts aid to SMEs and start-ups from the requirement of prior notification to the Commission under certain conditions; or (ii) the Risk Finance Guidelines which allow aid to SMEs and innovative or small mid-caps under certain conditions.
The practical guidance document is available on DG Competition's website.
(For more information: Daniel Ferrie – Tel.: +32 2 298 65 00; Nina Ferreira - Tel.: +32 2 299 81 63)
Commission clears acquisition of Think Gas and AG&P City Gas by Sumitomo, Osaka Gas and I Squared
Komisja Europejska zatwierdziła, na mocy rozporządzenia UE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, przejęcie wspólnej kontroli nad przedsiębiorstwami Think Gas i AG&P City Gas z Indii przez Sumitomo i Osaka Gas z Japonii oraz I Squared z USA.
Transakcja dotyczy przede wszystkim rozwoju i eksploatacji sieci dystrybucji gazu w Indiach.
Komisja stwierdziła, że zgłoszona transakcja nie wzbudzi obaw w zakresie konkurencji, biorąc pod uwagę ograniczony wpływ na Europejski Obszar Gospodarczy. Zgłoszona transakcja została zbadana w ramach uproszczonej procedury przeglądu połączeń.
Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej Komisji poświęconej konkurencji, w publicznym rejestrze spraw pod numerem sprawy M.11343.
oprac, e-mk, ppr.pl na podst źródło-KE