Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Każde państwo musi indywidualnie uzasadnić zakaz upraw GMO

9 października 2012
Unijny Komisarz ds. Zdrowia John Dalli ostrzegł w zeszłym tygodniu przedstawicieli państw członkowskich, że według przyszłych przepisów obejmujących klauzulę derogacyjną wobec stosowania GMO (opt-out), zezwolenie na wprowadzenie krajowego zakazu uprawy zatwierdzonych organizmów genetycznie modyfikowanych w jednym państwie członkowskim nie będzie stanowiło precedensu dla [podobnego zwolnienia] w przypadku innego kraju.
Dalli wypowiedział te słowa na zorganizowanym w minionym tygodniu posiedzeniu Rady ds. Środowiska, gdzie ministrowie omawiali listę potencjalnych powodów dla zastosowania tzw. klauzuli zwolnień narodowych, które Komisja opublikowała w zeszłym miesiącu (patrz m.in. ramka na końcu artykułu). Sugerowali oni również dodatkowe powody, jakie ich zdaniem, mogłyby podać poszczególne państwa członkowskie w odniesieniu do zakazu upraw GMO, zatwierdzonych na szczeblu unijnym.
Komisarz sprecyzował, że jakiekolwiek środki działania podjęte przez dane państwo członkowskie będą musiały być uzasadnione i nie zostaną przyjęte automatycznie, tylko dlatego, że są na liście potencjalnych powodów, lub też ponieważ inny rząd posłużył się już
podobną argumentacją.

Uzasadnienie działań
„Powód, który może być przekonywujący w przypadku jednego państwa członkowskiego, wcale nie musi być słuszny wobec innych”, powiedział ministrom Dalli, podkreślając wcześniej, że każde działanie „musi zostać uzasadnione i uargumentowane zgodnie z określoną
specyfiką danego państwa członkowskiego lub regionu, w którym ten środek ma obowiązywać.”
Dalli odniósł się także do obaw, jakie wyrażali reprezentanci niektórych państw członkowskich na temat precedensu, który można by ustanowić, pozwalając na odstępstwa od stosowania GMO w oparciu o zamówienia publiczne, tak jak to zasugerowała Bruksela.
„Pozwólcie mi wyjaśnić, że ten i pozostałe podane dla orientacji przykłady dotyczące interesu publicznego, które zidentyfikowała Komisja, są już przewidziane w Traktacie – tak jak moralność publiczna lub ład publiczny; albo w istniejącym prawie precedensowym Trybunału
Sprawiedliwości – tak jak polityka społeczna lub cele polityki kulturalnej; albo też można je wywnioskować z pojęć istniejącego prawodawstwa wtórnego – tak jak unikanie obecności GMO w innych produktach”, argumentował Dalli.



POWIĄZANE

W odpowiedzi na wniosek Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych z 14 sierpnia 2024 ...

W najnowszym raporcie ESG można znaleźć szczegółowe informacje dotyczące m.in. d...

Komisja Europejska zezwoliła wzeszłym tygodniu, 26 stycznia 2024r. na stosowanie...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę