Jak podał Bank Gospodarki Żywnościowej, 2013 rok był dość korzystny dla sektora mleczarskiego. Niemniej, dotyczyło to przede wszystkim przetwórców nastawionych na sprzedaż eksportową. Według danych PontInfo w trzech pierwszych kwartałach ub. r. w zakładach zatrudniających co najmniej 50 osób wartość przychodów wzrosła bowiem o 9 proc. wobec analogicznego okresu 2012 r., podczas gdy wartość sprzedaży zagranicznej aż o 22 proc. Oznacza to, że na przestrzeni 2013 roku udział eksportu w przychodach firm z branży zwiększył się o prawie 2 punkty procentowe. W I połowie 2014 r. eksport nadal będzie rósł, m.in. dzięki słabemu złotemu.
Potwierdzają to informacje Ministerstwa Finansów (za MRiRW), zgodnie z którymi w pierwszych dziesięciu miesiącach 2013 r. wartość wywozu artykułów mlecznych była o ponad 16% wyższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku i wyniosła 1332,0 mln euro. Ze względu na lekkie umocnienie złotego, przychody wyrażone w polskiej walucie wzrosły o 15% do 5567,4 mln zł.
Tak dobre wyniki zawdzięczamy przede wszystkim wysokim cenom artykułów mleczarskich na rynku globalnym, ponieważ w ujęciu ilościowym eksport został zwiększony jedynie w przypadku serów i twarogów oraz serwatki.
Jeżeli chodzi o najważniejszy produkt eksportowy Polski, sery, w analizowanym okresie jego sprzedaż na rynki zagraniczne wzrosła o ponad 16% do 173,0 tys. ton. Podobnie jak w 2012 roku, było to możliwe dzięki istotnemu zwiększeniu dostaw na rynek rosyjski - o 37% z 16,8 tys. t w pierwszych dziesięciu miesiącach 2012 r. do 23,0 tys. t w 2013 roku. Silnie wzrosły także wysyłki do Niemiec - o 24% w relacji rocznej do 20,3 tys. t, oraz Wielkiej Brytanii - o 24% do 8,3 tys. ton.
Jak wcześniej wspomniano, w analizowanym okresie znacząco większy niż rok wcześniej (o 27%) był także eksport serwatki - wolumen wywozu sięgnął 206,1 tys. ton. Przy czym, o ile 2012 r. podstawowym rynkiem zbytu dla tego produktu były kraje UE (głównie Holandia i Niemcy) z 55% udziałem w wartości sprzedaży, o tyle w 2013 r. rosło znaczenie eksportu pozaunijnego (najważniejsi partnerzy handlowi to: Chiny, Indonezja, Malezja, Tajlandia).
W odniesieniu do pozostałych artykułów mlecznych odnotowano obniżki wolumenu eksportu, przy wzroście wartości sprzedaży. W największym stopniu spadła ilość wyeksportowanego mleka w proszku - o ponad 20% w relacji rocznej do 78,3 tys. ton (wartość wywozu była natomiast o prawie 5% wyższa w relacji rocznej i sięgnęła 212,9 mln euro). Z kolei wolumen eksportu masła był o prawie 2% niższy niż przed rokiem (wyniósł 27,3 tys. t), zaś wartość wzrosła o 25% do 101,0 mln euro.
Oczekujemy, że w I połowie 2014 r. eksport nadal będzie rósł, m.in. dzięki słabemu złotemu. Niemniej dynamika wzrostu prawdopodobnie wyhamuje, także ze względu na nasilenie konkurencji na rynku globalnym (wzrost produkcji mleka u czołowych eksporterów).
8810346
1